مرکز تحقیقات پیوند و ترمیم اعضا، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز به عنوان یکی از مراکز فعال در تحقیقات علوم پایه در زمینه پیوند اعضا در ایران شناخته شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اعلام کرد: مرکز تحقیقات پیوند و ترمیم اعضا، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز به کوشش جمعی از اساتید این دانشگاه، در سال۱۳۸۰در بیمارستان نمازی پایه گذاری و در سال۱۳۹۳، به برج پژوهشی محمد رسول الله (ص) انتقال یافت.

این مرکز تحقیقاتی که به عنوان یکی از مراکز فعال در تحقیقات علوم پایه در زمینه پیوند کبد، لوزالمعده، کلیه و مغز استخوان در ایران شناخته شده، از ابتدای فعالیت، ارتباط و همکاری مستقیم با مرکز پیوند اعضا داشته است.

اجرای پژوهش‌های کاربردی – بنیادی در حیطه‌های مختلف پیوند و سلول درمانی و پزشکی بازساختی، راه اندازی فعالیت‌های مرتبط با کاربردی کردن استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری ها، توانمند سازی دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا و پسا دکترا در زمینه فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با پیوند اعضا، بخشی از ماموریت‌های این مرکز پژوهشی بوده که در این سال‌ها دنبال شده است.

همچنین با تلاش تیم علمی این مرکز، طراحی و اجرای طرح‌های کوهورت بر روی کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن کبد و کلیه و راه اندازی آزمایشگاه‌های پیشرفته تحقیقاتی و خدماتی برای ارائه خدمت به گیرندگان پیوند عضو، به منظور ارتقای سلامت و کیفیت زندگی بیماران پیوند اعضا و توسعه پژوهش در این زمینه، صورت پذیرفته است.

پژوهشگران مرکز مرکز تحقیقات پیوند و ترمیم اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با دارا بودن آزمایشگاه‌های مولکولی، کشت سلولی انسانی، کشت سلولی حیوانی، کشت سلولی ویروسی و همچنین آزمایشگاه‌های تشخیص کروناویروس، تشخیص سیتومگالوویروس و جداسازی سلول‌های کبد و لوزالمعده در بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینا، در حال توسعه یافته‌های علمی در این زمینه هستند.

از آزمایشگاه‌های یاد شده، آزمایشگاه جداسازی سلول‌های کبد و لوزالمعده و آزمایشگاه مولکولی برای آزمایش‌های ویروسی شناسی، در راستای گسترش تحقیقات مشترک علوم پایه و بالینی، در بیمارستان پیوند اعضای ابوعلی سینا در شهر صدرا، از سال۱۳۹۶راه اندازی شده است و سایر آزمایشگاه‌ها در برج پژوهشی محمد رسول الله (ص) مستقر هستند.

از جمله دستاورد‌های این مرکز تحقیقاتی در این سال‌ها می‌توان به جداسازی سلول‌های کبد و لوزالمعده انسانی برای دومین بار در ایران پس از تهران، تولید Amniotic membrane برای پانسمان زخم و انتشار و اختراع فناورانه یک کیت آزمایشگاهی، اشاره کرد.

همچنین علاوه بر دو طرح پژوهشی در قالب کوهورت، با عناوین «کودکان مبتلا به سیروز کبدی» و «کودکان مبتلا به بیماری مزمن کلیه» که به آن‌ها اشاره شد، چاپ سالیانه نزدیک به هفتاد مقاله در مجلات معتبر علمی پژوهشی داخل و خارج از کشور، بخشی از فعالیت‌های این مرکز بوده است.

با توجه به اهمیت همکاری‌های بین بخشی در پیشبرد بهتر فعالیت‌های علمی، این مرکز تحقیقاتی با مراکز آموزشی درمانی پیوند اعضای ابوعلی سینا، نمازی و خلیلی، تفاهم نامه همکاری دارد و در عرصه بین المللی نیز دو همکاری مشترک را در کارنامه خود به ثبت رسانیده است.

به منظور تحقق هدف گسترش دانش این حوزه، پذیرش دانشجو نیز در این مرکز در دستور کار بوده است، به طوری که در زمینه دکترای پژوهشی (Phd by Research) از سال۱۳۹۰ تا کنون، سه دانش آموخته و سه دانشجوی در حال تحصیل دارد و در زمینه پسا دکترا (Post Doc) نیز از سال۱۳۹۵ تا کنون، دو دانش آموخته داشته و یک دانشجو در این مرکز در حال تحصیل هستند.

برگزاری ژورنال کلاب‌های تخصصی و کارگاه‌های Real-time PCR نیز، بخشی از فعالیت‌های آموزشی این مرکز با هدف توانمندسازی پژوهشگران است.

کسب رتبه برتر در جشنواره رازی از سوی اعضای هیات علمی این مرکز، دریافت سپاسنامه از سوی رییس جمهوری وقت و کسب رتبه برتر در میان مراکز تحقیقاتی بالینی دارای ردیف مستقل بودجه دانشگاه و کسب رتبه پژوهشگر برتر دانشگاه به همت اساتید این مرکز برای سال‌های متوالی، نیز از جمله افتخارات اخیر این مجموعه تحقیقاتی است.

علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر با مرکز تحقیقات پیوند و ترمیم اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، می‌توانند به وبگاه اینترنتی به نشانی https://strc.sums.ac.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار