امروز قرار است رهبران ۲۷ کشور جهان به رهبری آمریکا در نشستی راهکار‌های جدید برای کنترل، مهار و مقابله با چین را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا در ماه‌های گذشته به همراه آمریکا، انگلیس و کانادا، چین را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد. چین نیز در اقدامی تلافی جویانه اتحادیه اروپا را تحریم کرد و چندین توافقنامه سرمایه گذاری از سوی این اتحادیه با پکن را به حالت تعلیق درآورد.

یک مقام اتحادیه اروپا در این باره گفت: اتحادیه اروپا به دنبال رویارویی با پکن نیست، ولی ما دیگر نمی‌توانیم چین را به عنوان یک شریک تجاری خوب برای خودمان در نظر بگیریم. 

انگلیس، آمریکا و استرالیا اخیراً برای مقابله با چین با یکدیگر ائتلاف کرده اند. حالا مقامات ارشد اتحادیه اروپا و دیپلمات‌های کشور‌های اروپایی امیدوارند گردهمایی غیررسمی امروز سران ۲۷ کشور این اتحادیه بتواند به استقلال کشور‌های این حوزه برای تصمیم گیری در قبال چین و نقش آفرینی مستقل از آمریکا در روابط خارجی اتحادیه به ویژه در برخورد با دولت پکن بیانجامد.

یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا از آماده سازی شرایط برگزاری این نشست غیررسمی در بردو در نزدیکی لیوبلیانا، پایتخت اسلوونی برای روز‌های سه شنبه و چهارشنبه خبر داده است.وی گفت: سوال‌های استراتژیک زیادی وجود دارد که باید در این نشست به آن‌ها پاسخ داده شود.

گفته می‌شود تصمیم اخیر استرالیا برای لغو قرارداد بزرگ خرید زیردریایی از فرانسه و انتخاب زیردریایی‌های آمریکایی که موجب خشم و واکنش شدید دولت امانوئل مکرون شده است می‌تواند به برنامه‌های دفاع مشترک اتحادیه اروپا در این نشست جهت دهد.

یک مقام فرانسوی در این باره گفت: ما می‌توانیم خشم خود را پنهان کنیم و جوری رفتار کنیم که انگار اتفاقی نیافتاده است. اما باور داریم که این یک اشتباه استراتژیک بزرگ برای همه اروپایی‌ها بود و حالا اینجا فرصتی است تا بتوانیم در مورد آن صحبت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار