رئیس جمهور گفت: برای ساماندهی ته لنجی باید مشخص شود که چه کسی، چه کالایی، چه میزانی و با چه شرایطی می‌تواند وارد کند، در این شرایط گمرک این کالا را مجاز می‌داند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در ادامه سفر خود به استان بوشهر،  در جلسه شورای اداری این استان بیان کرد: برای ساماندهی ته لنجی مشخص شود که چه کسی، چه کالایی چه میزانی و با چه شرایطی می تواند وارد کند در این شرایط گمرک این کالا را مجاز می داند به همین علت این کالا هر کجا برود قانونی است.

او با تاکید بر اینکه ساماندهی ته لنجی ۲۰ روزه به سامان برسد، ادامه داد: ابتدا کار کارشناسی در استان صورت گیرد سپس به وزارت کشور اعلام شود تا پس از تصمیم‌گیری، به ملوانان اعلام کنیم و آنان بدانند شرایط کالای ته لنجی چیست و مشکلات موجود حل شود.

رئیس جمهور با اشاره به مشکل آب در استان بوشهر عنوان کرد: این استان با داشتن مرز طولانی با دریا، مشکل اولش آب است. کارشناسان می‌گویند با ساخت آب شیرین کن می توان مشکل را حل کرد. این مساله پیچیده نیست.

رئیسی افزود: گفته می‌شود که نیروگاه اتمی بوشهر دست کم 70 هزار مترمکعب می تواند آب شیرین و به بوشهر تزریق کند.

او با اشاره به بهره مندی بیشتر از ظرفیت برق هسته‌ای گفت: باید از هم اکنون به سمت تولید دست کم 10 هزار مگاوات برق هسته ای برویم.

رئیس جمهور عنوان کرد: ما در صنایع نظامی و هسته ای که بیشترین تحریم ها شاملش بوده بیشتر از حوزه های دیگر پیشرفت کرده‌ایم. برخی می گویند چرا در موشک می سازیم اما در خودروسازی مشکل داریم زیرا انگیزه موجود در موشک سازی به سمت خودروسازی جریان نیافته است.

رئیسی ادامه داد: پیش از این که به استانی سفر کنیم مشکلات استان بررسی می شود و همه کسانی که به عنوان نظام مشغول فعالیت هستند در جلسه ای با معاون اول رئیس جمهور مسائل را بررسی و صورتجلسه می کنند.

او بیان کرد: پیگیری ها برای تحقق مصوب ها هم در استان و هم در نهاد ریاست جمهوری باید صورت گیرد.

رئیس جمهور عنوان کرد: آنچه که مشخص است وضع بوشهر نسبت به امکانات و ظرفیت‌هایش مناسب نیست و باید رشد و توسعه بیش از آنچه که اکنون وجود دارد، رخ می‌داد.

رئیسی ادامه داد: همه ما توافق نظر داریم که تحولی در استان صورت گیرد اما برای این کار باید گزارش شناخت داشته باشیم.

او تاکید کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب باید مقدماتی مانند بودجه، نیروی انسانی، برنامه ریزی و مدیریت قوی و جهادی فراهم کرد اما نقش محوری را در این زمینه مدیران تحول خواه دارند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب امام راحل را شخصیتی تحول خواه معرفی کرده‌اند، عنوان کرد: در گام اول برای تحول باید تحلیل مشترک داشته باشیم و تحول شناختی صورت گیرد، بعد تحول در نهاد و سپس تحول در فرایندها رخ دهد.

رئیسی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) مقتدای تحول خواهی هستند، بیان کرد: ما در نظامی زندگی می کنیم که شخصیت‌هایش تحول خواه بوده‌اند. شهید مهدوی و شهید رئیسعلی دلواری نمادهای تحول خواهی هستند.

او افزود: فرایندهای اداری ما پیچیده است و باید تحول یابد و کارآمد شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: بوشهر می‌تواند بهتر از این باشد جوانانی که امروز در جلسه منتخبان مردم با من صحبت کردند دوستدار نظام بودند اما به وضع موجود راضی نبودند و می‌گفتند که بوشهر می‌تواند بهتر باشد. این تحول با دستان توانای مدیران باید ایجاد شود.

رئیسی تاکید کرد: در گام دوم انقلاب باید کاری متفاوت انجام دهیم. باید مرد میدان ما می‌توانیم باشیم و کاری انجام دهیم که دشمنان بهت زده شوند.

او گفت: در برخی زمینه ها عقب ماندگی‌های جدی داشتیم که باید جبران شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بیشتر مشکلات قابل حل هستند، گفت: هیچ بانکی نباید یک واحد تولیدی را به علت مطالباتش تعطیل کند.

امیدواریم با عنایت ویژه رئیس جمهور شاهد شکوفایی بوشهر باشیم

 استاندار بوشهر در نشست شورای اداری این استان گفت: در هفته کنونی جلسات فشرده‌ای با حضور معاون رئیس جمهور و وزرا و یا معاونین وزرا برگزار شد و تصمیمات خوبی برای پیشرفت استان بوشهر اتخاذ شد.

احمد محمدی‌زاده افزود: باوجود تصمیمات اتخاذ شده، استان بوشهر در چند بخش محروم مانده است که امیدواریم با عنایت رئیس جمهور مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه داد: عملیات اجرایی راه‌آهن بوشهر - شیراز سال‌ها است که آغاز شده ولی با وجود وعده‌های دولت‌های مختلف فقط ۲۰ درصد پیشرفت دارد و با این روند امیدی به تکمیل آن نیست. چشم امید بوشهری‌ها به تصمیمی است که در این سفر اتخاذ می‌کنیم.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه بوشهر تنها مرکز استانی است که نوبت‌بندی آب دارد، عنوان کرد: موضوع دیگر مربوط به آب بوشهر است که ۹۰ درصد آب استان از منابع خارج از استان تأمین می‌شود. خشکسالی و برداشت بی‌رویه باعث فقر آب در استان شده است.

محمدی‌زاده گفت: امیدواریم با عنایت ویژه رئیس جمهور و هیات دولت شاهد شکوفایی استان بوشهر در زمینه‌های مختلف باشیم.

او بیان کرد: انتظار داریم با عنایت رئیس جمهور، ۳۰ درصد آب بوشهر از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها تامین شود.

نمایندگان مردم در مجلس چه گفتند؟

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بیان کرد: راه آهن ۱۲ سال معطل مانده، فاضلاب ۲۵ سال مانده، آب شرب و کشاورزی نداشته و نرخ بالای بیکاری شایسته بوشهر نیست.

عبدالکریم جمیری به کمبود امکانات برای جوانان و ورزشکاران استان بوشهر اشاره کرد و افزود: علت محرومیت نگاه ناصواب به این استان بوده است و امیدواریم این نگاه عوض شود و از همه داشته‌های استان استفاده شود.

او بیان کرد:رئیس جمهوری انتخاب کرده ایم که بعد از ریاست جمهوری رهبری، جامع‌ترین رجل سیاسی است.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر هم در نشست شورای اداری استان گفت: مردم به شما امید بسته‌اند و از اینکه بدون تشریفات خود و وزرایتان به میانشان می‌آیید سپاسگزارند.

موسی احمدی خطاب به رئیس جمهور افزود: فقط شما می‌توانید تار‌های عنکبوتی تنیده شده پیرامون پتروشیمی‌ها را از هم جدا سازید. جوانان ما به سختی می‌توانند وارد صنعت شوند و سهم ۵۰ درصد بومی‌ها در صنایع هیچ گاه محقق نشده است.

او بیان کرد: صنعت، محیط زیست را آلوده کرده‌ است و به مسئولیت‌های اجتماعی خود علی رغم قانون عمل نمی‌کنند.

نماینده مردم دیر کنگان جم و عسلویه در مجلس افزود: صنعت نفت جایگاهی برای مسئولان شهرستان و استان قائل نیستند.

احمدی همچنین گلایه کرد که امروز هیچ کدام از وزرا به عسلویه نرفتند در حالی که این شهرستان با وجود جمعیت شیعه و سنی و استقرار صنایع عظیم نفت و گاز شهرستانی مهم و حساس است.

او از رئیس جمهور خواست دستور دهد که در اسرع وقت یکی از وزرا در آن شهرستان حضور یابد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: استفاده از نیروی غیربومی را در صنایع استان ممنوع اعلام کنید.

ابراهیم رضایی افزود: اگر صنعت کاری کرده برای خود کرده برای خودشان راه و فرودگاه ساختنداگر می‌خواهند برای مردم کار کنند بیمارستان بسازند.

او خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: به شما خیلی امید بسته ایم.

 نماینده مردم دشتستان در مجلس با اشاره به اینکه بوشهر ثروتمندترین استان کشور است، گفت: به ظلم صنعت نفت به استان بوشهر یکبار برای همیشه پایان دهید و مشکلات عدیده ایجاد کرده است و ثمره اش برای مردم تقریبا هیچ بوده و اگر راهی ساخته اند برای خودشان بوده اند.

رضایی ادامه داد: هر پتروشیمی معین یک شهرستان شود.

او بیان کرد: مردم بوشهر از بی آبی می‌سوزند، با هزینه ده‌ها هزار میلیاردی این مردم، آب را به فلات مرکزی کشور می‌برند برای صنایع آب بر.

 نماینده مردم دشتستان در مجلس گفت: آب، راه آهن، اصلاح شبکه آب نخیلات، اشتغال و توسعه بیمارستان حوزه انتخابیه خواسته ماست.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مدیران نفتی استان از استانداری تبعیت نمی‌کنند، این موضوع را اصلاح کنید.

غلامحسین کرمی افزود: درآمد‌های پتروشیمی‌های استان چند ده‌هزار میلیاردی است، ولی سودی به مردم نمی‌رسد. سیاست آب نباتی را در مقابل استان در پیش گرفته‌اند.

او ادامه داد: اگر درصدی از سود خالص پتروشیمی‌ها برای استان باشد یا هر پتروشیمی معین یک شهرستان شود، دیگر نیاز به یک ریال پول کشور نداریم.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قانون تجارت دریایی به ضرر مرزنشینان است و آن‌هایی که مصوب کرده اند با تجارت دریایی آشنایی ندارند.

کرمی تاکید کرد: هیچکدام از مرزنشینان ما قاچاقچی نیستند.

او همچنین با اشاره به اینکه باید باید سازمان خرما در وزارت جهادکشاورزی ایجاد شود گفت: هشت استان درگیر خرما هستند اما خرما بی صاحب است. باید سازمانی مانند سازمان چای که سه استان درگیر آن هستند برای خرما تشکیل شود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور خواست، استانداری بوشهر را هم مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان ویژه ببیند، در حالی که به گفته او شاخص‌های استان بوشهر در این زمینه بیشتر است.

سال ۱۴۰۱ جهشی در ساخت راه‌آهن بوشهر- شیراز رخ می‌دهد

وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: عملیات اجرایی طرح توسعه بنادر دیلم، گناوه و ریگ امسال آغاز می‌شود.

رستم قاسمی افزود: برای ساخت مسکن، به جز یکی دو مورد در تمامی شهرستان‌ها زمین در اختیار داریم.

او ادامه داد: سال ۱۴۰۱ جهشی در ساخت راه‌آهن بوشهر- شیراز خواهیم داشت.

وام اختصاصی برای زوج‌های روستایی دهه شصتی بوشهر

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز با اشاره به برخورداری استان بوشهر از بانوان فرهیخته و عزتمند، گفت: بانوان گلایه داشتند که صدایشان شنیده نمی‌شود و باید این نگاه اصلاح شود.

انسیه خزعلی افزود: استان بوشهر در آمار طلاق جزء ۱۰ استان اول کشور است و تجرد قطعی در این استان ۲ برابر میانگین کشوری است.

او برخی مسائل استان بوشهر را به علت مهاجرپذیر بودن عنوان کرد و ادامه داد: تعداد زنان سرپرست خانوار در استان بوشهر زیاد است و بسیاری از آنان زیر خط فقرند وباید برای اشتغال و کمک به آن‌ها چاره اندیشیده شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: از وزارت جهاد کشاورزی ۱۰ و از معاونت روستایی و عشایری ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال بانوان استان بوشهر اختصاص یافت.

خزعلی افزود: به زوج‌های روستایی دهه شصتی که تا پایان امسال ازدواج کنند، ۱۰۰ میلیون تومان وام علاوه بر وام معمول اختصاص یابد.

او با اشاره به اختصاص ۵ میلیارد تومان برای خرید تبلت ویژه دختران و پسران بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل کرده، عنوان کرد: شیرخوارگاهی در بوشهر در دست ساخت است که نیاز به تکمیل دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: مقرر شد که مدارس دخترانه نیمه تمام تکمیل شوند و یکی از دبیرستان‌های دخترانه در دشتستان برای مهارت آموزی تجهیز شود.

خزعلی ادامه داد: اعتیاد خانم‌ها د راستان بوشهر کمتر از بسیاری از استان‌ها است و تعداد زندانیان زن در این استان کم است و امشب یکی از بانوان زندانی جرایم مالی غیرعمد آزاد شد.

او بیان کرد: تفرجگاه خاص بانوان و پلاژ بانوان با نگاه فرهنگی نیاز است و بیمارستان سطح ۳ ناباروری در استان هم نیاز به بودجه دارد.

۲۰ درصد مردم بوشهر زیر پوشش نهاد‌های حمایتی رسمی هستند

همچنین نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: ۲۰ درصد مردم این استان باهمه ظرفیت‌ها و ثروتش زیر پوشش نهاد‌های حمایتی رسمی هستند.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: اگر ۵ درصد از درآمد صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استان به مردم اختصاص یابد مشکلات حل می‌شود.

او با تاکید بر تکمیل راه آهن بوشهر-شیراز، به آمار بیکاری در استان اشاره کرد و ادامه داد: طبق آمار رسمی ۱۳ درصد و غیررسمی ۲۰ درصد جوانان این استان بیکارند.

امام جمعه بوشهر عنوان کرد: مشکل آب در استان بوشهر تاریخی شده است و باید فکری برای آن شود.

چرا کسی به خارگ نرفت؟

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری گفت: هیچ یک از همراهان رئیس جمهور به جزیره خارگ که در سال‌های دفاع مقدس به اندازه روز‌های جنگ تحمیلی مورد هجوم دشمن بعثی بود، نرفت.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری افزود: زندگی مردم خارگ در کنار صنعت نفت، فرصت است نه تهدید. اما این مردم مشکلاتی دارند که باید حل شود و آشتی میان نفت و ساکنان خارگ ایجاد شود.

او ادامه داد: نداشتن سند مالکیت برای خانه‌ها، حمل و نقل و آب مسائلی است که مردم خارگ با آن دست به گریبان هستند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان از وزیر نفت خواست برای حل این مشکلات تمام تلاش خود را به کار گیرد و کشتی مسافربری برای جابه‌جایی مردم خارگ به بوشهر و گناوه اختصاص یابد.

حسینی بوشهری همچنین با اشاره به آلودگی‌های ناشی از حضور صنعت نفت که مردم عسلویه را آزار می‌دهد، به موضوع پارس شمالی اشاره کرد و از وزیر نفت خواست که این موضوع را پیگیری کند.

در این نشست وزرای همراه رئیس جمهور گزارشی از سفر به شهرستان‎‌های استان بوشهر ارائه کردند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
چشم بیدار می خواهد : شما که می توانید نفت را از عمق زمین خارج وپالایش کنید نمی توانید آب دریا را که در سطح زمین پیداست پالایش کنید ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
قانون تشکیل جهاد سازندگی را هر چه زودتر به مجلس بفرستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
مدیرانی راکه تحول خواه نیستند از کار بر کنار کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
همش وعده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
اول به اسم ته لنجی است. بعد تبدیل به مافیای واردات کالای لوازم خانگی می شود و بعد دستورالعمل می آید کالا ها ی وارداتی قاچاق محسوب میشه بعد روانه ی جاده ها میشوند. این می‌شود جزیره ای
پشت مظلومیت قشر ضعیف ملوان مافیا واردات کالا است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
اعدام