به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معماری در ایران بیش از ۶ هزار سال تاریخ پیوسته دارد.
این معماری نه تنها فراتر از مرز جغرافیایی ایران امروزی جلوه ای بارز دارد بلكه از نظر تنوع، پهنه وسیعی را در بر میگیرد.
در واقع معماری ایرانی دارای استمراری بوده كه هر چند بارها بر اثر كشمكشهای داخلی و هجومهای خارجی دستخوش فترت یا انحراف موقتی شده ام با این حال به سبكی دست یافته كه با هیچ سبک دیگری اشتباه نمیشود.
مجموعهای از کاخهای بسیار باشکوهی است که ساخت آن ها در سال ۵۱۲ قبل از میلاد آغاز شد و ۱۵۰ سال به طول انجامیده است.
تخت جمشید در محوطه وسیعی واقع شده که از یک طرف به کوه رحمت و از طرف دیگر به شهرستان مرودشت محدود بوده. این کاخ های عظیم سلطنتی در کنار شهر پارسه که یونانیان آن را پرسپولیس خواندهاند ساخته شد که ساخت ساختمان تخت جمشید نیز در زمان داریوش اول و در حدود سال ۵۱۸ قبل از میلاد آغاز شده است.
نخست صفه یا تختگاه بلندی را آماده کردند و روی آن تالار آپادانا و پلههای اصلی و کاخ تچر را ساختند.
پس از داریوش، پسرش خشایارشا تالار دیگری را به نام تالار هدیش را ساخت و طرح بنای تالار صد ستون را ریخت.
اردشیر اول تالار صد ستون را تمام و ساخت سومین ساختمان را آغاز کرد که ناتمام ماند.
این ساختمانها بر روی پایههایی ساخته شـده که قسمتی از آن صخرههای عظیم و یکپارچه بوده و یا آن ها را در کوه تراشیدهاند.
معماری هخامنشی، هنری است از نوع تلفیق و ابداع که از سبک معماریهای بابل و آشور و مصر و شهرهای یونانی آسیای صغیر و قوم اورارتو اقتباس شده و با هنرنمایی و ابتکار روح ایرانی نوع مستقلی را از معماری پدید آورده است.
هخامنشیان با ساختن این ابنیه عظیم می خواستند عظمت شاهنشاهی بزرگ خود را به جهانیان نشان دهند.
این میدان در زمان صفويان در جايی بنا شد که پيش از آن باغ بزرگی به نام باغ نقش جهان در آن مکان بوده است.
درازای ميدان نقش جهان بيش از ۵۰۰ متر، پهنای آن ۱۶۵ متر و مساحت آن نزديک به ۸۵ هزار مترمربع است.
در زمان شاه عباس اول و جانشينان او اين ميدان محل بازی چوگان، رژه قشون و برگزاری مراسم ها و جشنها و نمايشهای گوناگون بوده است.
دو دروازه سنگی چوگان که هنوز در شمال و جنوب اين ميدان بر جای مانده، يادگار آن دوران است.
پیترو دلاواله، جهانگرد ایتالیایی نیز اظهار نظر کرده است، که دور تا دور این میدان را ساختمانهای مساوی و موزون و زیبا فرا گرفته که سلسله آن ها در هیچ نقطه قطع نشده است.
درها همه بزرگ و دکانها همسطح خیابان هستند و بالای آن ها ایوانها و پنجرهها و هزاران تزئینات مختلف، منظره زیبایی را به وجود آورده است.
این حفظ تناسب در معماری و ظرافت کار باعث زیبایی بیشتر میدان میشود با وجودی که عمارتهای میدان ناوو نادر رم بلندتر و غنیتر هستند.
انتهای پیام/ت