شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

آتش گلوله ها در آسمان پایتخت

کابل شاهد درگیری و انفجار، طالبان میگویند که این درگیری با گروه داعش صورت گرفته است و از کشته شدن افراد گروه داعش خبر میدهند با این حال طالبان مدعی نابودی این گروه در این کشور شده بود اما روزی قبل هم چنان پروان شاهد درگیری این گروه داعش گزارش شد. با این حال جبهه خیزش مردمی در انداراب نیز با نشر تصویری از فعالیت خود خبر داده است.
آگاهان میگویند: این احساس غیر قابل انکار وجود دارد که افغانستان دایما در نوسان است همیشه منتظر است تا یک جنگ به پایان برسد و جنگ دیگری فوران کند. اگر چه جنگ آمریکا پایان یافته است اما دگیری ها هنوز هم کشته میدهد.

اظهارات دیپلمات کانادایی از نقش مخرب پاکستان در افغانستان

کریس الکساندر دیپلمات ارشد کانادایی گفت: نقش مخرب پاکستان در افغانستان آشکار و تایید شده است. وی گفته است که پاکستان مدت هاست متهم به تلاش برای سرنگونی دولت منتخب دمکراتیک در افغانستان بوده و در این امر نیز به طالبان کمک نموده است.

کابل در آستانه فرورفتن به تاریکی

مسئولان در شرکت برشنا یا همان شرکت برق افغانستان میگویند: به دلیل عدم پرداخت پول صرفیه برق وارداتی، احتمال دارد کابل در تاریکی فر برود به تقل از والت استریت ژورنال مقامات شرکت برشنا میگویند این شرکت مبلغ نود ملیون دالر از کشورهای آسیای میانه قرض دار است و منابع پولی برای پرداخت این قرض را در دست ندارند. با این حال این شرکت قبلا هم از نپرداختن پول صرفیه برق از سوی مقامات دولت سابق شکایت کرده بود.

بیشتر شدن عمق بحران در افغانستان

هر روز میگذرد اما بحران در افغانستان عمیق تر گزارش میشود. بسیاری از خدمات عمومی مانند تحصیلات بخصوص تحصیلات زنان و دختران که یک امر مهم تلقی میشود به بن بست مواجه شده است. اما تحلیل گران سیاسی میگویند که نظر به کارکرد طالبان و جنگ چندین ساله آنها علیه کشور های ناتور، این امر روند قبولیت شان را در سازمان ملل کند تر خوهد کرد. با ادعای آمریکا از پایان جنگ در این کشور اما بازهم درگیری و خون ریزی در این کشور ادامه دارد اگاهان معتقد اند که مسئول همه این برایندها خروج بی مسئولانه آمریکا و هم پیمانانش از افغانستان است.

عمران خان وزیر خارجه پاکستان با تاجیکستان روی موضوعات افغانستان بحث کرده اند و گفته است که ثبات در افغانستان برای همه کشورهای منطقه مهم است. با این حال حبیب خان طوطاخیل ژورنالیست بین المللی در توییت نوشته است که پاکستان حتی نمیخواهد طالبان نیابتی دارای یک دولت قوی باشند به همین دلیل به همایت داعش شاخه خراسان پرداخته است وی گفته است که پاکستان میخواهد که افغانستان را برای همیشه به عنوان میدان نبرد نگهدارند

چراغ آزادی بیان در حال خاموشی

در نظر سنجی آنلاین نهاد خامه پرس معلوم شد که حدود 70 درصد از رسانه ها بعد از تسلط طالبان در این کشور متوقف شده اند. در این نظر سنجی حدود هزار500 نفر خبر نگار از 28 ولایت شرکت کرده بود این نهاد همچنان افزوده است که 30 درصد باقی مانده همچنان در شرایط سخت فعالیت دارند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار