به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، محمدرضا مدرسخیابانی مدیرعامل کشتیرانی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ علیرغم فشار تحریمهای ظالمانه، دو فروند شناورهای تانکر به نامهای پتونیا و کلاول برای صدور سوخت به ونزوئلا ذیل فشار سنگین و تهدیدهای دشمنان اعزام شدند گفت: حاصل این اقدام، پیام پُر مهر و محبت رهبر معظم انقلاب به دریانوردان و کارکنان کشتیرانی جمهوری اسلامی بود که به مایه افتخار و برگ زرینی در تاریخ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بدل شد.
او با اشاره به اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرایط دشوار جنگ اقتصادی وظیفه پشتیبانی از نظام تولیدی کشور را بر عهده دارد، افزود: با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، پشتیبانی و مانع زداییها، تلاش مجموعه دست اندرکاران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران معطوف به ادای هر چه بهتر وظیفه پشتیبانی از اقتصاد کشور است.
مدرس خیابانی در ادامه با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۵۴ سال سابقه درخشان در صنعت کشتیرانی بینالمللی را داراست، اظهار کرد: این شرکت هم اکنون رتبه چهاردهم را در بخش حمل و نقل کانتینری در میان شرکتهای بزرگ حمل و نقل دریایی جهان در اختیار دارد این در حالی است که فعالیتهای عملیاتی خود را ذیل محدود کنندهترین تحریمهای تاریخ به سرانجام میرساند.
وی با اعلام اینکه سرمایه ثبتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبه مجمع عمومی فوق العاده سال ۹۹ به ۲۱۵۶ میلیارد تومان افزایش یافته و امسال به ثبت رسیده است در تشریح عملکرد گروه کشتیرانی طی سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۰، گفت: سال گذشته به واسطه اثرات شیوع کرونا بر اقتصاد جهانی و به تبع آن حمل و نقل دریایی بینالمللی به صورت عمومی و تحریمها به صورت اختصاصی دچار کاهش عملکرد شدیم که خوشبختانه طی امسال این مسأله مرتفع شد.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران محدودیتهای تحریمی را عاملی دست و پاگیر برای فعالیت مجموعۀ تحت مدیریت خود ارزیابی کرد و ادامه داد: تحریمها تامین قطعات مصرفی شناورها را برای ما دشوار ساخته است همچنین هزینههای بیمهای را به شدت افزایش داده است.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که تحریم میتوانست برای ما ایجاد کند در تامین سوخت کم سولفور بود، افزود: خوشبختانه و با همت دست اندرکاران مربوطه موفق شدیم تا ۸۰ درصد از نیاز ناوگان به سوخت کم سولفور را با کمک پالایشگاه شازند اراک مرتفع سازیم که امیدواریم طی امسال این مقدار را به ۹۵ درصد افزایش دهیم.
نائب رئیس هیئت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه محدودیت در مبادلات بانکی یکی از اثرات تحریم است به معضل تحریمی مهم دیگری اشاره کرد که طی سال ۹۹ گریبانگیر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شد.
وی با بیان اینکه بخش اعظم از فعالیت حمل و نقل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی دوران تحریم از طریق بنادر چین صورت میگیرد به ممنوعیت چهار ماهه ورود شناورهای این کشتیرانی به بنادر چین اشاره و تصریح کرد: به علت این محدودیتها عملاً یک سوم سال گذشته را به بنادر چین دسترسی نداشتیم، کماکان نیز شناورهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ورود به بنادر اصلی چین منع شدهاند.
مدرس خیابانی این محدودیتها در کنار شیوع ویروس کرونا را دو عاملی دانست که اثری منفی بر عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی سال ۹۹ داشتند و گفت: در حالیکه در سال ۹۸، ۲۰ درصد از سهم بازار داخلی را در اختیار داشتیم طی سال ۹۹ این سهم با حمل بیش از ۱۴ میلیون تن کالا به کمی بیش از ۱۸ درصد کاهش یافت با این حال سهم گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از حمل و نقل دریایی کشور در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به ۲۱ درصد رسیده و خوشبختانه طی این ۵ ماه نه تنها عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمام سال ۹۹ بهبود یافته است بلکه از سال ۹۸ نیز وضعیت به مراتب بهتری را در عملکرد گروه شاهد هستیم.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه عملیات حمل و نقلی کشتیرانی طی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: درآمد حمل و نقلی سال ۹۹ این شرکت حدود ۵۶۳.۴ میلیون دلار بود، اما طی ۵ ماهه امسال کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درآمد ناشی از حمل و نقل خارجی به حدود ۴۳۱ میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰۰ درصدی را نشان میدهد.
وی در حوزه تامین مالی نیز با اشاره به تسهیلات ارزی دریافتی این شرکت برای خرید داراییها، بیان کرد: طی سال مالی گذشته موفق شدیم با وجود محدودیتهایی که به آنها اشاره شد مبلغ ۱۷۵ میلیون دلار از تسهیلات دریافتی را بازپرداخت کنیم که امیدواریم این روند تداوم یابد در کنار این بازپرداخت صورت گرفته مبلغ ۷۴۷ میلیون دلار از تسهیلات دریافتی در سنوات گذشته مجدداً استمهال شده است.
نائب رئیس هیئت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه این گروه عموم ملزومات خود را در داخل کشور تامین میکند، گفت: در حال حاضر از سوخت که پیشتر به آن اشاره شد گرفته تا رنگ، روغن، مواد شیمیایی و ... را از داخل و از سوی تولیدکنندگان داخلی تامین میکنیم.
وی با اشاره به فعالیت مجدد موسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی یک سال و نیم اخیر، افزود: در بخش نیروی انسانی نیز نگاه ما به داخل است به شکلی که در حال حاضر ۱۰۰ درصد پرسنل دریایی و خشکی کشتیرانی ایرانی هستند.
مدرس خیابانی به بخش دیگری از اثرات تحریمهای ظالمانه و فشار دشمنان به ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: از سال ۲۰۱۷ به این سو حملات سایبری متعددی به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شده است که با همت و تلاش متخصصان بخش فنّاوری اطلاعات کشتیرانی همگی دفع شدهاند و هیچ آسیبی متوجه زیرساختهای رایانهای شرکت نشده است.
وی حملات سایبری را تنها بخشی از رویارویی خصمانه دشمن با ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دانست و یادآور شد: همگان به خاطر دارند که برخی شناورهای ناوگان ملی چگونه هدف حملات تروریستی قرار گرفتند که خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته و هوشیاری دریانوردان شجاع خسارت جانی نداشتیم و خسارت مالی نیز کنترل شد، شناورها نیز پس از تعمیرات صورت گرفته در یاردهای تعمیراتی داخلی به خدمت بازگشتند.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه اظهاراتش به وضعیت ناوگان کشتیرانی اشاره و خاطر نشان کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۱۵۰ شناور فعال در اختیار دارد که ۳۲ فروند از آنها فلهبر، ۳۰ فروند کانتینری، ۲۲ فروند حمل کالاهای عمومی، ۱۸ فروند فراساحل، خدماتی و مسافری، دو فروند رورو و سه فروند بارج هستند که ظرفیت آنها برابر با ۵.۳ میلیون تن و ۱۷۵ هزار TEU کانتینر است.
وی به همکاری با شرکت ایزوایکو برای تولید شناور اشاره کرد و گفت: طبق توافقات صورت گرفته این شرکت دو فروند شناور فلهبر را برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهد ساخت این در کنار توافقنامه ساخت سه فروند شناوری است که شرکت صدرا ساخت آنها را برای کشتیرانی دریای خزر عهده دار خواهد شد.
انتهای پیام/