ژان ایو لودریان تاکید کرده که تنش‌های پیش آمده بین پاریس و لندن بر سر فروش زیردریایی‌ها به استرالیا عمیق است و همچنان از بین نرفته است.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در جمع اعضای کمیسیون مجلس کشورش گفت مناقشه بر سر ماجرای فسخ قرارداد زیردریایی‌های فرانسه و هم زمان اقدام استرالیا در عقد قرارداد با آمریکا برای خرید زیردریایی هسته‌ای از این کشور همچنان باقی است.

او تاکید کرد در همین حال اختلافات بین فرانسه و انگلیس در حال بیشتر شدن نیز هست.

رئیس دستگاه سیاست خارجی فرانسه گفت: واقعیت امر آن است که بحرانی که اکنون گرفتار آن هستیم، وخیم است و این گونه هم نیست که بگویم چون گفتگو‌ها بین ما آغاز شده پس بحران تمام شده است. این بحران ادامه خواهد داشت. خروج از این بحران مستلزم اقدامات و تدابیری قوی است و نه فقط حرف زدن.

او افزود: با توجه به تحولاتی که تاکنون در این پرونده به وجود آمده است، من از سفیر کشورمان در استرالیا خواستم به کانبرا برگردد و دو هدف را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد؛ نخست آنکه در بازتعریف روابط ما با استرالیا در آینده مشارکت کرده و توجه کند که روابط آینده میان دو کشور نیز باید در برگیرنده همه درس‌های لازم مربوط به گسست اعتماد با دولت استرالیا باشد. دوم آنکه از منافع فرانسه در اجرای عینی تصمیم استرالیا در پایان دادن به قرارداد زیردریایی‌های فرانسه دفاع کند.

لودریان در ادامه گفت: باید تصدیق کنیم که اختلافات میان ما و کشور‌های استرالیا، آمریکا و انگلیس عمیق است و عمیق‌تر هم خواهد شد. این اختلافات فقط با فرانسه نیست بلکه با اتحادیه اروپا نیز هست. اختلافات آن‌ها با اتحادیه اروپا بیشتر در موضوع ماهیگیری، مهاجرت، پروتکل ایرلند و اکنون بی اعتمادی است که بین ما به وجود آمده است. در این خصوص توپ اکنون در زمین انگلیسی هاست و آن‌ها برای کل مشکل باید اقدامات و تدابیر عینی و مقتضی به اجرا بگذارند.


بیشتر بخوانید:

فرانسه: بایدن هم مانند ترامپ از پشت خنجر می‌زند


ماه گذشته استرالیا قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری خود با فرانسه را برای خرید زیردریایی‌های هسته‌ای فسخ کرد و به جای آن با آمریکا و انگلیس قرارداد جدیدی امضا کرد که چنین اقدامی خشم مقامات فرانسوی را در پی داشت.

فرانسوی‌ها معتقدند که آمریکا به کمک انگلیس قرارداد مهم ساخت زیردریایی پاریس و کانبرا را لغو کرده است. استرالیا پس از رایزنی‌های فشرده با سران انگلیس و آمریکا در حاشیه نشست گروه جی ۷، سرانجام معاهده امنیتی «آکواس» را به امضاء رساند. این پیمان فراتر از فروش زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیاست و حضور آمریکا و انگلیس در اقیانوس آرام و هند را تقویت می‌کند. امضای این توافق به حدی برای فرانسه غافلگیرکننده و تلخ بود که آن‌ها این اقدام را به «خنجر از پشت» تعبیر کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار