خطر تداخل دارویی در سالمندان می تواند عوارض جانبی زیادی را بدنبال داشته باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهشید طهماسبی کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: موضوع فراموش کردن زمان یا دوز مصرف دارو، امکان دارد برای همه افراد پیش بیاید اما در سالمندان این موضوع مشکلی رایج بوده و می‌تواند خطر تداخل دارویی، عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد و بستری ‌شدن در بیمارستان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، بنابراین شناخت دلایل فراموشی دارو در سالمندان و آگاهی از روش‌های یادآوری دارو به آنان از اهمیت فراوانی برخوردار است.

او بیان کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌ شود که اگر سالمندی در اطرافشان است، یا سالمندی هستید که می‌خواهید مصرف داروهای خود را مدیریت کنید، یا مسئولیت نگهداری سالمندی را بر عهده دارید، توصیه‌هایی را مد نظر داشته باشید.

طهماسبی تصریح کرد: اولین توصیه اینکه تمام داروهای سالمندان باید در یک مکان مشخص نگهداری شود، جایی که در مقابل چشم باشد، این موضوع در مورد سالمندانی که مصرف داروی خود را مدیریت می‌کنند ضروری است.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: در این موضوع باید توجه داشت که داروها از دسترس کودکان و حیوانات خانگی، دور باشد و توصیه می‌شود دارو در کابینت، دستشویی و حمام نگهداری نشود زیرا میزان گرما، و رطوبت  بر داروها تاثیرگذار است.

او افزود: اگر از شرایط یک دارو مطمئن نیستیم، بهترین کار این است که در مورد آن  با یک پزشک یا داروساز مشورت کنیم.

طهماسبی توصیه کرد که یک لیست کامل از داروها تهیه کرده و در آن نسخه‌ای، بدون نسخه  ویتامین و مکمل را مشخص کنید و در این لیست، مقابل هر کدام از داروها دوز، دفعات مصرف در طول روز و هدف از مصرف را بنویسید و اطلاعات پزشک، داروساز و علت تجویز دارو را نیز یادداشت کنید.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اظهار کرد: بسیاری از سالمندان چندین دارو، قرص، ویتامین، داروهای بدون نسخه یا انواع مکمل‌ها را مصرف می‌کنند که باید تغییرات دارویی را به پزشک یا داروساز اطلاع داده و به هیچ وجه خودسرانه نوع و میزان مصرف دارو را تغییر نداده و مصرف آن را قطع نکنیم.

او گفت: دست کم یک بار در هفته برای داروهای سالمندان خود وقت بگذاریم و دارو و دوزهای مورد استفاده را جدا کرده و در محل مشخصی قرار دهیم.

طهماسبی بیان کرد: برای این کار می‌توانید از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی جعبه‌های یادآوری قرص تهیه کنید که این جعبه‌ها در انواع هفتگی، ماهانه و روزانه وجود دارد و  وسیله‌ای کاربردی برای استفاده سالمندان است زیرا در طراحی برخی از جعبه‌های یادآوری قرص، بخشی که به مصرف روزانه اختصاص داده شده نیز طبق زمان‌ (ساعت یا روز و شب) تقسیم‌بندی شده و بیشتر جعبه‌های قرص قابل حمل و انتقال هستند، اما دقت کنید که آن‌ها را در هوای گرم ماشین رها نکنید.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز استفاده از نرم افزارهای یادآوری را هم موثر دانست و  تصریح کرد: این نرم‌افزارها به آسانی قابلیت نصب بر روی تلفن های همراه هوشمند را دارند، به سالمندان کمک می‌کنند تا زمان مصرف داروها را به یاد داشته باشند و با مشخص ‌کردن زمان مصرف دارو مطابق با دستور پزشک در نرم‌افزار، هر روز در زمان مشخصی زنگ هشدار به صدا درآمده و مصرف دارو یادآوری می‌ شود.

او ادامه داد: یک روش ساده‌ دیگر برای یادآوری دارو، نوشتن دوز روزانه دارو و زمان مصرف آن بر روی تقویم کاغذی است، اما توصیه می شود که روش انتخاب شده مناسب با سالمند و توانایی های سالمندان باشد.

انتهای پیام/ت

برچسب ها: سالمندان ، مصرف دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار