مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: استان اصفهان در دوران فعالیت شورای فرهنگ عمومی در حوزه تشکیل جلسات و رصد فعالیت‌ها به طور فعال عمل کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز اصفهان اظهار داشت: فرهنگ عمومی نشان‌گر غیرت دینی، توانمندی و عزت یک ملت است، فرهنگ عمومی برخواسته از آداب و رسوم و رفتار اجتماعی یک ملت است.

او  با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ عمومی، افزود: فرهنگ مایه اصلی هویت ملت‌ها است، فرهنگ یک ملت می‌تواند آن ملت را عزیز، توانمند، نوآور و دارای آبرو کند، اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ آن میسر نیست، کار فرهنگی نیازمند عزم ملی است و حرکت جهادی و انقلابی می‌طلبد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به این دیدگاه مقام معظم رهبری، تکلیف ما مهم می‌شود، فرهنگ مثل آب و هوا است یعنی همه جانداران و انسان‌ها نیاز به آب و هوا دارند، همه نیازمند فرهنگ هستند و همه ملت‌ها دارای فرهنگ بوده‌اند چه غلط چه درست.

معتمدی در ادامه بیان کرد: فرهنگ عمومی عبارت است از مجموعه‌ای منسجم و نظام‌یافته از اهداف، ارزش‌ها و باور‌های مردم که متعلق به یک جامعه بزرگ، قوم یا ملت است، فرهنگ عمومی شامل تمام فعالیت‌های مبتنی بر اندیشه و عادت است که در جهت بر آوردن نیاز‌های بشری بسته به انواع جوامع از نظر تاریخی، سیاسی، اقتصادی و مذهبی رفتار‌های عموم مردم را شکل می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: همه انسان‌ها از گدشته تا به حال دارای فرهنگ بوده‌اند پس فرهنگ یک پدیده عام است، ما برای این فرهنگ نیازمند مدیریت و مکانیزم هستیم، یکی از مکانیزم‌هایی که در نظام اسلامی پیش‌بینی شده شورای انقلاب فرهنگی است که به پیشنهاد امام خمینی (ره) تأسیس شد، یکی از وظایف این شورا مهندسی فرهنگی کشور است، یعنی تهیه نقشه راه به خصوص در فرهنگ عمومی که این نیازمند سیاست‌گذاری به روز است.

او تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در چند سال گذشته اصول مهندسی فرهنگی را در دستورکار قرار داده است؛ شورای فرهنگ عمومی از ابتکارات مقام معظم رهبری بود، عالی‌ترین شورا در حوزه فرهنگ چه در کشور و چه در شهرستان‌ها شورای فرهنگ عمومی است و پارلمان آن استان و شهر است، نخبگان فرهنگی در عضویت این شورا هستند، در استان اصفهان شورای فرهنگ عمومی تأسیس شده و به ریاست آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان، این شورا تشکیل می‌شود.

معتمدی اضافه کرد: استان اصفهان در این دوران در حوزه تشکیل جلسات و رصد فعالیت‌ها به طور فعال عمل کرده است به طوری که در ارزشیابی شاخص‌های فرهنگ عمومی در سطح کشور توانسته رتبه دوم را کسب کند که این حاصل تلاش جمعی بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیعات اسلامی، حوزه علمیه، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی در تثبیت فرهنگ عمومی نقش بسزایی دارند.

او در توضیح ویژگی‌های فرهنگ عمومی در جامعه اسلامی مطرح کرد: در بخش فرهنگی یک ظاهر و یک باطن داریم، در فرهنگ عمومی نحوه پوشیدن لباس، برخورد با یکدیگر و معماری شهرها، بخش ظاهری فرهنگ عمومی است، در حوزه باطنی نقش اخلاقیات است یعنی نحوه معاشرت، همسایه‌داری، وجدان کاری و وقت‌شناسی از مؤلفه‌های فرهنگ عمومی است.

معتمدی همچنین عنوان کرد: احترام به بزرگتر‌ها و پدر و مادر فرهنگ عمومی است که باید بین خانواده و جامعه توجه شود، احترام به پدر و مادر هیچ نهایتی ندارد، احترام به حق همسایه، جلوگیری از اسراف، صبور بودن، وقت‌شناسی و دوری از عافیت‌طلبی چیزی است که حکومت اسلامی خصوصاً در حوزه مسؤولان نیازمند است، مسؤولانی که برای مردم وقت را نشناسند و خدمت به مردم را جزو سرمایه‌های خود بدانند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در ادامه اذعان کرد: فرهنگ عمومی یکی از بخش‌های فرهنگی است که همواره دغدغه مقام معظم رهبری بوده است که اگر این بخش اصلاح شود بسیاری از مشکلات اصلاح می‌شود، از مجموع بیانات مقام معظم رهبری استنباط می‌شود که تأکید بر مواضع فردی مهم است، نمونه آن همین بیماری کرونا است که اگر تک تک افراد رعایت کنند خیلی زود بیماری از بین می‌رود.

او با بیان اینکه در راستای فرهنگ عمومی در استان اقدامات خوبی انجام شده است، ابراز کرد: یکی از این اقدامات تشکیل رصدخانه فرهنگی بود که رصد وضع موجود فرهنگی را انجام می‌دهد و نسخه‌هایی که در جهت اصلاح باید انجام شود را تهیه می‌کند، در این راستا ۹ کارگروه تشکیل شد.

معتمدی در پایان تأکید کرد: ما باید دنبال آن باشیم که بتوانیم از ظرفیت دستگاه‌ها و مردم استفاده کنیم، اساس جامعه مردم هستند، تقویت وجدان کاری در دستگاه‌های دولتی باید در دستورکار قرار گیرد، ساعت‌های مفید دستگاه‌ها باید افزایش پیدا کند و رضایت ارباب رجوع در رأس هدف دستگاه‌های اجرایی باشد، ما باید در خدمت مردم باشیم، دولت سیزدهم با همین شعار روی کار آمده است، وزیر فرهنگ نیز با همین رویکرد به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.