رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر ضرورت تلاش برای شادی آفرینی در کودکان و تجربه بیشتر این مقوله مهم در آنان تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دکتر مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با انتشار پیامی به مناسبت روز جهانی و هفته ملی کودک، حمایت از سلامت و کیفیت زندگی کودکان را یک اولویت انکارناپذیر برشمرد و بر ضرورت تلاش برای شادی آفرینی در کودکان و تجربه بیشتر این مقوله مهم در آنان تاکید کرد.

او در این پیام هفته ملی کودک را بهانه‌ای برای اهمیت دادن به جایگاه کودکان در نظام سلامت برشمرد.

در متن این پیام آمده است:

با توجه به اهمیتی که دوران کودکی و جایگاه آن در جامعه دارد، این دوران باید به صورت مستقل در نظر گرفته شود، چرا که کودکان در این دوران هنوز قابلیت زیستی خود را به طور کامل فرا نگرفته‌اند و نیازمند کمک بزرگسالان در تمام مراحل زندگی هستند.

با در نظر گرفتن شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» در هفته ملی کودک امسال و این موضوع که کودکان همواره در معرض آسیب و استرس بیشتری نسبت به دیگر افراد جامعه هستند، باید به تمام عواملی که باعث بروز استرس و عوارض جسمی و روحی در آن‌ها می‌شود، مانند آسیب‌های اجتماعی، خشونت، فقر، جنگ و حتی انواع بیماری‌ها توجه ویژه‌ای داشت تا کودکان در طول زندگی خود و در آینده، با صدمات کمتری مواجه شده و شادی بیشتری را تجربه کنند.

امروزه با توجه به توسعه بهداشت، مراقبت و آگاهی جهانی، کودکان بیشتری فرصت ادامه حیات پس از کودکی را می‌یابند که حمایت از سلامت و کیفیت زندگی ایشان یک اولویت انکارناپذیر است.

پ‍ژوهش‌های علمی، اهمیت ترویج رشد سالم در دوران اولیه کودکی را ثابت کرده و نشان می‌دهد که برنامه‌های مبتنی بر توجه کامل به رشد اولیه کودک، فرصت فوق العاده‌ای برای اجتناب از مشکلات رشد و تکامل ارائه می‌کند و در نتیجه، منافع بلند مدتی را برای فرد و جامعه ارمغان می‌آورد.

رشد و توسعه جوامع در گرو توجه و برنامه ریزی تمامی اقشار در ابعاد مختلف جامعه است و بر این اساس که کودکان دروازه ورود به رشد و توسعه عمومی جامعه آینده خواهند بود، توجه به سلامت جسمانی و روانی کودک از مهمترین دغدغه‌های حوزه بهداشت و درمان هست و خواهد بود.

روز جهانی و هفته ملی کودک نیز بهانه‌ای است برای اهمیت دادن به جایگاه کودکان در نظام سلام و بی شک بدون حمایت سیاستگذاران، ارگان‌های مرتبط و سازمان‌های مردم نهاد، دستیابی به اهداف تعیین شده بسیار دشوارتر می‌کند.

به امید روزی که همه کودکان کره زمین، موهبت امنیت، سلامت و شادی را در کودکی با تمام وجود لمس کرده و فردایی روشن و پرامید برای جوامع رقم بزنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار