ماکنعلی گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت خاص روی حیات وحش، گزارش نهایی چرایی تلفات فُک‌های خزری در یک‌ تا ۲ هفته آینده اعلام‌ می شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری که به مناسبت روز ملی دامپزشکی برگزار شد، در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت تلفات فک‌های خزری اظهار کرد: یکی از اقدامات شاخص سازمان دامپزشکی طرح اقدام مطابق رخداد‌های بهداشتی در حیات وحش است که طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ برنامه طرح اقدام در میانکاله را عملیاتی کردیم.

احتمال تلفات فُک‌های خزری ناشی از تغییرات اکوسیستم و عوامل محیطی 

او افزود: در ارتباط با تلفات فک‌های خزری کمیته‌هایی با همکاری محیط زیست در اداره کل دامپزشکی مازندران و گلستان تشکیل شد که به دلیل حساسیت خاص روی حیات وحش، نمونه برداری صورت گرفت، اما تاکنون علت تلفات مشخص نشده و همچنان موضوع در حال بررسی است.

ماکنعلی با اشاره به اینکه تلفات در حیات وحش نیاز به بررسی همه‌جانبه دارد، بیان کرد: عوامل مختلف محیطی و تغییرات اکوسیستم می‌تواند منجر به تلفات شود که در آینده نزدیک طی یک تا ۲ هفته آتی گزارش از نمونه برداری‌های صورت گرفته و علت تلفات مشخص می‌شود.

خودکفایی کشور در تامین واکسن تب برفکی

این مقام مسئول از خودکفایی کشور در تأمین واکسن تب برفکی خبر داد و گفت: در حال حاضر علاوه بر تأمین نیاز داخل، آمادگی تأمین واکسن تب برفکی را برای کشور‌های همسایه داریم.

او با اشاره به اینکه قیمت هر دوز واکسن بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته است، بیان کرد: این کاهش قیمت بازار را کاملا رقابتی کرده است.

ماکنعلی با اشاره به دستاورد‌های دامپزشکی گفت: در سال ۹۶ دولت بیش از سه هزار میلیارد تومان غرامت برای معدوم سازی ناشی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پرداخت کرد که در سال ۹۹ ما برای مقابله با این بیماری نسخه‌های مختلفی را شامل نسخه شمال کشور، نسخه مناطق با تراکم بالا، نسخه مناطق خاص و نسخه سایر مناطق تدوین و اجرا کردیم که با این وجود عملکرد ما در سال گذشته به گونه‌ای بود که علیرغم اینکه در ۶۶ نقطه مورد حمله این بیماری قرار گرفتیم، اختلالی در تولید ایجاد نشد.

ماکنعلی ادامه داد: طرح اقدام به شکلی انجام شد که نه تنها موفق به تولید آنتی ژن بیماری در داخل کشور شدیم، بلکه بذر واکسن را تولید کردیم و سه شرکت واکسن ساز موفق به کسب پروانه برای تولید واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شدند.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در گذشته فقط ۱۱۰ هزار یورو برای شناسایی نوع این ویروس در کشور مورد نیاز بود.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واکسیناسیون جمعیت دامی کشور علیه بیماری بروسلوز گفت: بیش از ۱۲ میلیون رأس بز و بزغاله تحت پوشش واکسیناسیون این بیماری قرار گرفتند و براساس آمار وزارت بهداشت موارد ابتلاء انسانی به این بیماری به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

ماکنعلی همچنین از افتتاح آزمایشگاه مرجع ملی بروسلوز در یکی از استان‌های کشور خبر داد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین با اشاره به اجرای طرح کنترل بهداشتی بیماری‌های آبزیان و کنترل بیماری لکه سفید میگو در کشور گفت: پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان سال صادرات آبزیان به یک میلیارد دلار برسد.

او درباره آخرین وضعیت قاچاق دام زنده بیان کرد: با کشور‌های ترکیه، آذربایجان، کویت، قطر، عراق و ارمنستان شیوه نامه های تخصصی مبادله کردیم و بر این اساس ترانزیتی طراحی شده که تحت نظر سازمان دامپزشکی کشور است و همین مسئله مهم ترین عامل کاهش قاچاق دام خواهد بود. ضمن اینکه روزانه ۳۰ تا ۴۰ تریلی دام از این مسیر ترانزیتی جابه جا می‌شود.

ماکنعلی با اشاره به فرهنگ نادرست اصلاح شیرفله بیان کرد: واحد‌های گاوداری صنعتی که دارای شناسنامه بهداشتی هستند مطابق شیوه نامه های تخصصی دامپزشکی می‌توانند شیر تولیدی خود را بسته بندی و در یک سیستم بهداشتی توزیع کنند که این شیر‌ها لیبل دارد و نمی‌توان به آن اصطلاح شیر فله را گفت.

مشکلات صادرات لبنیات به روسیه

رئیس سازمان دامپزشکی درباره مشکلات پیرامون صادرات فرآورده‌های لبنی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: سازمان دامپزشکی کشور پیگیری‌های متعددی را انجام داد تا موفق شد کارخانجات مختلفی را به فهرست صادر کنندگان کشور‌های اوراسیا اضافه کند و بر این اساس صادرات انجام گرفت. نکته حائز اهمیت آن است که مدیریت مزرعه تا سفره جزو وظایف وزارت جهاد نیست و زمانی که محصول فرآوری می‌شود، نظارت بر آن جزو وظایف وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است که طی نامه‌ای خواستار آن شدیم که این وظایف به سازمان دامپزشکی محول شود و تحت یک مدیریت واحد قرار گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی در پایان از لزوم اجرای برنامه ملی پایش فرآورده‌ها و کنترل باقی مانده‌ها خبر داد و گفت: اجرای این برنامه را در دستور کار داریم، اما درباره شرکت‌هایی که صادرات آن‌ها با اختلال مواجه شده، ماجرا این بود که یکی از شرکت‌ها شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نکرده بود. به عنوان مثال در مسیر حمل برودت هوا به جای اینکه منفی ۱۸ درجه باشد، ۸ درجه سانتی گراد اعمال شده بود که همین امر موجب شد کشور‌های مبدا صادرات از این کشور را به حالت تعلیق درآورند. همچنین در یکی از گاوداری‌ها آنتی بیوتیکی به گاو تزریق شده بود که نباید شیر این گاو وارد کارخانه و فرآیند تولید محصول می‌شد، اما این اتفاق افتاده بود و در محموله‌های آن شرکت سولفا متازین شناسایی شده بود که این مسئله چالش‌هایی را برای شرکت صادر کننده ایجاد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار