پورنجف گفت: مایه کوبی احشام و طیور سلامت غذای مصرف کنندگان و جلوگیری از متضرر شدن دامداران را در پی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، رامین پورنجف مدیرکل دامپزشکی ایلام در حاشیه مراسم مایه کوبی احشام عشایر استان ایلام به مناسبت هفته دامپزشکی گفت: باتوجه به وجود بیماری‌های مشترک انسان و دام و نیز دام با دام واکسینه کردن و ایمن سازی احشام از میران مرگ و میر یا بیماری و در نتیجه متضرر شدن دامداران جلوگیری می‌کند.

او افزود: بخش اصلی اقتصاد استان ایلام علاوه بر نفت و گاز مبتنی بر دامپروری و مرغداری بوده و سلامت این سرمایه‌های دامی از اولویت‌های مهم دامپزشکی است و در طول سال اقداماتی، چون مایه کوبی احشام و سگ‌های گله، سمپاشی جایگاه دام، تست بیماری و خونگیری از دام‌های سبک و سنگین انجام می‌شود.

پورنجف یادآور شد: هر دام در طول سال میانگین ۶ نوبت سر بر علیه بیماری‌های مختلف واکسینه می‌شود که شاربن یا سیاه زخم، مشمشه، تب مالت، تب برفکی، پی پی آر نشخوارکنندگان کوچک، لمپی اسکین، هاری و تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌هایی است که احشام سبک و سنگین و سگ‌های گله علیه آن‌ها واکسینه می‌شوند و برای طیور نیز مایه کوبی در برابر بیماری‌های همه گیری، چون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل انجام می‌گیرد.

او ادامه داد: در صورت مشاهده بیماری در احشام یا طیوری که قابل مداوا نباشد برای جلوگیری از سرایت به سایر دام‌ها و طیور، دام یا مرغ بیمار معدوم سازی می‌شود و با معدوم سازی دام آلوده به بیماری، با این اقدام به موقع از متضرر شدن بهره بردار جلوگیری خواهد شد.

پور نجف اضافه کرد: در طول سال هفت تا ۱۰ میلیون سر نوبت مایه کوبی دام و طیور در استان صورت می‌گیرد که تمام خدمات ارائه شده به جامعه هدف روستایی و عشایری یا واحد‌های دامداری رایگان است و در این راستا از گروه‌های دامپزشکی بخش دولتی و خصوصی به کارگیری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام عنوان کرد: بعد از مایه کوبی بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت مصرف گوشت یا شیر دام و طیور به علت دریافت واکسن خوراکی یا تزریقی قابل مصرف نیست.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.