بر اساس پیش بینی بسیاری از متخصصان موج ششم کرونا در راه است و با رعایت برخی نکات ساده می توان در پیک جدید بیماری جان سالم به در برد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، زمزمه‌های شروع پیک ششم کرونا شنیده می‌شود، بسیاری از متخصصان و اپیدمیولوژیست به دنبال توقف روند نزولی بیماری کرونا در کشور وقوع پیک ششم کرونا را محتمل دانستند، این در شرایطی است که روزانه حدود 200 بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند که عدد بالایی محسوب می‌شود.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۸۱۵ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۴ هزار و ۷۵ نفر رسید. بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۱۳ تا ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۰) به طور متوسط هر ساعت ۴۸۰ نفر در ایران مبتلا و ۹ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت حدود ۶۸۷ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

16 مهرماه بعد از 82 روز مرگ و میر ناشی از کرونا به زیر 200 نفر رسید اما میزان مرگ و میر همچنان نوساناتی دارد و برخی روزها بیش از 200 نفر و برخی روزها کمتر از 200 نفر است.

اکنون واکسیناسیون کرونا در ایران سرعت خوبی گرفته است و روزانه بیش از یک میلیون دوز واکسن تزریق می‌شود اما به نظر می رسد افزایش واکسیناسیون منجر به عادی انگاری و ساده انگاری بعضی افراد شده است و همین مسئله زنگ خطر پیک ششم کرونا را به صدا در ‌می‌آورد چرا که تا ایمنی جمعی برای واکسیناسیون بسیار فاصله داریم،.

بنابر اعلام اپلیکیشن ماسک در ابتدای هفته تعداد شهرهای قرمز از 7 به  9 مورد افزایش پیدا کرد و بر اساس رنگ‌بندی کرونایی ۲۴ مهر ۱۴۰۰ که در اپلیکیشن ماسک منتشر شده است، هم اکنون شهرستان‌های اشنویه، بوکان، پیرانشهر، سردشت در آذربایجان غربی، استهبان در  فارس، سنندج در کردستان، پاوه، جوانرود و سرپل ذهاب در کرمانشاه در وضعیت قرمز هستند.

بنابراین طبق آخرین آمار، اکنون ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و  ۱۰۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

توقف روند نزولی بیماری کرونا در کشور

یونسیان رئیس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره روند بیماری کرونا اظهار کرد: در اکثر استان ها روند نزولی متوقف شده است و به مرحله پلاتو یا افقی انتهای موج رسیده ایم و آهنگ کاهشی کرونا در استان ها کم شده است و ما در سطحی به وضعیت پایدار رسیده‌ایم که سطح پایینی نیست و از طرفی در برخی نقاط کشور روند افزایشی را شاهد هستیم.

یونسیان ادامه داد: این احتمال وجود دارد، موج ششم در شرایطی در کشور شروع شود که هنوز به سطح پایینی از میزان ابتلا و مرگ و میر نرسیده ایم واین نگرانی وجود دارد که خیز مجدد بیماری کرونا رقم بخورد و در صورتیکه موج ششم به زودی آغاز نشود، در شرایطی به وضعیت با ثبات رسیده‌ایم که میزان بروز و بستری بالایی داریم و اینکه در بیش از یک استان ما روند افزایشی را شاهد هستیم می تواند زنگ خطر شروع موج ششم کرونا و خیز مجدد بیماری باشد.

رئیس کمیته پژوهش و اپیدمیولوژی کمیته علمی ستاد کرونا بیان کرد: راه کار پیشگیری از خیز مجدد کرونا در تمام کشور این است که در بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها احتیاط کنیم و واکسیناسیون را با سرعت ادامه دهیم، زیرا جمعیتی که افرادی که دو دز واکسن دریافت کرده‌اند و دو هفته از تزریق گذشته باشد، هنوز  بالا نیست که بتواند ایمنی و مصونیت قابل ملاحظه‌ای در جامعه ایجاد کند.

یونسیان گفت: اگر قرار باشد اکنون موج جدیدی سوار شود، قطعا هم سیستم بهداشت و درمان ما را مستهلک می‌کند که در حال حاضر خسته هستند و هم مجدد تعداد فوتی‌ها بالا خواهد رفت. بنابراین همانطور که هنوز موج چهارم تمام نشده بود، وارد موج پنجم شدیم، این نگرانی وجود دارد که در حال حاضر هم هنوز موج پنجم تمام نشده است، ‌ موج ششم را تجربه کنیم. هرچند کسی نمی‌تواند دقیقا پیش‌بینی کند که چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد، اما باید همیشه آمادگی لازم را داشته باشیم.

یونسیان اظهار کرد: تعداد تست ها از ابتدای مهر ماه تاکنون ثابت مانده و میزان ابتلا نوساناتی داشته است و روند افزایشی و کاهشی در ابتلا داشته ایم و به نظر می‌رسد ما به سطح پایدار یا به پلاتو رسیده ایم.

رئیس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت بیان کرد: ما باید یاد بگیریم هر اقدام و رفتاری را در زمان و مکان مناسب رصد کنیم البته هنوز تست کرونا به عنوان یک عامل مهم اهمیت دارد و در آینده که پوشش واکسیناسیون افزایش پیدا کرد ممکن است بیش از آنکه به دنبال افراد مثبت و مبتلایان به کرونا باشیم به دنبال شناسایی موارد شدید و نیازمند بستری باشیم.

یونسیان بیان کرد: در صورتی که به پوشش بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت در واکسیناسیون دست پیدا کنیم، می‌توانیم بسیاری از محدودیت‌ها را به تدریج برداریم اما باید جمعیت بالایی دو دز واکسن زده باشند، همپنین باید دو هفته از آن تزریق دو دوز واکسن برای ایمنی کامل گذشته باشد و سوم هم اینکه بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها باید مرحله به مرحله و تدریجی باشد و به یکباره دست به بازگشایی نزنیم چون نمی دانیم بازگشایی ناگهانی مدارس و دانشگاه‌ها، باشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و برگزاری مراسم‌های فرهنگی همگی به یک باره چه نتیجه ای در بر خواهد داشت.

علائم مبتلایان به کرونا در شرایط فعلی

مهرناز رسولی نژاد عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با کرونا انجام واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی را دو بازوی اصلی کنترل کرونا دانست و ادامه داد: باید تقاضا برای تزریق واکسن از سوی مردم پیش از استفاده از ابزارهای حکومتی و منع ارائه خدمات اجتماعی به واکسن نزده‌ها و... افزایش یابد و در عین حال همچنان استفاده از ماسک را جدی گرفت. در عین حال اتخاذ تصمیماتی برای کاهش تجمعات در مجامع و وسایل نقلیه عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: بسیاری از اپیدمیولوژیست‌ها بروز پیک ششم را محتمل دانستند اما احتمالا با توجه به گسترش واکسیناسیون پیک ششم نسبت به پیک پنجم سبک‌تر باشد.

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علائم مبتلایان به کرونا در شرایط فعلی، تصریح کرد: بیماران اکنون بیشتر با علائم سرماخوردگی مراجعه می‌کنند. تب، بدن درد و آبریزش بینی شدید از علائم فعلی است که این علائم حدود پنج ماه پیش خیلی کمتر بود. همچنان افراد چاق، کسانی که زمینه دیابت دارند، مصرف کنندگان دخانیات و بیماران زمینه‌ای فرم‌های شدیدتر بیماری را تجربه می‌کنند. نمیتوان گفت شرایط بیماران بدتر شده است اما نکته مهم این است که با کاهش مراجعات و بستری‌ها، ارائه خدمت در بیمارستان و رسیدگی به بیماران بهبود یافته است.

وی با تاکید بر اهمیت تزریق واکسن کرونا، اظهارکرد: به جرات می‌توان گفت حتی کسانی که در فاصله دریافت دوز یک و دو مبتلا می‌شوند و تنها یک دوز واکسن تزریق کردند، با وجود ابتلا به کووید۱۹ شرایط خیلی بهتری نسبت به واکسن نزده‌ها دارند.

آماده باش بیمارستان‌ها برای مقابله با موج ششم کرونا

عین‌اللهی وزیر بهداشت هم از آماده باش بیمارستان‌ها برای مقابله با موج ششم کرونا گفت و افزود: از مردم تقاضا دارم که از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. امیدوارم با رعایت شیوه‌نامه‌ها از سوی مردم نگرانی زیادی برای موج بعدی نداشته باشیم. برای موج ششم تمهیدات لازم انجام گرفته و بیمارستان‌ها در حال آماده باش قرار دارند. پرسنل، پزشکان، پرستاران و کمیته‌های علمی ما نیز در حال آمادگی هستند اما در مجموع و با تجربیاتی که از قبل داشته‌ایم، نگرانی بابت درمان وجود ندارد.

وی عنوان کرد: اگر مردم شیوه‌نامه‌ها را رعایت نکنند، زحمات ما نتیجه نخواهد داد. از مردم تقاضا دارم شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنند تا موج بعدی از موج پنجم سبک‌تر باشد. هدف اصلی ما کاهش میزان مرگ‌ومیر است. ثابت شده که واکسیناسیون میزان مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد. در صورت واکسیناسیون اگر ابتلا به بیماری هم باشد، قدرت دفاعی بدن با آن مقابله می‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مطالعات علمی در دنیا نشان داده واکسیناسیون در کاهش مرگ‌ومیر موثر است. منتها یک تصور غلط میان برخی از مردم وجود دارد که فکر می‌کنند تزریق واکسن به معنای تمام شدن کروناست. واکسیناسیون یک قدرت دفاعی در بدن انسان ایجاد می‌کند؛ همانطور که  در جبهه جنگ برای دفاع از حملات دشمن خاک‌ریز می‌زنند. این ویروس در دنیا کماکان فعالیت دارد و به این زودی‌ها هم از بین نمی‌رود؛ بنابراین ویروس کرونا تهاجم خود را انجام می‌دهد و این قدرت دفاعی ماست که باید افزایش یابد تا بتوانیم با آن مقابله کنیم.

پوشش ۷۵ درصدی در جامعه تا اوایل آذر ماه

جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره میزان جمعیتی که باید واکسینه شوند تا بتوان گفت که کرونا در جامعه کنترل شده است، گفت: ما شاخصی به نام R۰ که این شاخص میزان سرایت‌زایی یک بیماری عفونی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال در این شاخص درباره نوع آلفای ویروس کرونا ۲.۵ تا ۳ است؛ به این معنا که یک فرد مبتلا می‌تواند ۲.۵ تا ۳ نفر را مبتلا کند. حال اگر ۱۰ سیکل از افرادی که مبتلا هستند، بگذرد، یک نفر می‌تواند بعد از ۱۰ سیکل حدود ۹۵۰۰ نفر را مبتلا کند. درباره ویروس دلتا این شاخص 6 است؛ یعنی یک نفر می‌تواند 6 نفر را مبتلا کند و بعد از ۱۰ سیکل ۶۰ میلیون نفر می‌توانند مبتلا شوند و به همین دلیل در هندوستان کشتار عجیبی که کرونا توانست انجام دهد، به دلیل این قدرت سرایت‌زایی دلتا بود.

جماعتی بیان کرد: اگر دلتا ویروس در جامعه رواج داشته باشد، طبق محاسبات اگر ۸۳ درصد جامعه به عفونت دلتا مبتلا شده یا واکسینه شوند، آن جامعه ایمنی جمعی پیدا می‌کند. از آنجایی که در کشور ما مقداری سوش آلفا و مقداری هم سوش دلتا وجود دارد، وزارت بهداشت اعلام کرده که هدف ما برای پوشش واکسیناسیون حدود ۷۵ درصد است تا بتواند بیماری را مدیریت کند. بنابراین اگر در ۷۵ درصد از جمعیت تقریبا ۸۴ میلیونی ایران واکسن تزریق شود، باعث می‌شود که ایمنی جمعی در کل کشور ایجاد شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به بازگشایی‌ها و اجرای قرنطینه هوشمند، گفت: مهمترین اصل این است که ما به ایمنی جمعی برسیم که برای آن بهترین وسیله این است که ۷۵ درصد جمعیت را واکسینه کنیم. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده و با سرعت واکسیناسیونی که در ۱.۵ ماه اخیر انجام می‌شود، امیدواریم تا اوایل آذر ماه بتوانیم به میزان پوشش واکسیناسیون ۷۵ درصدی در جامعه برسیم.

در شرایط کنونی در صورتی که موج جدید آغاز شود، تنها راهبرد برای اینکه موج ششم کرونا را با میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر کمتر پشت سر بگذاریم، این است که در موج جدید جزو افراد واکسن زده باشیم تا در صورت مواجهه با ویروس کمترین آسیب را ببینم همچنین با توجه به اینکه به گفته متخصصان بین 75 تا 85 درصد افراد باید واکسینه شوند تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود، تا آن زمان همچنان باید میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و تهویه مناسب حداکثری باشد و فکر نکنیم که چون واکسن زده ایم کامل ایمن شده ایم چرا که همچنان با وجود تزریق دو دوز واکسن امکان ابتلا وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
کشور یک ماه کلا تعطیل شه.
یکماه به مردم حقوق بدهند
Iran (Islamic Republic of)
Artin
۰۹:۳۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
لطفا مدارس رو زودتر حضوری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
قابل پیش بینی بود. وقتی آمریکا و اروپا دوباره از پیکهای جدید و لزوم زدن ماسک و نوبتهای سوم و چهارم واکسن حرف میزنند مسئولان بهداشتی ما هم طبق معمول تقلید و حرفهای همونها رو سند میدونند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
تا مردم و دولت وجب به وجب مملکتو نگردن و کسیکه اینکاره است رو پیدا نکنن و سکان کرونا رو دستش ندن مردم جون سالم بدر بردن از کرونا رو باید فقط تو خواب ببینن و همیشه شمشیر کرونا رو گردنشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
این دولت که از دولت روحانی بی تدبیر تر عمل می کنه
در حال واکسیناسیون محدودیت ها رو بر می داره
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۱۶:۳۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
دوستانی که هر دو دوز رو دریافت کردن میدونم حقیقت تلخه اما باور کنید واکسن هایی که تزریق کردید آنچنان کارایی لازم رو در مقابله با سویه های مختلف نداره.
اینو بنده نمیگم آن آماری میگه که فوتی های ایرانی مابه ازای هر یک میلیون نفر واکسن زده،صد برابر میانگین جهانیست.
تایید کنید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
کاری با ایران نداره همه جای دنیا همینه و دانشمندانی بودند که نسبت به واکسیناسیون سراسری به این شکل اخطار دادند از جمله دکتر مالون مخترع ام.آر.ان.ای ولی رسانه‌های جریان اصلی همه رو سانسور و سرکوب رسانه‌ای کردند و الان با وجود واکسیناسیون آمار کرونا و مرگ و میر به شکل عجیبی افزایش پیدا کرده. آمار آمریکا، اسراییل، انگلیس، ایسلند و کشورهای دیگه همه وخیمه و جالبه بیشتری بستری و مرگها افراد واکسینه شده‌اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
جالبه وقوع پیک ششم از چند ماه پیش درست ودقیق پیش بینی میشه ولی به بحث دارو ودرمان که میرسه رفتار ویروس غیر قابل پیش بینه عجب ویروس ناقلایی .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
چگونه جان سالم به در ببریم ، از ایران فرار کنیم
Switzerland
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
هر کی از ایران رفت راحت شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
کجا میخوای بری؟ آمریکا؟ اونجا که بدتره. تازه شما رو راه نمیدند. یکی رو میخواند به درد بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
اینهمه مسافرت شمال بازگشایی استخر ها کسی آنچنان مخالفتی نکرد چون اینها خوش گذرونی بود مردم ریسک شو پذیرفتن!ولی هیچکس حاضر نیست واسه مدرسه دانشگاه ریسک رو بپذیره چون فراگیری علم مهم نیست علت مخالفت مردم همینه
Iran (Islamic Republic of)
انسان
۱۵:۳۳ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
رئیسی توام داری میشی روحانی!!!
تو که میگفتی عجله ای نیست و فلان و بهمان!چیه اسیر قدرت شدی!؟
مدارس و دانشگاه ها رو باز نکنید.
با جون بچه های مردم بازی نکنید.
تو مدارس یه بطری الکل میدا نمیشه بعد مامور بهداشت اومده مجوز بازگشایی داده!
ای خدا ریشتونو بخشکونه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۲۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
با سلام. موج ششم به خاطر واکسیناسیون عمومی ایجاد خواهد شد. ماسک، داروهای شیمیایی و واکسن باعث ایجاد موجهای جدید می شود. به سازمان صهیونیستی بهداشت جهانی خوش بین نباشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
ما هر چی گفتیم گفتند توهم توطئه داری. گفتیم حداقل به آمار کشورهای دیگه که بیشتر از ایران واکسیناسیون انجام دادند نگاه کنید اگه اونجا وضع بدتر شده دلیلی نداره اینجا استثنا باشه ولی کسی گوشش بدهکار نبود حالا دارند دقیقا همون حرفهای اونها رو میزنند و بهانه‌های دروغین همونها. کاش وزارت بهداشت اینقدر مرید چشم و گوش بسته سازمان بهداشت صهیونیزم جهانی نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
متاسفانه افراد بی سواد که بدون هیچگونه مدرک علمی اعضای نظر ها مختلف میکنند زمینه ساز موج ها کرونا میشوند که اینگونه افراد در تمامی کشور ها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
مردم روخسته کردید انتظارداریدبااین افسردگی واین روحیه اقتصادرونق بگیره بفهمید مردم نگران عزیزانشون هستن..مدیریت صفر.بی تدبیری بیدادمیکنه...تاصدای مردمودرنیارن ول کن نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
بیسواد ترین وزیران رییسی, وزیر علوم و وزیر آموزس و پرورش هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
مدارس را باز نکنیدددد
مخصوصا دانشگاهها رااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
دانشگاه ها وزارت علوم باز نمیشه مثل بازی ایران کره اول گفتن با تماشاگر هست بعد بدون تماشاگر برگزار شد از این حرف ها زیاد میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
این نوشتار با واقیعیت های ملموسمان مطابقت ندارد .چگونه است که کشورهای اروپایی زندگی عادی خود را سپری میکنند، ماسک نمیزنند، در حضور گروهی ورزشگاها، کافه ها، ساحل ها بدون واهمه و بدون ماسک حاضر میشوند ما هنوز در خم یک کوچه ایم. اشکال را باید در جای دیگر چستجو کرد، در بی کفایتی ها، در ارزش ندادن به جان و سلامتی مردم، در بی تدبیری و .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
این ادعاها رو از کجا آوردی؟ اونجا الان ماسک نزنی بازداشتت می‌کنند. تقریبا تمام کشورهایی که حتی از ایران بیشتر واکسیناسیون انجام شده الان موج کرونای بدتری دارند و تمامی محدودیتهای قبلی یکی یکی دارند بر می‌گردند. توی آمریکا دانش آموزی که ماسک نزده بود رو دستگیر کردند. الان ادعا می‌کنند دلیلش اینه که باید هر ۶ ماه یک نوبت تقویتی واکسن زد. اسراییل داره دوز ۴ رو میزنه و اوضاع کرونایی افتضاحی داره. اسراییل فایزر زده و از آمریکا هم بیشتر واکسینه شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
با این ستاد کرونا بدتر میشه که بهتر نمیشه رفتم واکسن بزنم میگن چون اولی رو سینورفام زدی اله و باله دومیم باید همونو بزنی هر چی هم میگم نمیحوام قبول نمیکنن منم نزذم اومدم بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
دانشگاه ها را باز نکنید آقایان مسول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
در حال حاضر فقط دانشجویان دانشگاه ها علوم پزشکی اونم فقط کارآموزی دانشگاه میان.دانشجویان وزارت علوم حالا حالا ها غیر حضوری هست
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۵۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
یک هفته دیگه متاسفانه با افزایش آمار دانشگاهها و مدارس بسته میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
لعنت به تمامی مسولانی که میدونن پیک ششم داره شروع میشه ولی مدارس و دانشگاه ها و جاهایی ضرورتی به بازگشاییشون نیست رو باز کردن. الان مسول مرگ ایرانی ها چه کسانی هستن؟!!!!1
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
همه میدونن که مسئول خود دولته
الهی زودتر همشون به درک واصل بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
پیک پشت پیک دولت جدیدوقبلی نداره مدیریت صفر..چین وهندبااون جمعیت کنترلش کردن..
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۳:۲۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
فعلا که همچنان روند نزولی هست تا ببینیم هفته بعد چی میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
مدارس و دانشگاه ها را باز نکنید.چون وضع بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
احتمالا واکسنی که زدیم در حد واکسن نیست تو کل دنیا دیگه خبری از پیک این جور چیزا نیست حالا ما باید متتظر پیک ششم باشیم والا اگه همه گرفته بودیم انتی بادی واکسن تو بدنمون بود خیلی مطمئن تر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
کل دنیا؟ پیدا از هیچ جا خبری ندارید و آخرش توی توهم میمیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
آخه چرا مدارس رو باز میکنین بچه ها واکسینه شدن درست اما بچه های سن پایین زیر ۱۲ سال که واکسینه نشدن خواهشا فعلا این بچه ها به صورت مجازی برن چون واقعا بچه تو این سن نمیتونه از خودش مراقبت کنه این نوع جدید کرونا هم که براحتی بچه ها رو درگیر میکنه حتی به صورت سخت بیماری بخدا دیدم تو بیمارستانها که میگم تو روخدا به جوونهامون که رحم نکردن این دولت با دیر واکسن آوردنشون حداقل به بچه هامون رحم کنین
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۵۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
الان دارن دو روز در هفته و روزی دو ساعت کلاس اولی ها دارن میرن مدرسه ،حالا مدارس اعلام کردن هر روز بیان و روزی دوساعت،چرا دولت محترم و آموزش پرورش نظارتی بر ساعت و تعداد روزهایی که کلاس تشکیل میشه رو نداره و مدارس خودشون دارن تصمیم گیری میکنن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
انقدر که تو ایران موج داریم تو اقیانوسها نداریم.. بازی پرسپلیس و الهلال و دیدین تماشاچیان و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
این چه مدیریتیه هی پیک پشت پیک.خستمون کردیدجون مردم پشیزی براتون ارزش نداره چین چکارکرد هندچکارکرد..حالاهی بیاین تواخبارآمریکاروبکوبیددست برداریدازین سیاست مگه مردم چشم ندارن عقل ندارن.بازی بسه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
اینا فقط میخوان مردمو بکشن و خودشون بمون
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۱:۲۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
برای هر مسئله ای اگر دولتها خودشون را کنار بگیرند و فقط حامی مردم باشند نه نظر بنده مردم اون مسئله را حل کردند..هشت سال جنگ.نزدیک به 43 سال تحریم.ترورهای خیابانی خنثی کردن فتنه های جور واجور.ووو همه را وقتی مردم داوطلب امدند وسط میدان طرح دادند و دولت اون طرح ها را حمایت کرد از بحران گذشتیم.الان برای کرونا دولت چه فعلی چه قبلی با صحبتهای ضد و نقیض برای رفع کرونا از کشور برای مردم طرح ریزی می کنه.یک روز میگه بازار تعطیل یک روز میگه اشتباست. قبلا که واکسن کم بود می گفتند واکسن زیاد مهم نیست الان میگه واکسن واجبه .باز میگن بعد از واکسن فکر نکنید همه چی عادیه.طرح شبانه می گفتند خوبه الان شک دارند هنوز برش نداشتند.ووو مردم با این ضدو نقیض ها دلشون میشکنه و اعتمادشون نسبت به دولتها کم میشه .فقط همین.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۰۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
من نمیدنم چرا ما انقدر پیک داریم؟ چطور هند با اون جمعیتش بعد دلتا هنوز پیک نداره؟ چطور انقدر فوتی داریم؟ چطور چین اصلا کرونا نداره؟ ایراد کار کجاست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
چون که هم دولت و هم ملت سهل انگاری میکنند
انگار نه انگار که کرونا تو مملکت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
هند از آیورمکتین استفاده کرد. حداقل در بعضی از ایالتها. ولی مسئولان ما چشمشون به دهان غربیهاست که آیورمکتین رو به دروغ داروی اسب اعلام می‌کنند چون برخلاف واکسن ارزونه و علاوه بر این نمیشه از اون برای اعمال قدرت و وادار کردن مردم به پاسپورت واکسن و خیلی چیزهای دیگه استفاده کرد. هر چی می‌کشیم از این غربزدگیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
اگه موج شیشم تو راه هست چرا دارن مدارس و دانشگاه ها روباز میکنن
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۵۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
میخوان ببینن که چه اتفاقی میافته اینا تا نبینن باور نمیکنن اول کاری رو انجام میدن بعدا در بارش فکر میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
خیلی جالبه یه موقع تو کشور آمار مبتلایان زیر 5000 نفر بود و فوتی ها کمتر از 200 اون موقع تمام نقشه کشور قرمز بود اما حالا آمار دو سه برابره ولی نقشه کشور زرد و آبی !!!!
Switzerland
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
نمیدونه مگه همیشه راست میگن مخصوصن صدا وسیما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
دیگه وقتی 80 میلیون واکسن زدیم چه پیک ششمی؟؟ مگر اینکه واکسن زدن الکی باشه
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمدامین
۱۱:۴۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
واکسن از بیماری جلوگیری نمیکنه کسانی رو دیدم واکسن هم زدن باز مبتلا شدن یه بنده خدا فوت هم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
کالین پاول وزیر خارجه دولت بوش هر دو نوبت واکسن کرونا رو دریافت کرده بود و امروز در اثر ابتلا به کرونا مرد. تنها سود واکسن برای شرکتهای واکسن سازیه که کلی پول به جیب میزنند و برای دولتها و در واقع حکومت جهانی که قراره مردم رو به بهانه کنترل پاندمی و از طریق پاسپورت واکسن و کیو.آر کد و در آینده نزدیک میکروچیپ کنترل کنه. تا حالا که هر چی رو گفتند توهم توطئه است درست از آب در اومده. مطمئم باشید اینطور پیش بره چند سال دیگه مردم رو وادار می‌کنند میکروچیپ تو دستهاشون کار بزارند و متاسفانه توی این دنیا نادن کم نیست که فکر می‌کنند اینها خیر مردم رو میخواند نه بردگی مردم رو. کاش مسئولان بهداشتی ما بجای کپی زدن از غربیها کمی هم در مورد همین نقشه‌های شوم اونها فکر می‌کردند و اینکه چرا هرچی اونها در مورد کرونا گفتند اشتباه از آب در اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
حالا برید مدرسه ها و دانشگاها رو حضوری کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
دروغ گفتن هرکی بره شهر نارنجی و قرمز جریمه میشه و نمی دونم نمی زارن برادر شوهرم اینا رفته بودن شمال چند روز تعطیلی رو میگفت غوغا بود شمال وقتی اومدن دوتا بچه هاش ویروس گرفته بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
خوب دولت چکار کنه؟ مثل استرالیا پلیس و ارتش با باتوم و گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی بیافتند به جون مردم؟ فکر کردی تو ایران میشه اینجوری مردم رو به رعایت محدودیتهای کرونایی وادار کرد؟ اصلا فکر کردی همون رسانه‌های غربی که اخبار استرالیا، آلمان، فرانسه، هلند و ایتالیا رو سانسور می‌کنند چه سر و صدایی علیه ایران راه میندازند؟ کافیه پلیس به یه نفر که ماسک نداره دست بند بزنه عرعر بی.بی.سی و صدای آمریکا و باقی اراذل و اوباش رسانه‌ای بالا میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
الان باید رنگ نارنجی برابر قرمز باشه و رنگ زرد هم برابر نارنجی یعنی کلاً باید همه چیز رو یا قرمز ببینید یا سفید
همین رنگ بندی ها گول زننده هستند
وقتی قرمز باشه یعنی خطر یعنی باید رعایت رو بیشتر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
واقعا که پس چرا از اول آبان مدارس حضوری شده مسخره کردید .یکی نیست با مسولین آموزش پرورش برخورد کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
کشورای دیگه توو موج اول تموم شد این مسخره بازیاشون. برا ما تا اندازه سن انقلاب موج نباشه ول نمیکنن. شده بهونه و استفاده واسشون این موجای مختلف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
خوب گفتی مثلا بگن پیک ۴۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
لطفا کن ۱۰ تا از این کشورهای دیگه رو نام ببر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
دانشگاه ها را باز کنید تا آمار بیاد پایین
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۹:۵۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
تقصیر مسافرین شمال که ماسک زدن و با ماشین شیشه بالا سفر کردن و در ویلاهای ۲۵۰ متری به بالا سه یا چهار نفره سکونت کردن هیج ربطی به زیارت اربعین و سفرهای چند ده هزار نفر باهم بدون رعایت فاصله اجتماعی یا ماسک زدن و خوردن و خوابیدن
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۰۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
ما که دوساله هیچ جایی نرفتیم چی ؟؟؟
چرا مدارس رو دارن کلا" حضوری میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
چی میگی شما؟ هرکسی هرسفری رفته ،خونه داشتن و به قول خودتون ۴نفره توو خونه ۲۵۰متری. مطمئناً هیچ اتفاقیم نمیوفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
در پیک جدید بچه هامونو بفرستیم مدرسه حضوری برن تا جان سالم بدر ببریم این تصمیم دولته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
شمال تشریف میبرین بچه هاتون ایمنه تومدرسه نا ایمنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
راهپیمایی اربعین. .. مراسم عزا داری.... مسافرت شمال. .. کنسرت ترکیه.. واکسن بی اثر. همه و هم باعث میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
درجواب ناشناس عزیز نباید کسی رو قضاوت کرد خیلی ها سفر نمیرن واقعا رعایت میکنن اما تو این شرایط از بازگشایی مدارس میترسن مثل خود من میترسم بچه ام رو بفرستم چون دلتا شوخی نداره خیلی راحت بچه رو هم درگیر میکنه به صورت سخت هم دیدم که درگیر کرده بچه رو که به بچه دستگاه وصل کردن بخدا بیمارستان کودکان دیدم قیامت بود درگیری بچه ها رو دیدم پسر خودم هم از بچه همسایه گرفت اونم یه دقیقه نبود بدون ماسک بود بچه ام ریه اش هم درگیر شد هیچ بیماری زمینه ای هم نداره بچه ام مراقب باشیم همگی تو روخدا
Iran (Islamic Republic of)
jhk
۱۲:۰۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
جنابعای شاید رفتین شمال یا بچه ات برات مهم نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
شمال پنج روز هفته بچه روزی 6 الی 7 ساعت با 30 تا 100 دانش اموز دیگه در ارتباط نیست. قبل اینکه حرف بزنی تفکر کن. گرچه که شمال رفتن هم در این شرایط صحیح نیست.