سخنگوی ناجا درباره خدماتی که پلیس به مردم ارائه می‌دهد توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،سردار حاجیان معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا درباره فرارسیدن هفته ناجا گفت: به مناسبت هفته ربیع الا‌ول و روز نیروی انتظامی، به همه عزیزانی که با دل و جان، باایثارگری و فداکاری برای امنیت کشور تلاش می‌کنند، تبریک ویژه‌ای دارم و از طرف فرماندهان به تمام همکاران تبریک عرض می‌کنم.

وی به برنامه‌ها و شعار‌های نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: هفته نیروی انتظامی باید از ۱۳ مهر شروع می‌شد، ولی به دلیل اینکه با ۲۸ صفر مصادف شد، این تغییرات از ۱۳ مهر به ۱۷‌مهر منتقل شد. همچنین شعار نیروی انتظامی پلیس هوشمند و امنیت پایدار برای خدمت به مردم است.

سخنگوی ناجا با بیان اینکه پلیس با مردم و برای مردم است، افزود: چندسالی هست که این شعار شکل گرفته و برنامه‌هایی برای آن تدارک دیده شده است. همانطور که در شعار امسال دیده می‌شود، هوشمندی پلیس بدین معناست که چقدر پلیس همراه با دگرگونی‌هایی که در جامعه می‌افتد، خدمات بهتر را با درنظر گرفتن سرعت و دقت به مردم ارائه می‌دهد.

هوشمندسازی از اولویت پلیس است

وی ادامه داد: به همین دلیل پلتفرمی به نام پلیس من ایجاد شد تا مردم از طریق این پلتفرم به صورت مجازی خدماتی مانند نوبت‌دهی اینترنتی، تعویض پلاک، درخواست صدور گذرنامه، استعلام از فرایند صدور گذرنامه و استعلام از فرایند صدور گواهینامه را دریافت کنند؛ همچنین برای روز‌های آینده برای آزمون آیین‌نامه راهنمایی- رانندگی برنامه‌هایی را درنظر گرفته‌ایم.

سخنگوی ناجا افزود: هدفمان ارائه خدمات صحیح به مردم است و در فاز اول بیش از ۱۲ نوع خدمات در بحث ثبت سرقت‌ها، به مردم ارائه داده‌ایم؛ بنابراین اگر سرقت اتومبیلی یا موتورسیکلتی صورت گیرد، افراد اطلاعتشان را ثبت می‌کنند و در آخر ردیابی و شناسایی توسط پلیس صورت می‌گیرد. از آنجایی که زمان در بحث مقابله با جرائم از اهمیت بالایی برخوردار است، هرچه بتوانیم فاصله وقوع سرقت تا شناسایی آن را کاهش دهیم، موفقیت‌های بیشتری خواهیم داشت.

معاون اجتماعی ناجا بیان کرد: بعد ثبت مشخصات عنوان خودروی سرقتی، این اطلاعات در دیتا‌بیس پلیس می‌نشیند و فرد می‌تواند برای تکمیل مشخصات طی روز‌های آینده مراجعه کند.

وی در پاسخ به این سوال که برای اینکه نیروهای پلیس را از لحاظ مغز افزاری تجهیز کنیم، چه کاری باید انجام دهیم؟، بیان کرد: ما یک هوش فردی داریم و یک هوش سازمانی، در هوش فردی باتوجه به ظرفیت‌های هر فرد، قابلیت‌های مختلفی وجود دارد. اقدامی به نام استعدادیابی در ناجا صورت گرفته که براین اساس، باتوجه به تست‌هایی که گرفته می‌شود، شخصیت فرد شناخته می‌شود؛ بنابراین هرکس باتوجه به قابلیت‌هایی که برخوردار است، آموزش‌های تخصصی گذاشته می‌شود تا هوش فردی به هوش سازمانی ارتقا یابد.

وی ادامه داد: افرادی که دارای قدرت تحلیل، میدان عمل، مهارت‌های کلامی و هوش هیجانی هستند، در پلیس استفاده می‌شوند. در بحث هوشمندسازی هم با فاز‌هایی شامل هوش فردی، سازمانی، تخصص‌گرایی و حرفه‌گرایی روبه‌رو هستیم. باید درنظر گرفت که ویژگی‌های هر پلیس از قبل تعیین شده و در گزینش و استخدام هم این استعدادشناسی در دستور کار قرار می‌گیرد.

سخنگوی ناجا با بیان اینکه ما از الکترونیکی شدن به سمت هوشمندسازی رسیدیم، خاطرنشان کرد: همانطور که حضرت آقا فرمودند، پلیس باید پلیس مقتدر و مهربان باشد. باید درنظر گرفت که نیروی انتظامی علاوه‌بر بحث کمک‌رسانی در بحران جامعه، اقتدار هم باید داشته باشد. اقتدار یعنی مقبولیت و مشروعیت که ناجا از آن برخوردار است. در تلاش هستیم که به فرامین حضرت آقا که فرموردند، نیروی انتظامی باید در تراز انقلاب اسلامی باشد، برسیم.

وی با بیان اینکه پلیس در تراز انقلاب اسلامی باید اخلاق‌مدار، ولایتمدار، حرفه‌گرا و از مردم باشد، اظهار کرد: پلیس نباید اجازه دهد که کسی امنیت آن‌ها به خطر بیندازد، به لطف خداوند متعال نیروی انتظامی محبوبیت خوبی در میان مردم دارد. در نظرسنجی که توسط نهاد‌های مختلف انجام شده بود، در بین نهاد‌ها رضایتمندی بیشتری کسب کرده بود؛ بنابراین نگاه‌مان توجه به مبنای فرامین امام و خدمت به مردم است.

سخنگوی ناجا ادامه داد: در همه‌گیری شیوع کرونا بعد از کادر درمان، نیروی انتظامی حضور چشمگیری داشت و در این ایام تمامی ادارات تعطیلاتی داشتند، ولی ما در بین مردم حضور صددرصدی داشتیم. علاوه‌بر این، از آنجایی که نیروی انتظامی بیشترین برخورد را با مردم داشت، تعداد فوتی‌های کرونایی ما در مقایسه با سایر نهاد‌ها تعداد بالایی بود.

وی ادامه داد: فرایند‌هایی در کنارهم قرار می‌گیرد تا امنیت عمق پیدا کند، نظم و انضباط تحکیم پیدا کند و این موضوع به همکاری‌های مردم نیاز دارد. اعتقادمان بر این است که با مشارکت عموم، با مشخص نمودن قدر و سهم سازمان‌ها و نهاد‌ها در حوزه امنیت، می‌توانیم امنیت پایدار را داشته باشیم.

سخنگوی ناجا با بیان اینکه کشور ما از کشور‌های امن دنیاست، تصریح کرد: مرز‌های ما با اقتدار و اشرافیت کامل تحت کنترل مرزبانان غیور کشور است. نیروی انتظامی با رصد بحران‌ها تجویز‌های مختلفی را دارد. پلیس با رصد تمام جریانات در کشور تاکتیک‌های مختلفی را به طور همزمان به کار می‌گیرد. ساختار ما به شکلی مشخص شده که بلافاصله تغییر تاکتیک می‌دهیم و در اکثر مواقع پلیس در بحران‌ها سریع‌تر از اتفاق ورود کرده و پیشگیری کرده است.

وی با بیان اینکه پیشگیری‌هایی که نیروی انتظامی انجام می‌دهد، دو نوع است، افزود: در پیشگیری انتظامی، پلیس به طور فیزیکی در معابر و راه‌ها حضور دارد. در بحث پیشگیری اجتماعی هم بحث مقابله با رویداد‌ها مطرح است. اینجاست که می‌گوییم پلیس درمانگر است و قبل از وقوع جرم، پیشگیری کرده و با سایر نهاد‌های مسئول نسخه مقابله با علل را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

معاون اجتماعی ناجا درباره وقوع جرائم سایبری که اخیراً افزایش پیدا کرده است، گفت: حضور در فضای مجازی به عنوان زندگی دوم افراد شکل گرفته است، به همین علت مسئولیت نیروی انتظامی هم در سایت فتا مطرح است. سعی کرده‌ایم مشخصاتی برای وجود درگاه‌های جعلی به شهروندان آموزش بدهیم. باید درنظر گرفت که پلیس فتا در فضای مجازی از قوی‌ترین پلیس‌های دنیاست و بیشترین کشفیات هم در این حوزه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در بحث تکرار جرم، تشدید مجازات را باید برای مجرمین داشت و باید قانون‌گذار عدم تناسب جرم با مجازات را بررسی کند؛ بعضی مجازات بازدارنده نیستند یا در آیین کیفری ترتیب رسیدگی به افراد اجازه می‌دهد تا تکرار جرم صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ادر طاهری
۱۶:۲۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سلام شخصا از نیروهای انتظامی و علی الخصوص اداره اگاهی شهرستان رباط کریم مستقر در شهر پرند تشکر ویژه دارم منزلم رو ۷ مهرماه دزد زد و تمام زندگیم رو برده تو روز روشن و ۶۰ واحد همسایه یکی اصلا نپرسیده چرا سما صورتتون پوشیده است یا چیزای دیگه اما خدا خیر بده مامورای اگاهی پرند رو به خصوص افسر پرونده ستوان حسنی رو که بی نهایت پیگیری کردن حتی شبا هم من مزاحم میشدم و تماس وپیام که در مورد پروندم سوال کنم مثل یه برادر جواب دادن و اوتقدر مصمم پیگیر شدن تا بالاخره ظرف کمتر از دوماه سارقا رو پیدا کردن البته دونفرشون دستگیر شد ویکی هنوز مجهول المکان هستش مقداری از اموالمدهم بهم برگردونده شد واقعا ازشون ممنونم جونشون رو گذاشتن کف دستشون و دنبال کار من وامثال من هستن تو روخدا مردم انقدر قدر نشناس نباشید من تمام مراحل پروندم رو به اصرار خودم دنبال کردم و به وشم دیدم با چه شرایطی دارن پیگیری میکن و چقدر کارشون سخته این بنده های خدا حتی یه تلفن رو بخوان ردیابی کنن باید دوروز برن دادسرا تا از قاضی حکم بگیرن برای تک به تک مراحل تحقیقات باید حکم بگیرن که این خودش روند کار رو به تاخیر میندازه توقع ما از نیروهای انتظامی زیاده وقتی سارق دستگیر شد شخصا به سمتش هجوم بردم و شروع به فحش دادن کردم که رییس اگاهی اومد نذاشت بهم اشاره کرد منم ساکت شدم و بعد بهم گفت میتونه سارق بره ازت شکایت کنه تو قانون این حق رو داره پس اگه میخوای اموالت برگرده سکوت کن بذار ما کارمون رو انجام بدیم وگرنه شکایت تو شکایت بشه بعد تا تو رضایت ندی اونا رضایت نمیدن وحقت پایمال میشه ومن اینو نمیدونستم ازتون میخوام مامورای مارو حمایت کنید نه اینکه بدتر تخریب کنید و زحماتشون رو ندیده بگیرید اگه دزد ۱۰ نفر هنوز پیدا نشده مطمعنا دزد پنج فر دیگه دستگیر سده چرا اینا رو نمیبینید چرا ارازلی که میزنن مردم رو ناقص میکنن پلیس باهاشون درگیر سد به شهادت رسید رو نمیبینید چرا فقط میگید بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
۱۳ فروردین منزل بنده مورد سرقت گردید تاکنون آگاهی کاری برای من انجام نداده است متاسفم برای خودم وکشور م که این همه ادعا میکنیم امنیت داریم ولی در عمل هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
لااقل لینک پلیس من رو میذاشتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
اصلا و ابدا تو شهر ما پلیس کاری برای امنیت نمیکنه میگه برید دادگاه شکایت کنید آخه از چه کسی یه مشت ارازل و اوباش و معتاد کل منطقه رو به گند کشیدن این چه وضعیه؟ناراضی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
تو شهر ما از این خبرا نیست تو محله ای یه ملک شخصی که دورش حصار کشیدن و ارث و میراثی در واقع باغ زمین خالیه معتادها و ارازل و اوباش از دیوارش بالا میرن و اونجا پاتوق شده پلیس میگه اگر اینارو بگیریم بعد یه مدت آزاد میشن و دوباره میرن همونجا زیاد هم که گفته بشه میگن باید برین دادگاه شکایت کنین تا قاضی دستور بده خلاصه اوضاع بدی داره اون زمین خالی از سکنه خیییلی بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
والا تو کوچه ی ما دزدی شد طرف رو تو ی بنبست گیر انداختیم زنگ زدیم ۱۱۰ بعد از نیم ساعت رسیدن دزد رو گرفتن در حال درگیری بودن دزده زبل بود به دست ی افسر دستبند زد کشوندش بستش به لوله گاز سرباز رو هم هل داد افتاد زمین سربازه دزده هم ماشینشونم برد با خودش بیسیم و اسلحه شانس اوردیم افسره عزیزمون طلا جواهر نداشت وگرنه اونم با خودش میبرد ما مونده بودیم که چی شده طرف ماشین پلیسم با خودش برد هیچی دوباره زنگ زدیم ی سری یگان ویژه اومدن کلید نداشتن دستبدش رو باز کنن خلاصه با مینی فرض دستبند رو بریدن رفتن دلاور مردان خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
فکر کردی خیلی با مزه ای با این چرندیات که نوشتی . بر فرض اینکه دزده افسر رو دستبند زد و در رفت ، یگان ویژه اومد .؟!!!! یعنی کلانتری نیروی دیگه ای نداشت که از نیروی ضد اغتشاش برای باز کردن یک دستبند استفده کرد ؟
بجای تضعیف نیروی امنیتی کشور و مسخره کردن نیروهای انتظامی ، بهتره برای موفقیتشون دعا کنیم و قانونمند باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
به درد ما نمی خورد چون پولی است باید رایگان بشه
آخرین اخبار