حموله با اشاره به ترسیم ۴ محور اصلی در سطح شبکه پستی کشور و خوزستان گفت: در محور خدمات نیابتی سازمان ها، بالغ بر ۱۲۰خدمت با همکاری پست انجام می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهران حموله، مدیر کل پست خوزستان در نشست خبری که در سالن اجتماعات این اداره کل امروز، شنبه ۱۷ مهر ماه به مناسبت آغاز هفته پست برگزار شد، گفت: ۴ محور اصلی در سطح شبکه پستی کشور و استان تعریف شده که در محور خدمات نیابتی سازمان ها، بالغ بر ۱۲۰خدمت از جمله خدمات پلیس همچون؛ گذرنامه، گواهینامه، تشخیص هویت، خدمات دهگانه ثبت اسناد و... که ارائه صفر تا ۱۰۰ این خدمات با همکاری پست انجام می‌شود.

او با بیان اینکه شعار امسال پست "نوآوری کلید بازگشت به وضعیت عادی" است، اظهار داشت: با توجه به اینکه عصر نوین شبکه پستی مبتنی بر طرح تحول دیجیتال است، رویکرد پست نیز در چند سال قبل بر همین مساله بوده که شتاب آن باتوجه به شعار امسال بیشتر خواهد شد.

حموله با بیان اینکه سرویس جدیدی در هفته قبل بابت استعلام بانک‌ها، سرویس طلاق و ازدواج نیز با ثبت اسناد منعقد شد که نقش پست در کاهش تردد، افزایش بهره وری و حفظ محیط زیست به منظور ارائه این خدمات موثر است، افزود: ارائه خدمات دیگر از کانال پست در موضوع ثبت نام کارت ملی هوشمند و شناسنامه در ثبت احوال بوده که در استان خوزستان نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ ثبت نام کارت ملی هوشمند در ۱۰۰ ایستگاه خدمات پستی از پارسال تاکنون انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به خدمات پستی در محور ترافیک محصولات پستی با توجه به محدودیت‌های شیوع ویروس کرونا در ۲ سال قبل بیان داشت: رشد ترافیک مرسولات پستی رشد ۳ برابری داشته که اعتماد مردم به پست را افزایش داده است.

تبدیل خوزستان به هاپ پستی منطقه‌ای

حموله با بیان اینکه طی پارسال در یک بازه زمانی زیرساخت‌های پست جوابگوی نیاز مردم در بستر تجارت الکترونیک نبود، تصریح کرد: در این زمینه نیز ۸ استان به عنوان هاب پستی منطقه‌ای اعلام شدند که یکی از این هاب‌ها پست خوزستان بود، در حال حاضر هاب پستی خوزستان و اصفهان منطقه غرب کشور را پوشش می‌دهند و مرسولات که قبلا به تهران فرستاده می‌شد در اصفهان تجزیه و از آن جا به نقاط مختلف کشور فرستاده می‌شود و کیفیت و سرعت کار را بالا می‌برد.

او در ادامه گفت: راه اندازی خطوط بین استانی یکی دیگر ازخدماتی است که با توجه به شیوع کرونا و افزایش ترافیک محصولات قبلا ۳۰خط درون استانی دایر بود که با مشارکت بخش خصوصی به ۵۵ خط درون استانی افزایش داده شد.

مهران حموله با اشاره به نقش خطیر پست دردوره کرونا و تعطیلی بسیاری از دستگاه‌ها بیان داشت: در سطح شبکه پستی کشور ۲ هزار و ۵۰۰نفر به کرونا مبتلا و ۱۵ نفر نیز فوت شدند که در استان خوزستان به دلیل رعایت اصول بهداشتی مورد خاصی از ابتلا به کرونا در میان همکاران که منجر به فوت شده باشد، نداشتیم.

او با اشاره به خدمات پستی الکترونیک با رویکرد گسترش خدمات پستی در سطح شبکه پستی افزود: بحث توسعه بازار الکترونیک، استارتاپ‌ها و شتاب دهنده‌ها از جمله این خدمات است که در ۲ هفته آینده نیز ۳ شتاب دهنده در محل این اداره کل رونمایی و ارائه خدمت می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: از طریق این شتاب دهنده‌ها همه امکانات و فضا و زیر ساخت و فناوری و ارسال مرسولات، امکانات و تجهیزات در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد که باعث اشتغالزایی و دسترسی آسان مردم به خدمات پست می‌شود، ضمن اینکه هم اکنون پست نامه در سطح جهان کاهش دارد و بطور طبیعی درکشور و استان خوزستان نزدیک ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است، ولی در بحث بسته و امانت رونق داشته و مردم به سمت آن رفته اند.

رشد ۷ برابری ترافیک فروشگاه‌های مجازی

مدیر کل پست خوزستان با اشاره به فعالیت ۲۳۰ فروشگاه مجازی بیان کرد: رشد ترافیک در این زمینه نسبت به قبل از شیوع کرونا ۷ برابر شده است به طور مثال اگر در گذشته ۴۰۰هزار بسته و امانات در بستر خرید و فروش اینترنتی در طول یک سال انجام می‌شد در این مدت بالغ بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خرید و فروش اینترنتی صورت گرفته که شامل بسته و امانتی است که در پست خوزستان قبول، تجزیه و به نقاط مختلف ارسال شده است.

او با اشاره به این که ۸۰۰ دفترپستی در سطح استان خوزستان فعال هستند اظهار داشت: روزانه ۵۰ هزار مرسوله به استان وارد و یا از استان خارج می‌شود که با تلاش کارکنان پست تجزیه و به نقاط مختلف ارسال می‌شود، همچنین ۸۰۰ دفتر پست شهری وجود دارد که از این تعداد نزدیک به ۳۵۰ دفتر ICT روستایی در روستا‌ها مستقر هستند که همان خدمات در سطح شهری را ارائه می‌کنند.

حموله، راه اندازی سامانه رصد کالا‌های اساسی را یکی ازخدمات ملی پست عنوان و تصریح کرد: با توجه به زیر ساخت‌های فراهم شده بر اساس بارکد مرسوله ۲۴ رقمی رصد کالا در این سامانه پیگیری می‌شود، همچنین انتشار تمبر یادبود مدافعان سلامت، رونمایی از تمبر شهدا، مشاهیر و میراث فرهنگی جزو برنامه‌هایی است که پست آمادگی دارد دراین هفته انجام دهد.

این مقام مسئول با اشاره به نوسازی ناوگان درون شهری گفت: خرید ۲۰ دستگاه وانت پراید، ۲ دستگاه کامیون در بحث توسعه بسته و امانت در فاز اول در مرکز خوزستان و سپس در سطح شهرستان‌های استان با آغاز هفته پست فعال می‌شود.

او افزود: به منظور افزایش کیفیت استفاده از باکس‌ها و سبد‌های فلزی با عنوان ترولی که باعث امنیت، سلامت و جلوگیری از پارگی بسته و امانت می‌شود در این زمینه نیز نزدیک به ۴۰۰ ترولی بالغ بر ۵۰ میلیون ریال برای استان خریداری شدکه در ۲-۳ ماه گذشته به شبکه پستی تزریق شد.

مهران حموله بیان کرد: پست خوزستان دارای بانک اطلاعاتی به روز شده شامل نشانی و همه اطلاعات مناطق شهری به صورت طبقه بندی شده است و در طول یک سال قبل به روز رسانی شده است.

او اظهار داشت: رونمایی از سامانه پیام رسان دولت با عنوان سیماد، راه اندازی روستا –بازار در قالب تجارت الکترونیک، موضوع بهنگام سازی کد‌های پستی روستا‌ها، رونمایی از ناوگان حمل و نقل نیزازجمله برنامه‌هایی است که در هفته ملی پست انجام می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.