سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال درباره شرایط هواداران برای حضور در ورزشگاه محل بازی ایران و کره جنوبی توضیحاتی را بیان کرد.

به  گزارش خبرنگار  فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن کامرانی فر، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال درباره حضور هواداران در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی ایران و کره جنوبی اظهار داشت: در تاریخ ۲۱ سپتامبر به فیفا نامه زدیم و اعلام کردیم که آمادگی حضور هواداران در ورزشگاه برای بازی برابر کره جنوبی را داریم؛  اما همزمان باید شرایط حضور تماشاگران را در این برهه زمانی و کسب مجوز‌ها از وزارت بهداشت را هم دنبال کنیم. آن زمان که ما اعلام آمادگی کردیم، تعداد فوتی‌های کشور بالا بود؛ اما آمادگی ما از این جهت بود که می‌دیدیم روند خوبی در واکسیناسیون ایجاد شده است و روزانه یک میلیون نفر به تعداد افراد واکسینه شده اضافه می‌شود. می‌دانستیم در ۲۰ روز باقی مانده تا بازی شرایط بهتر می‌شود.

کامرانی فر در ادامه گفت: در آن مقطع رایزنی‌های زیادی با وزارتخانه‌های بهداشت و ورزش انجام دادیم.  پس از ایمیل به فیفا، آن‌ها خواستند جزئیات را اعلام کنیم که پس از صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت، ما گفتیم که جزئیات را اعلام خواهیم کرد. پس از این ماجرا وزارت بهداشت مجوز‌ها را صادر کرد. با این حال ما باید تمام شرایط را بسنجیم. این بازی بعد از ۲ سال قرار است با حضور تماشاگران برگزار شود که هنوز مجوز‌های لازم صادر نشده اند، اما استقبال از آن خیلی زیاد است. ما هم جلسات مختلفی با ارگان‌های مختلف برای حضور تماشاگران داشتیم و امروز هم یک جلسه طولانی مدت برگزار شد.

او افزود: همان طور که همه می‌دانیم، فیفا وارد مسائل دیگری از جمله تبعیض نژادی و سایر موضوعات شده است. با این حال ما جزئیات را به فیفا اعلام کردیم که هنوز به ما پاسخ قطعی نداده‌اند. در این بازی هم بلیت فروشی باید در فرمت AFC باشد که قبلا برای ما ارسال شده و کار‌های آن را انجام داده‌ایم.  با توجه به این که تازه پیک کرونا فروکش کرده، نگران این هستیم علاوه بر ثبت نام بلیت در سایت، تقاضای بیشتری داشته باشیم و برخی در ورزشگاه حضور پیدا کنند و نتوانیم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم. هنوز هیچ چیز قطعی نشده و فیفا نیز هنوز پاسخ نامه ما را نداده است. باید برخی فرم‌ها هم برای فیفا ارسال می‌شد، اما هنوز پاسخی دریافت نکردیم. آن چه در بحث مجوز‌های وزارت بهداشت مطرح شد و کار‌های دیگر را انجام دادیم. در بحث رعایت شیوه نامه ها، نمایندگان وزارت بهداشت و گروهی از فدراسیون فوتبال به ورزشگاه آزادی رفتند و شرایط را بررسی کردند.

فدراسیون فوتبال برای ورود هواداران به ورزشگاه کم کاری نکرد

کامرانی فر گفت:  این بحث مطرح بود که تمام تماشاگران باید ۲ دُز واکسن را زده باشند و همچنین بحث تست پی سی آر به میان آمد. اگر هر تماشاگری بخواهد چنین تستی بدهد، باید مبلغ بالایی را پرداخت کند و شاید در این شرایط چنین کاری سخت باشد. یک هفته ۱۰ روز است که در حال بررسی شرایط هستیم، اما قطعا تا فردا نتیجه نهایی درباره حضور تماشاگران از سوی فدراسیون اعلام خواهد شد. در این زمینه فدراسیون فوتبال اصلا کم کاری نکرد. من می‌توانم ایمیل‌های فدراسیون فوتبال برای گرفتن مجوز حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها را به رسانه‌ها نشان بدهم. در حالی که از نظر قانونی باید ۲ هفته قبل از بازی نامه نگاری انجام شود، ما ۳ هفته قبل از بازی این کار را انجام دادیم. حتی ۷ اکتبر هم نامه دیگری زدیم تا نتیجه این موضوع تعیین شود. با این حال مهم‌ترین موضوع برای ما، فراهم کردن زمینه ورود هواداران به ورزشگاه با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.  

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفت: در تمام دنیا برای این که نشان دهند از نظر واکسیناسیون در شرایط خوبی قرار دارند، این موضوع را با حضور هواداران فوتبال در ورزشگاه‌ها به رخ می‌کشند. فدراسیون فوتبال هم در این زمینه خیلی تلاش کرد و دوست داشت کنار وزارت بهداشت باشد. می‌خواستیم تعدادی از اعضای کادر درمان را به ورزشگاه بیاوریم، اما شاید این موضوع با شرایطی خاص همراه شود و طبق شرایطی نباشد که فیفا می‌خواهد. در وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال تلاش کردیم کار خوبی که در دولت جدید درباره واکسیناسیون انجام می‌شود را  به رخ دنیا بکشیم.

او در ادامه عنوان کرد: همه دیدیم که در بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان چه تعداد هوادار به ورزشگاه آمدند، اما ما به مجوز‌های خارج از کشور مانند مجوز فیفا و AFC هم نیاز داریم. گفتیم هفته اول مقدماتی  جام جهانی و بازی ایران و سوریه بدون تماشاگر برگزار شوند و سپس برای دیدار‌های بعدی با در نظر گرفتن شرایط کشور، وضعیت ورود هواداران به ورزشگاه را اعلام کنیم. وقتی وضعیت کشور بهتر شد این موضوع را به فیفا اعلام کردیم. اگر شرایط مساعد شود، فردا به صورت رسمی از طریق سایت فدراسیون فوتبال حضور تماشاگران یا غیبت آن‌ها اطلاع رسانی می‌شود.  مهم این است که فدراسیون فوتبال در تاریخ ۲۱ سپتامبر درخواستش را ارائه داده است و دوباره ۷ اکتبر هم ایمیل زدیم و این موضوعی است که دوست داشتیم همه بدانند.

اگر مجوز حضور هواداران صادر شد، بانوان هم می‌توانند به ورزشگاه بیایند

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که در صورت موافقت فیفا آیا احتمال بلیت فروشی در فرصت کم باقی مانده تا دیدار تیم ملی با کره جنوبی وجود دارد، گفت: ۲۴ ساعت سایت باز و بلیت فروشی انجام می‌شود .

کامرانی‌فر درباره حضور بانوان در ورزشگاه عنوان کرد: در این خصوص هم تصمیم‌گیری شده است و اگر قرار باشد تماشاگران در ورزشگاه حضور داشته باشند، هم آقایان می‌آیند و هم بانوان.

او در خصوص نحوه استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی موسوم به VAR در بازی امارات و ایران اظهار داشت: در ۲ دیدار دیگر هم این اتفاق  افتاد و داوران به سمت مانیتور نرفتند و تنها به گزارش داوران اتاق VAR اکتفا کردند.  AFC با سبک خاصی از VAR استفاده می‌کند و داوران از گزارش داوران حاضر در اتاق VAR استفاده می‌کنند. ما برای میزبانی مشکلات زیادی داشتیم و یکی از مشکلات لزوم استفاده از VAR بود. ما خیلی تلاش کردیم و با شرکت‌های معتبر فیفا مکاتبه کردیم و با چند شرکت به توافق رسیدیم. همه ما می‌دانیم که AFC با شرکت هاکای قرارداد دارد، اما به خاطر تحریم‌ها این شرکت نمی‌تواند به ایران بیاید. برای بازی‌های مقدماتی جام جهانی به فیفا و AFC اعلام کردیم که در هر بازی بخواهید ما می‌توانیم از VAR استفاده کنیم. ورزشگاه آزادی را به سیستم‌های مورد تایید فیفا تجهیز کردیم تا بابت نبود VAR از ما ایراد نگیرند.


بیشتر بخوانید


برای تجهیز ورزشگاه آزادی به VAR با شرکت مورد تایید فیفا قرارداد بستیم

کامرانی فر در ادامه گفت: ما خیلی خوشحال هستیم که فدراسیون فوتبال استادیوم آزادی را تجهیز کرد، اما برای بازی با کره جنوبی از VAR به صورت آفلاین استفاده می‌شود؛ زیرا داور VAR برای این بازی انتخاب نشده است.

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفت: برای تجهیز ورزشگاه آزادی به VAR  با شرکتی قرارداد بستیم که مورد تایید فیفا است. قصد داریم با کمک شرکت طرف حساب فدراسیون در ۴ بازی خانگی مقدماتی جام جهانی از VAR‌  استفاده کنیم. اگر AFC بخواهد ایراد بگیرد که چرا با هاکای کار نکردیم، بحثش جدا است.  

او درباره ادامه همکاری فدراسیون فوتبال با ناظم الشریعه در تیم ملی فوتسال عنوان کرد: اجازه بدهید در این مورد بعدا صحبت خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار