مسئول طرح آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از سال ۱۴۰۱ تخصیص بودجه براساس طرح آمایش خواهد بود و انتظار داریم با این سند، بودجه متناسب با ظرفیت استان‌ها توزیع شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، احمد تشکینی مسئول طرح آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز در نشست آمایش بخش صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: تهیه سند آمایش استانی به عنوان تاکید رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیران از اولویت‌های وزارت صمت است، به طوری که از سال ۱۴۰۱ نیز تخصیص بودجه براساس طرح آمایش خواهد بود.

او افزود: به دلیل نبود این سند به طور معمول توزیع منابع عادلانه و متوازن نبوده است که انتظار داریم با نهایی شدن آن توزیع عادلانه و متوازن بودجه متناسب با ظرفیت استان‌ها محقق شود.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌‎های بازرگانی ادامه داد: خروجی نهایی کار تدوین سند آمایش استان‌ها براساس تفکیک شهرستانی است که از نقطه‎‌های قوت سند محسوب می‌شود.

تشکینی عنوان کرد: تدوین سند آمایش استانی در استان سیستان و بلوچستان از سه هفته پیش آغاز شده که  برنامه اصلی آن نیز بر دوش سازمان صمت گذاشته شده و اکنون نیز چارچوب سند آمایش این استان نهایی شده است.

سند آمایش راهی برای تعیین اولویت‌ها

او گفت: نخستین کاری که در این سند نیاز است شناسایی توزیع جمعیتی در استان به تفکیک شهرستان‎‌ها شامل جمعیت، تعداد و نرخ بیکاری هر استان است. با نهایی شدن این سند، اولویت‌‎‏ها در ظرفیت استان بوشهر براساس تفکیک شهرستانی مشخص خواهد شد که چه تعداد از طرح‌های در دست اجرای سازمان صمت منطبق بر سند آمایش است.

مسئول طرح آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در این سند برای نمونه در حوزه زیرساخت‌ها و شهرک‎‌های صنعتی باید نیاز‌ها شناسایی و امکان تحقق فعالیت‌های جدید تولیدی در استان تعیین شود. همچنین در این سند مشخص می‎‌شود که در چهار سال آینده در حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی خارجی کدام فعالیت در اولویت استان قرار دارد.

تشکینی ادامه داد: در این سند برای هر طرح و فعالیت اولویت‌دار باید اقدام‌های مورد نیاز شناسایی شود که برای نمونه شاید ایجاد شهرک متانول استان بوشهر نیاز به تامین زمین با قیمت تخفیفی داشته باشد که این موضوع براساس سند آمایش در اولویت قرار خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید


او درباره بسته‎‌های مشوق‎ سرمایه‌‏گذاری در حوزه سازمان صمت نیز بیان کرد: در این طرح پیش بینی شده با مطالعات دقیق از وضعیت استان‌ها، بسته‌های تشویقی مناسبی برای سرمایه‌گذاران فراهم شود به نحوی که عامل انگیزشی مناسبی برای توسعه سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف باشد.

مدیرکل حوزه ریاست و دستیار ویژه رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌‎های بازرگانی هم گفت: بزرگ‌ترین طرح ملی در دولت جدید آمایش سرزمینی است و اولین مبحثی که در وزارت صمت مورد توجه قرار گرفته نیز طرح‌های آمایش و نظام توزیع است.

سید علی تقوی بیان کرد: وجود هماهنگی بین سازمان صمت، نمایندگان مجلس، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری‌ها در تدوین سند آمایش استانی لازم است.

محور سفر رئیس جمهور به بوشهر ایجاد اشتغال پایدار است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز با اشاره به اینکه مقرر شده برنامه آمایش ۴۵۰ شهرستان کشور تهیه شود، عنوان کرد: سند ملی و استانی آمایش از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به استان ابلاغ شده که برنامه‌های این استان نیز براساس چارچوب سند‌های یاد شده اجرایی می‎ شود.

سید حسین حسینی افزود: محور سفر رئیس جمهوری به استان بوشهر نیز ایجاد اشتغال پایدار است که تحقق این مهم نیازمند برنامه‌ریزی صحیح با استفاده از سند ملی آمایش است.

او با اشاره به اینکه ۵۰ درصد جی دی پی استان بوشهر در حوزه سازمان صمت است، ادامه داد: استان بوشهر ۱.۴ مساحت و ۱.۵ درصد جمعیت کل کشور را دارد و نرخ بیکاری این استان نیز در مجموع ۸.۷ درصد است.

بیش از یک چهارم کالاهای صادراتی کشور در بوشهر تولید می‌ شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: توسعه صنعتی در جنوب استان بوشهر منجر شده تا تفاوت معنی‌داری بین نرخ بیکاری شمال و مرکز با جنوب استان بوشهر وجود داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه ۶۵۱ واحد صنعتی در استان بوشهر وجود دارد، گفت: این استان ۲۲۱ واحد معدنی دارد که اکنون حدود ۱۲۶ واحد آن فعال است.

او با اشاره به وجود ۵۳ هزار واحد صنفی در استان، افزود: بیش از یک چهارم کالاهای صادراتی کشور در استان بوشهر تولید می‌ شود به نحوی که در ۶ ماه گذشته ۴.۹ میلیارد دلار صادرات در استان محقق شده است.

رئیس سازمان صمت بوشهر بیان کرد: حدود ۹۰ درصد صادرات غیرنفتی استان را مواد پتروشیمی به خود اختصاص داده، ۱۵۰ میلیون دلار هم کالا‌های صنعتی و ۳۸ میلیون دلار مواد معدنی بوده است.

جانمایی شهرک تخصصی زنجیره ارزش متانول در دیر

حسینی افزود: صادرات استان بوشهر در ۶ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزش حدود ۸۷ و از لحاظ وزن ۱۵ درصد افزایش یافته و در مجموع استان به ۱۱۲ درصد هدف صادراتی خود در مدت یاد شده دست پیدا کرده است.

او ادامه داد: استان بوشهر اکنون ظرفیت تولید ۱۲ میلیون تن متانول دارد که تا سال ۱۴۰۴ به همین میزان به ظرفیت تولید استان افزوده می‌شود و در این زمینه شهرک تخصصی زنجیره ارزش متانول در دیر جانمایی شده است.

رئیس سازمان صمت بوشهر بیان کرد: صنایع فرآوری و بسته بندی در حوز خرما و آبزی، صنایع معدنی و مرتبط با زنجیره آهک از جمله محور‌های سرمایه گذاری در استان است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.