اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص بودجه ۱۴۰۱ و همچنین یارانه ها، به نوعی خبر از نگرشی جدی در پرداخت یارانه و همچنین هدفمندسازی آن می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مرور آنچه در یک دهه گذشته بر سر یارانه‌های نقدی آمده، حکایت از احتیاط سیاست‌گذار به دلیل خطاهای آزمون‌ وسع وزارت رفاه و تمایل به استمرار رویه‌های پیشین در نظام پرداخت یارانه‌ها دارد.

 یارانه‌ نقدی واژه‌ای پرحاشیه که به افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین در اذهان ایرانیان گره خورده است. سیاست‌ حمایتی که برخی آن را نمادین و کم‌اثر و برخی آن را پازلی از نقشه راه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها می‌دانند. 

گروهی رونمایی از یارانه‌های جدید و به موازات آن افزایش نرخ سوخت و انرژی را سرآغاز یک موج جدید تورمی در اقتصاد ایران معرفی می‌کنند و در این میان عده‌ای به واسطه خط خوردن از فهرست مشمولان، همواره به دنبال فرصتی برای گنجاندن نامشان در لیست مشمولان هستند و البته معتقدند، اختصاص نیافتن یارانه نقدی به آن‌ها و اطرافیانشان حاکی از حذف اغلب مردم از دریافت یارانه نقدی است!

امید حاجتی، رئیس سازمان هدفمندی یارانه در اردیبهشت امسال طی گفت و گویی با باشگاه خبرنگاران جوان، از آماده بودن زیرساخت های این نهاد برای ثبت نام جاماندگان از یارانه خبر داد و گفت: طبق مواردی که توسط وزارت رفاه تعیین شده آماده پیگیری و ثبت نام جاماندگان در سامانه رفاهی هستیم اما این روند باید از جانب این وزارتخانه آغاز شود.

هرچند در این گفت و گو اشاره شد که روند ثبت نام طی یک ماه آینده یعنی خرداد و یا نهایتا تیرماه آغاز خواهد شد اما هنوز روندی جدی مشهود نیست.

حساسیت بالای موضوع یارانه‌های نقدی در اذهان مردم سبب شد، چندی پیش و در خلال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، یکی از موضوعات جنجال‌برانگیز و چالشی، مواضع نامزدهای تصدی پاستور درباره سرانجام یارانه‌های نقدی و سیاست‌های حمایتی در دولت آتی باشد؛ از سرنوشت ارز 4200 تومانی گرفته تا تغییر میزان یارانه‌های نقدی و تغییر در قیمت‌ انواع حامل‌های انرژی.

بهبود معیشت خانوارها از طریق یارانه یا مدیریت اقتصاد؟

با این وجود و با گذشت نزدیک به 2 ماه از روی کار آمدن دولت جدید، هنوز تصمیمی در خصوص آینده سیاست‌های حمایتی به ویژه یارانه‌های نقدی گرفته نشده است. طمأنینه‌ای که برخی آن را به نگرش کلان دولت جدید نسبت به روش‌های بهبود معیشت خانوارهای ایرانی ارتباط می‌دهند.  

شاید بتوان رسمی‌ترین موضع در این خصوص را اظهارات اخیر عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه دانست. جایی که وزیر رفاه در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر تحولات یارانه‌ای در دولت جدید و ثبت‌نام از جاماندگان یارانه‌های نقدی، اظهار کرد: در مورد اجرای تصمیمات مربوط به یارانه‌های نقدی، هنوز سیاستی نهایی نشده و در این خصوص دولت طرح‌هایی در دست بررسی دارد که اخبار و نتایج آن در ماه‌های آینده اعلام می شود.

میرکاظمی: پرداخت یارانه آنچنان بر زندگی مردم اثرگذار نبود

همچنین، میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه اخیر ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال 1401، با اشاره به مبحث یارانه‌های نقدی می گوید: با توجه به توزیع یارانه ها در بخش‌های مختلف، آثار مثبت و اثربخشی مطلوب و قابل قبولی در بهبود سفره مردم، شاخص‌های کلان اقتصادی و بخش تولید دیده نمی‌شود و بهبود اثرگذاری هدفمندسازی یارانه نیاز به مطالعه علمی و کارشناسی دارد.

اظهاراتی که تمرکز و عمق بخشیدن به یارانه‌های نقدی در سند بودجه 1401 را با شک و تردید مواجه کرده و گمانه‌زنی‌ها درباره ظهور کالابرگ‌های الکترونیکی و سایر حمایت‌های معیشتی غیرنقدی را پررنگ می‌کند. شاید دلیل استفاده از یارانه شبه نقدی این است که مردم به مصرف کالا و خدمات هدف‌گذاری شده ترغیب شوند، از طرفی اگر مبلغ معادل آن به صورت نقدی پرداخت شود، تأمین منابع ریالی آن نیز به بودجه فشار وارد می‌کند. 

با وجود اجماع در دولت سیزدهم برای موثرکردن حمایت‌های معیشتی در سال‌های پیش‌رو، اما بررسی سرگذشت یارانه‌های نقدی در سال‌های گذشته، پیش‌نیازهایی را به کابینه تازه نفس گوشزد می‌کند تا در راستای تحقق عدالت اقتصادی گام بردارد و ترک فعل چندین و چند ساله را در زمینه به‌روزرسانی فهرست یارانه‌بگیران کنار بگذارد.

پولدارها همچنان یارانه می گیرند!

پیش‌نیازی از جنس حذف یارانه ثروتمندان که پای ثابت اسناد بودجه در سال‌های اخیر بوده و هیچ‌گاه به طور کامل و بر اساس داده‌های متقن عملیاتی نشد و یا افزوده‌شدن متقاضیان جدید یارانه معیشتی و نقدی براساس بند "ب" تبصره 14 قانون بودجه 1400 که آن هم با وجود وعده و و عیدهای مکرر مسئولان در ماه‌های گذشته، تاکنون راه به جایی نبرده است.

وعده‌هایی که با وجود مصوبه هیأت وزیران در خردادماه 1400 و در واپسین روزهای دولت دوازدهم، صرفاً در محدوده شاید وقتی دیگر باقی ماند و در پی انتشار اخبار ثبت‌نام جاماندگان یارانه نقدی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب و اعلام کرد: «در حال حاضر هیچ سایت یا سامانه‌ای برای ثبت‌نام‌ یارانه نقدی توسط این وزارت‌خانه اعلام نشده است. هرگونه اقدام در خصوص ثبت‌نام جاماندگان یارانه صرفاً از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع‌رسانی خواهد شد.با توجه به امکان سوءاستفاده و کلاهبرداری از متقاضیان ثبت‌نام، تاکید می‌شود به پیامک‌های غیرمرتبط توجه نشود.

البته وزارت رفاه در اطلاعیه دیگری در تاریخ 8 تیرماه از ثبت‌نام کسانی که در سال ۱۳۹۳ از ثبت نام یارانه‌ها جا مانده یا افرادی که خانواده آنان یارانه‌بگیر نبوده اما با ازدواج از خانواده جدا شده‌اند، پس از هماهنگی‌های لازم با ستاد ملی کرونا خبر داد که این اطلاعیه نیز به سرانجام روشنی نرسید.

احتیاط سیاست‌گذار ناشی از آزمونی غیرقابل اتکاء

مرور آنچه در یک دهه گذشته بر سر یارانه‌های نقدی آمده و قوانینی که اغلب روی کاغذ باقی مانده‌اند، حکایت از احتیاط سیاست‌گذار و تمایل به استمرار شیوه فعلی در نظام پرداخت یارانه‌های نقدی است.

موضوعی که مسئولان سابق آن را ناشی از حساسیت موضوع و کارشناسان به دلیل خطای بالای آزمون‌ وسع وزارت رفاه و کاهش سرمایه اجتماعی دولت قبل می‌دانند!

با این تفاسیر، نگارنده فرصت را مغتنم شمرده تا پیش از رونمایی از هرگونه بسته حمایتی یا سیاست جدیدی در حوزه رفاه اجتماعی، به یادآوری یک پیش‌نیاز اشاره داشته باشد. چرا که موفقیت هر نوع سیاست‌گذاری در گرو بستر اجرای آن سیاست و تلاش برای شناسایی محل اصابت آن است.

از این‌رو، برگزاری آزمون‌های وسع پرخطا، هراس از خط‌خوردگی و افزودن به فهرست یارانه‌بگیران و ناتوانی در پاسخگویی به اعتراضات جاماندگان یارانه، اوضاع کنونی یارانه‌های نقدی را به بار آورده است. 

برای بیان آشفتگی و درهم آمیختگی سیاست یارانه‌های نقدی، همین بس که پس از 11 سال همچنان عده‌ای از هم‌وطنان با اعتراض به حق نسبت به حذف از فهرست یارانه نقدی، همچنان پاسخ روشن و منطقی از متولیان حوزه رفاهی کشور دریافت نکرده و چشم‌انتظار سنجش وسع اقتصادی خود هستند و از طرفی، دهک که هیچ برخی از صدک‌های ثروتمند جامعه نیز به چشم می‌خورند که مشخص نیست با کدام متر و معیار همچنان یارانه نقدی و معیشتی روانه حسابشان می‌شود!

بر اساس آنچه مطرح شد، به‌روزرسانی سامانه‌های سنجش وسع افراد و اشراف متولیان حوزه رفاهی بر اطلاعات اقتصادی خانوارها، علاوه بر کاهش هزینه‌های دولت، عدالت اقتصادی و رضایت عمومی جامعه را به ویژه در تنگناهای اقتصادی به همراه خواهد داشت.

گزارش از نرگس معززی حور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۳:۱۸ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
شمارو بجان عزیزانتان این یارانه رو جمع کنیدوبودجه اونو صرف ساختار زیر بنایی
کنید کارخانجات ورشکسته رو روبراه کنید
تا شغل ایحاد بشه این یارانه هیچ دردی
از مردم دوا نمیکنه به اونهایی که مستحق
هستن شناسایی وماهانه دولت کمک کنه
سازنان بهزیستی مخصوصن دنبال این
کارا باشه مردم دق کردن از کارای بی اساس
انحام شده هر دولتی هم بیاد دچار روزمرگیست فکر اساسی اقتصاد غیر رانتی
وغیر دلالیجمع کنید اینارو لطفن گفتنی زیاده تنها چیزی که انجان نمیشه رسیدگی به درد مردم است وبس
Iran (Islamic Republic of)
محمدعشایری
۲۲:۲۹ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
باعرض سلام خدمت مسئولین محترم بنده بچه روستا یم دولت به نظر بنده بایدبرنامه درموردیارانه داشته باشدکه این طرح به چه کسانی تعلق میگردمثال طرحی مثله شفاف سازی کل حقوق بگیران دولتی یا کل مردم جامعه که به هرنوعی حقوق میگیرن ویاپول کلانی درحساب بانکی دارنداین طرح ازروستاها گرفته اجرا شودودرپایان ازشهرهایه کشوروبه دست قشرمستضعف جامعه برسدمثال کمیته امدادبهزیستی وکارگران ساختمانی ممنون ازدولت انقلابی انتظارا زرئیس جمهورمحترم واعضای هیئت دولت داریم به امیدخدایه منان سپاسگذارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
بقران قسم من ۹ساله تو کانکس ۱۸ متری از زلزله بم زندگی میکنم تو شرکت خوروسازی بودم کرمان موتور به علت نارسایی کلیه اخراجم کردن وال به پیر به پیغمبر اون کسایی شما میپرستید ما پول نون تو ای خونه ،.خونه هم نیست کانکس که از دردیوارش سوسک سیا هزار جانور دیگه خداشاهده میاد بیرون الان ۹ساله ازدواج کردم خونه نداذم پول کرایه خونه ندارم خدایا درد دلمونو به کی بگیم خودت بدادما برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
ماهی چهل تومن میدن جاش هزاربرابرازماکشاورزامیگیرن شده زمان قدیم باج ازمون میگیرن اقانخاستیم یارانه فقط قیمتا ثابت بمونن
Iran (Islamic Republic of)
امیرمیرزایی
۲۰:۱۲ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
خواهشن تورابه اون قرانی که قسم خوردید کمک به اقسارضعیف کنید چهل ساله سرکارید ولکن هم نیستید ازخداخجالت بکشید ماکه دیگه انصافا تلف شدیم
Germany
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
کشور که دست مافیاباشه کاری نمیشود کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
مملکتی که هر سال یکی میاد یکی میره توقعی نباید داشت واسه پیشرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
منبع درآمد یارانه مستقیم جیب مردم هست، تازه دولت علاوه بر اینکه یارانه به مردم می دهد سود خودش هم بر می داره، این شد یارانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
محل کسب یارانه از کجاست یا بهتر بگویم منبع آن کجاست؟
1.قبض برق نجومی شده
2.قبض آب نجومی شده و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
ما یارانه نمیخوایم. بازار رو کنترل کنید. به داد صنعت برسید. جلوی فساد رو بگیرید.
خدا این کشور را ، از دشمن ، از خشک سالی ، از دروغ حفظ نماید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
آشغال دوساله میگین خسته نشدین مردم سر کار میزاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
ابروی ملت شریف ایران با این یارانه بردید.. دیگه بسه خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۷:۰۹ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
اخه عالیمقامان ما مال عربها به مزاقشان بیشتر خوش میاد تا مال ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۲:۳۲ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
ما نه موشک میخایم بسازین نه هواپیما نه ساختمون بوجه رو خالی کنین یبار فقط یبار خالی کنین تو حساب یارانه ها .
اون وقت مردم میفهمن این همه سال با این پولا چی میکردین.
اگه این کاره نیسین از صندلی هاتون بیاین پایین .
عاهه صدتا ها ادم روتونه. از ما گفتن
Iran (Islamic Republic of)
منصوربامری
۲۲:۳۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
من سرعایله ۵نفره مریض ودستنگ هستم حق مانیست یارانه مارازیادکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
بنظر من یارانه ها باید غیر نقدی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
چرااینقدرمردم روبجون هم میندازیدبابابسه اگرقرارانتقام گرفتن ازمردمه بسه اگرپول بردن بسه سیرنشدیدحالابه مردم برسیدیارانه حق همه مردمه چراهی میگیدیارانه این قطع بشه بدیدبه اون یکی درست میشه کارمملکت بایارانه دادن وندادن درست نمیشه مملکت رودرست کنیدمردم به آسایش برسندزندگی راحت بشه سختی کمتربشه فکرمردم آروم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ملت حقشونه ، بیشتر از اینا باید حقمونو بخورن، فعلا که چهل ساله دستشون کردن تو جیب ملت، آخرشم با یه فشار اقتصادی ، چند جبهه ای شدن مملکت ، بیش از سوریه و عراق سرمون در میاد با یه جرقه و فتنه داخلی و جنگ داخلی ، اینبار چیزی به نام داعش نیست ، طرفند عوض شده ، اینبار طالبان پشت مرز به صف کشیده اند،برای نفوذ به ایران و جنگ و ویرانی داستان یمن عراق و سوریه ، لبنان، ایران ،تا قیامت ادامه داره،تا وقتی که ایران راه ارتباطی خاورمیانه است،اوضاع همینه هم وطن،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
تهش چیزی جز تورم وگرانی برای مردم عادی نداره به جاش ده برابر از جای دیگه از جیب مردم میره .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۳۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
جناب ریس جمهور محترم اگه سوادشو رو داری
میتونی حساب ‌کتاب کنی ۴۵دلار یارانه قبل الان هم به دلار بده زیادی اش ارزونی خودت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
همش الکی با اولین یارانه میشود یک کارتن تخم مرغ خرید حالا یا سانه هم نمیشه بااولین یارانه میشد 100عدد کره 50 گرمی خرید هر عدد 450 تومن بود که حالا فقط میشه 6 عدد خرید خجالت داره. این کمک نیست تحقیر خانوادهاست ایرانی حقش اینه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
من از وقتی ازدواج کردم ، یارانه نمی گیریم.
ثبت نام هم نمی نمیتونم بکنم.
چرا؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
نظرات هم بررسی میشه یعنی آزادی بیان وجود داره!!!!!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۳:۰۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
انتظار نداری که هر حرفی زدی پخش بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
با یارانها همون سر گرمیم داریم لذتشو میبریم نظرامون میخوند ی خنده هم میکند کی اهميت میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
شما رابه امام حسین یارانه ندید،فقط جلوی گرانی رابگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
تو تنظیم توزیع مرغ موندن اونوقت حرف از تنظیم اقتصاد کشور میزنن بابا شما اینکاره نیستین
Iran (Islamic Republic of)
ملکه
۱۴:۱۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
بله کسانی هستند که حقوق ماهیانه ۱۵میلیون دارن و دو طبقه خانه و ماشین یارانه دارند خواهرش هم شوهر بیکار و مستاجر اینم یارانه می‌گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
یارانه رو میتونن غیر نقدی به صورت اعتبار خرید کالای ایران یا اعتبار خرید مواد خوراکی ایرانی یا حتی اعتباری برای خرید مسکن و پوشاک به صورت اقساط بلند مدت بدهند تا تورم هم ایجاد نکنه از تولید ملی هم حمایت بشه و همچنین یارانه ها به افرادی برسه که نیاز دارند مثلا کسی که خارج از کشور داره زندگی میکنه و یا از کالاهای لوکس خارجی میخواد استفاده کنه دیگه نمیتونه از یارانه مخصوص ایرانی ها یا کم درامد ها یا خانواده های آسیب پذیر سوء استفاده کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
آقا شماره حساب دولت بدین تا همین 45 تومن هم بریزیم حسابش تا دیگه خیالش راحت بشه، هر روز یه منت سر ما میذارید برای چندرغاز یارانه که یه ظرف ماست هم نمیشه خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
یارانه رو اضاف کنید حداقل بتونیم باهاش مرغی گوشتی چیزی بخریم نمیریم از گشنگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
بنظرم نصف یارانه رو نقدی بدین نصفشم کالای اساسی بدین ک گرونی ب بارنیاد!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
واقعا برا کسی ک سه میلیون بازنشستگی میگیره یارانه هم ضروریه اونم ازنوع زیادش ب شرطی ک کالاهای اساسی گرون نشند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
مملکت رو با خطا و ازمون اداره نکنید تو مملکتی ک به شدت تورهمی هست اجرای یارانه کار غلطی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
مسوولین به خدا واگذارتان میکنیم که از همه چیز آگاه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خوشحال نباشیدبه همه نمی رسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
مملکت نابود کردین جز فقر ترین کشور های جهان شدیم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۳۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اونایی که منفد دادن
نوع خارش خودشونو رو ذکر کنن
Iran (Islamic Republic of)
asd
۱۱:۵۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
نه خدایی خودت فهمیدی چه گفتی..
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۰:۵۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
باسلام قراربود 3میلیون وام بدن،اونم نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
قیمت مرغ و تخم مرغ،بورس،مسکن،برنج و ... نابود شدیم بلطف سید محرومان،و حامیان خداپرستشون
Iran (Islamic Republic of)
پویا
۱۳:۴۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ان‌شاءالله درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ان شا الله یعنی اگر خدا بخواهد... شاید هم نخواهد...شما عقل خودت را بکار بنداز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
از طرف مردم، به دولت بگید، شما جیب ما رو نزن، یارانه جدید پیشکش، شما نمیتونید یه مرغ تخم مرغ رو مدیریت کنید دیگه باید برید بمیرید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۳۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
الان یه کتاب حرف تعریف کردین اخرش چی مردم گشنه حرف زدن نیستن مردم بدبخت شدن
Australia
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
بخاطر 50 تومن هزار بار فیلتر دهک کردن
بابا حالا خوبه خونواده ای 10 میلیون نمیدین
50 تومن روی زمین ببینم خدایی برنمی‌دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
بهتر این است که همانیترانه های موجود یکدست و اصلاح شود بلکه بسیاری از دهم های کم درآمد و فقیر جامعه از شدت فقرشان کم گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
چی گفتی .انگار گیج میزنی
Iran (Islamic Republic of)
نوشین مجاهدزاده
۱۰:۰۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
رسیدگی وواریزکمک معیشتی ماده۲۷معلول جسمی حرکتی خیلی شدیددهک پایین مجردفاقدشغل درامد1364/06/15داشتن پدرمعلول جسمی حرکتی.برادرمعلول ذهنی اعصاب روان واریزنمیشود.نوشین مجاهدزاده.کدملی1291975438.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولین شدید رو اجرا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
این روزا کسی حوصله طول و تفسیر رو نداره تو دو جمله بگو یارانه ادامه داره یا نه اگه داره چقد
تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
سال1389 یارانه ی هر نفر 45دلار بود ولی الان بی ارزش شده شده 1دلار63سنت همه چیز تغییر کرده همه چیز گرون شده فقطو فقط یارانه همونه تو ایران فقط یارانه ثبات داره متاسفم واقعا .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۳۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
درود خدا بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
از قدیم گفتن حرف مرد یکیه
البته مردانگی دولت فقط تو پرداخت یارانه بوده و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
200 میلیون دلار مصوب جلسه سران قوا که قرار بود به بورس تزریق بشه و آقای رئیس جمهور نیز در بازدید سر زده 25 خرداد 1400 از سازمان بورس بر پیگیری آن وعده دادند چی شد؟ yjc لطفا پیگیری کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
یارانه پر درآمد ها و کارمندان دولت را قطع کنید
Iran (Islamic Republic of)
۰
۱۱:۱۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اشتباه منفی دادم موافقم بایدیارانه میلیاردرهاحذف شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
من کارمند دولت در بیمارستان امام رضا مشهد هستم و کمک پرستار هستم .
ماهیانه 5میلیون و هفتصد حقوقم است .
24 ساعته تو بیمارستان کار می کنم .
من که زیر خط فقیرها هستم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خیلی از خانواده ها واقعا باهمین یارانه میگذرونند. کلی هم بچه های قد ونیم قد دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
در ابتدای طرح هدفمندی، میزان یارانه دریافتی مردم معادل 45 دلار بود و امروز میزان یارانه دریافتی معادل کمتر از 2 دلار است !!!!!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
گرانی بیداد میکند
وضع اقتصادی هم که خیلی بده
پس چیشد وعده های آقای رییسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
شما این وعده ها را باور کر دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
لطفا نقد منطقی باشه بعضی ها تا 6 سال بی عرضگی خودشون رو به گردن دولت قبل انداختند و باز هم رای آوردن.
حداقل با افتضاحی که به بار اومده باید کمی تحمل کرد تا اگه واقعا دولتمردان قصد اصلاح دارند کمی وضع بهتر بشه انشالله.
انشالله هر کسی قصد خدمت صادقانه داره موفق و خیانتکار ها رسوا و ذلیل بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
روحانی و ریئسی فرقی نمیکنن
چهل و دو ساله سر مردم بدبخت رو گرم میکنن
همشون از یه آخور دارن میخورن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۵۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
سلام چرا یک بار برای همیشه تکلیف رو روشن نمی کنند دولت قبلی همش گریه یارانه داشت ولی کاری نکرد خدایی این 100هزار تومان چقدر در زندگی یک ایرانی با این تورم و گرانی تاثیر دارد
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی گرفتار
۰۸:۴۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
با حذف دلار ۴۲۰۰ و بنزین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی به هر ایرانی حد اقل باید ماهی دو میلیون تومان تعلق بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۸:۴۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
زندگی 85 میلیون نفر را با کوشش و خطا اداره نکنید. ما حاضریم یه برنامه شبیه ساز بنویسیم که با اجرای هر سیاست؛ نتایج احتمالی ان را در اقتصاد مشاهده کنید. هوش مصنوعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
واقعا اینکار رو انجام بدید و به دولت کمک کنید. یادگاری از شما خواهد ماند بشرط دقیق بودن محصول وخروجی زحمات شما
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۸:۴۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
پولدارها همچنان یارانه می گیرند! شما به چه کسانی می گویید پولدار میزان و شاخصتان چیست برای تشخیص دادن فرد پولدار بی زحمت شاخه های افراد پولدار را مشخص کنید تا ما هم بدانیم در جامعه به چه کسانی می گویند پولدار و به چه کسانی می گویند بی پول و بینوا و تهی دست اندک روزی . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
-
مصطفی
۰۸:۳۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ما یارانه ای که بخواهد گرانی و تورم ایجاد کند نمی خواهیم بازار را کنترل کنید یارانه نمی خواهیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
مسولین لطفا این یارانه های بی نیازان و آندسته کسانی که درآمد دارند مثل کارمندان را لطفا قطع کنید و هدفمندش کنید به کسانی بدهید که اصلا درآمد و عایدی ندارند..................
Iran (Islamic Republic of)
کارمند
۱۶:۰۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
چرا فکر میکنید کارمندا ثروتمندن. به لطف بی وجدانی نمایندگان و دولتمردان بیشتر مردم از جمله کارمندان فقیرند فقط خودشان ثروتمندن که ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
یادتونه زمانی که میخواستین این طرح رو اجرا کنین میگفتین ال میشه بل میشه صدها مدرسه ساخته میشه کارخونه ساخته میشه بیمارستان ساخته میشه .چی شد ؟؟؟؟!!!!!
حالا تازه میخواین این مبلغ جزئی رو هم از مردم بگیرین !!!!! خدا به داد ما مردم برسه معلوم نیست باز چه خوابی دیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خیلیا حقشون نیش بگیرن همون شعل ازادا با ماهی ده میلیون حقوق حقشه بگیره؟؟؟ لا کسیکه اجاره نشین یا تحت نهاد حمایتی هر دو چرا باید ۴۵ هزار بگیرن درحالیکه طرف ماهی ده تومن حقوقشه کجاش انصاف ؟؟؟ هر کی بیمه تامین اجتماعی داره بدونید اون با ماهی ۱۰ تا داره کار مبکنه وحقش نیس یارانه بگیره ب ولا ادم سراغ دارم با چن تا خونه ک داده اجاره وماشین شخصی ملک باز یارانه میگیره وبا حقوق شغل ازاد ماهی ۱۳ تومن
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۰:۰۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
فکرکنم توهم زیادی زدی.ما قشر کارگر بیمه تامین اجتماعی حقوقمون 4 تومنم نمیشه.کجا ده تومن میدن هرکی که بیمه داره؟؟؟؟ آدرس بده بریم.این اعداد ارقامو از کجا میاری.فکر کردی 45 تومن بقول خودت مرفه هارو قط کنن توی جیب منو تو میره؟ نه دااش خاب دیدید خیر باشه.یارانه بخوره توی سرشون.قیمتها رو بیارن پایین.مردم یکم استرس زندگیاشون کمتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ای بابا .کارمند بانک داره یارانه می گیره .هماسیه ما با سه تا ملک شخصی و زمین کشاورزی و کلی ادوات دیگه داره یارانه می گیره ولی من کارمند چون حقوقم دست دولته یارانه رو قطع کردن برام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اصلا چرا باید یارانه کسی قطع بشه آدم پولدار هم بالاخره ایرانی هست یانه سهم از پول نفت این مملکت داره یانه ؟؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
یارانه برای دهک های پایین است نه پولدارها ، همین الان پولدارها ده برابر یارانه پنهان میگیرند ، منی که در کل عمرم نیم لیتربنزین مصرف نکردم چراربهید سوبسید بنزین کسی رو بدم که۵تا ماشین داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدعشایری
۲۱:۵۷ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
باعرض سلام خدمت مسئولین محترم بنده بچه روستایم بایددولت استعلام ازکل بانکها بگیردواقعا بایدمعیاری درنظربگیردطبق معیارهرکس شرعا این پول لازم نباشدبایدقحط بشودازمن نوعی که بچه روستا بایداجرا شوداین طرح برسدبه دست مستحقشان که دولت صلاح میدانددرپایان ازدولت انقلابی ما انتظارداریم ممنون سپاسگذارم
آخرین اخبار