استاندار سیستان و بلوچستان گفت: واکسن تاثیر اثبات شده‌ای بر روی فوت ناشی از کووید-۱۹ در سیستان و بلوچستان داشته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حسین مدرس خیابانی  استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه جلسات ستاد‌های کشوری و استانی مدیریت کرونا گفت: پیش از این و در مطالعات بین المللی و ملی اثر واکسن در کاهش میزان ابتلاء و مرگ در اثر کرونا به اثبات رسیده بود، اما بررسی‌های آماری در سیستان و بلوچستان هم این واقعیت را به اثبات رسانده است.

حسین مدرس خیابانی گفت: به موازات افزایش درصد پوشش واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان تحلیل‌های آماری توسط کارشناسان بهداشت و درمان نیز تکمیل شده و بر اساس این شواهد تاثیر واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر بیماران کرونا مثبت در سیستان و بلوچستان به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به افزایش ۳ برابری میزان تزریق واکسن کرونا در سیستان و بلوچستان در شهریورماه امسال به نسبت ماه قبل از آن گفت: با گشایشی که در روند واردات و تولید واکسن صورت گرفته است هیچ محدودیت در زمینه دسترسی استان به واکسن وجود ندارد و برای رسیدن به درصد پوشش مورد انتظار یعنی ۷۰ تا ۸۰ درصد نیازمند مشارکت و همراهی بیشتر مردم استان هستیم.

دکتر مدرس خیابانی آغاز مجدد فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی از قبیل فعالیت مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها را از اهداف و برنامه‌های دولت عنوان کرد و گفت: برای تامین سلامت مردم در ماه‌های آتی چاره‌ای بجز رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و افزایش درصد پوشش واکسیناسیون نداریم.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به استمرار واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال گفت: تا صبح روز جمعه ۱۶ مهرماه ۷۸۹ هزار و ۶۶۳ نفر از هموطنان عزیزمان در استان سیستان و بلوچستان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند که این تعداد ۴۵ درصد جمعیت هدف را شامل می‌شود.

وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون مقطع سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نیز گفت: تا کنون ۱۰۱ هزار و ۱۹۸ واکسن نوبت اول به این گروه سنی تزریق شده است.

 مدرس خیابانی در عین حال بر ضرورت تسهیل و سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون دانش آموزان تاکید کرد و گفت: در هفته پیش رو مراکز اختصاصی تزریق واکسن کرونا ویژه دانش آموزان در تعدادی از آموزشگاه‌های منتخب استان راه اندازی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز با اشاره به گذشت ۷ ماه از تزریق نخستین واکسن کرونا در سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس بررسی‌های اپیدمیولوژیک از اول خرداد ماه تا کنون ۹۴ درصد از متوفیان با نتیجه مثبت کرونا فاقد سابقه واکسیناسیون کووید ۱۹ بوده اند.

سید محمد هاشمی شهری با اشاره به اینکه در شهریور ماه ۱۴۰۰ تعداد کل موارد ابتلا به نسبت تیر ماه حدود ۷۰ درصد و به نسبت مرداد ماه حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است در این ماه تعداد موارد بستری به نسبت مرداد ماه حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است
وی افزود: بعد از موج تابستان ۱۴۰۰ که به نوعی موج چهارم همه گیری در سیستان و بلوچستان بود و به دلیل ورود سوش جهش یافته دلتا اتفاق افتاد، در حال حاضر روند کاهش موارد کووید همچنان استمرار داشته و استان به حالت نسبتا پایداری رسیده است.

 هاشمی شهری افزایش بیماریابی و تشدید طرح خانه و محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی، شروع واکسیناسیون در استان و کاهش گروه‌های سنی دریافت کننده واکسن در کنار افزایش محسوس رعایت شیوه نامه‌های بهداشت از سوی مردم از علل اصلی این روند عنوان کرد.

به گفته دکتر هاشمی بعد از موج چهارم استانی و همزمان با موج پنجم کشوری، استان سیستان و بلوچستان جزو نخستین استان‌ها بود که تعداد قابل توجهی از شهرستان‌های آن وضعیت آبی پیدا کردند و هم اکنون تمام شهرستان‌ها در وضعیت زرد یا آبی قرار دارند.

وی در عین حال با هشدار در زمینه احتمال وقوع موج بعدی همه گیری در استان گفت: متاسفانه بررسی‌های میدانی نشان دهنده کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و از جمله استفاده از ماسک در اماکن عمومی است و این در حالی است که همه مردم و حتی کسانی که واکسن دریافت کرده اند هم باید تا اطلاع ثانوی رعایت این شیوه نامه‌ها را جدی بگیرند، زیرا بر اساس شواهد اپیدمیولوژیک وقوع موج جدید همه گیری در ماه‌های آبان و آذر دور از انتظار نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص آخرین وضعیت آماری ابتلاء به کرونا در استان هم گفت: خوشبختانه در ۲۴ ساعت منتهی به صبح امروز شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۰ هیچ مورد فوت بیمار کرونا مثبت در استان نداشتیم و تعداد کلّ موارد فوت با نتیجه مثبت آزمایشگاهی بر روی عدد ۲۵۲۴ متوقف شده است. دکرت هاشمی شهری موارد مثبت جدید کشف شده در ۲۴ ساعت قبل را ۴۶ نفر عنوان کرد و افزود: تعداد موارد مثبت استان هم به عدد ۱۲۵ هزار ۱۲۱ رسیده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار