باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی پیگیری کرد؛

گلایه علی آبادی‌ها از تعطیلی مدرسه/ دستور استانی هم نتوانست جلوی غیرفعال شدن مدرسه کم جمعیت را بگیرد

اولیاء و دانش آموزان مقطع متوسطه اول در روستای علی آباد زارعین شهرستان خوسف از تعطیلی مدرسه این روستا در مقطع متوسطه اول گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، جمعی از اهالی روستای علی آباد زارعین شهرستان خوسف با باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند تماس گرفتند و از تعطیل شدن مدرسه متوسطه اول این روستا اظهار نارضایتی کردند.

صباغی یکی از اهالی روستای علی آباد زارعین به خبرنگار ما می‌گوید: قبلا مدرسه متوسطه اول به حضور هر دو گروه دختر و پسر دایر بود.

او ادامه می‌دهد: حالا گفته شده که باید تفکیک جنسیتی انجام شود و از آنجایی که تعداد دختران ۱۷ نفر و تعداد پسران نیز ۱۴ نفر است، کلاس‌ها به حد نصاب خود نمی‌رسند و مدرسه باید تعطیل شود.

صباغی بیان می‌کند: دانش آموزان مجبور هستند یا به شهر خوسف بروند و یا راه ماژان را پیش بگیرند که هر دو شهر برای آن‌ها دور است.

مشکل دانش آموزان و اولیای آن‌ها در روستای علی آباد زارعین را از طریق مدیر آموزش و پرورش شهرستان خوسف پیگیری کردیم.

جمعیت کم در مدارس، بازدهی آموزشی خوبی ندارد 

نورمحمدی مدیر آموزش و پرورش شهرستان خوسف در پاسخ به این گلایه گفت: طبق بخشنامه کشوری، مدارس باید حداقل ۶۰ نفر جمعیت داشته باشند که بتوان برای آن‌ها دبیر فرستاد و کلاس‌ها را دایر کرد.

او افزود: با دستور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، به واسطه محروم بودن مناطق استان و کم بودن تراکم جمعیتی در روستاها، این تعداد به ۳۰ نفر کاهش یافت که در هر جنسیت باید ۳۰ نفر در مدرسه حضور داشته باشند و هر پایه نیز از ۱۰ دانش آموز برخوردار باشد.


بیشتر بخوانید

 

نورمحمدی بیان کرد: با توجه به اینکه در روستای علی آباد زارعین تعداد دانش آموزان کمتر از حد مجاز بوده و در هر پایه نیز ۳ الی ۴ دانش آموز حضور داشته اند، تصمیم به غیرفعال کردن مدرسه نه تعطیلی کامل آن گرفته شد.

منظور از غیرفعال سازی مدرسه این است که هرگاه جمعیت به حد نصاب خود برسد، مجددا مدرسه بازگشایی شود.

ادامه تحصیل رایگان دانش آموزان علی آباد زارعین

نورمحمدی مدیر آموزش و پرورش شهرستان خوسف در خصوص رفع مشکل دانش آموزان متوسطه اول این روستا عنوان کرد: شرایط بسیار خوبی برای ادامه تحصیل دانش آموزان این مقطع فراهم شده است.

او ادامه داد: دانش آموزان پسر می‌توانند هم از خوابگاه و مدرسه شبانه روزی شهر ماژان استفاده کنند و هم می‌توانند در شهر خوسف مستقر شوند که در هر دو صورت، هزینه استفاده از مدرسه و امکانات آن، از دانش آموزان و اولیای آن‌ها دریافت نمی‌شود و تحصیل دانش آموز کاملا رایگان است.

استفاده از خوابگاه مدرسه شبانه روزی برای دانش آموزان علی آباد زارعین رایگان است

نورمحمدی با اشاره به اینکه دختران باید فقط در شهر خوسف تحصیل خود را ادامه دهند، اظهار کرد: یک سرویس رفت و برگشت به مدرسه که در روز‌های شنبه کار اعزام دانش آموزان به مدرسه و در روز‌های چهارشنبه امر برگرداندن آن‌ها به روستا را به عهده خواهد داشت فراهم شده است که استفاده از آن نیز رایگان است.

مدیر آموزش و پرورش خوسف با تأکید دوباره بر اینکه مدرسه غیرفعال می‌تواند هر زمان که جمعیتش به حد نصاب برسد، دوباره فعال شود، تصریح کرد: یکی از دلایلی که مدارس کم جمعیت غیرفعال می‌شوند، بازدهی پایین آموزش در آن هاست و مجبور هستیم به واسطه کمبود و هزینه‌های زیاد تأمین معلم، از معلمین غیر تخصصی برای برخی دروس استفاده کنیم که مشکلاتی را در امر یادگیری ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۴ مهر ۱۴۰۰
سلام
30نفر دانش اموز ترک تحصیل کردن اگه براتون مهمه پیگیر بشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۴ مهر ۱۴۰۰
سلام
30نفر دانش اموز ترک تحصیل نمودن
دوباره مدرسه برای اشراف زادگان
وهر کس توان ندارد باید ترک تحصل کند