نبود صنایع تبدیلی، نامناسب بودن جاده‌های دسترسی بین مزارع و باغ ها و نداشتن سند رسمی مالکیت در شهرستان کوه‌چنار، از دغدغه کشاورزان در کنار مشکلاتی مانند نهاده‌های کشاورزی و آب است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  بخش کشاورزی با تمام زیرمجموعه‌هایش در این روزها برای کشورمان که انواع تحریم‌های مختلف و نامروتی‌های خارجی را تجربه می‌کند، دارای اهمیت زیادی است.

 بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی و مرتفع کردن بخش مهمی از نیازهای کشور می‌تواند مؤثر واقع شود.

اهمیت این موضوع می‌طلبد مسئولان نگاه‌شان را به بخش کشاورزی بیشتر از گذشته به سمت حمایت معطوف کنند و کشاورزان، دامداران، باغداران و فعالان در این زمینه را دریابند.

برای ایجاد اشتغال و حمایت در بخش‌های مختلف کشاورزی در شهرستان کوه‌چنار تلاش‌های خوبی انجام شده  اما هنوز بخشی از مشکلات باقی مانده است.

شهرستان کوه‌چنار، سهم بزرگی در تولیدات انجیر، مرکبات و انار در استان فارس دارد که باید به آن توجه ویژه شود.

نبود صنایع تبدیلی و بسته‌ بندی نامناسب بودن جاده‌های دسترسی بین مزارع و باغات و نداشتن سند رسمی مالکیت در شهرستان کوه چنار از مهمترین دغدغه‌های کشاورزان در کنار مشکلات دیگر مانند نهاده‌های کشاورزی و آب است.

داریوش پورقیومی  باغدار انجیر دیم گفت:  مشخص نشدن وضعیت مالکیت باغات بین منابع طبیعی و کشاورزان مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

 این باغدار انجیر دیم نبود کارخانه فرآوری و بسته بندی محصولات انجیر را یکی دیگر از مشکلات باغدارن برشمرد و بیان کرد: دلالان با قیمت ارزان محصولات انجیر را خریداری و این محصول را با برند شهرستان‌های دیگر به فروش می‌رسانند.

او با اشاره به اینکه نامناسب بودن جاده‌های دسترسی به باغات انجیر علاوه‌ بر مشکلات متعدد باعث افزایش هزینه تولید می‌شود، تصریح کرد: طرح اصلاح و بهبود جاده‌های بین باغات انجیر، رفت و آمد کشاورزان و حمل و نقل محصولات کشاورزی را آسان می‌کند.

سجاد علیزاده از دیگر باغداران شهرستان کوه‌ چنار با بیان اینکه مرمت و ایجاد جاده‌های دسترسی به باغات در توسعه بخش کشاورزی نقش مهمی دارد ادامه داد: اجرای این طرح کاهش هزینه‌های تولید و تقویت تولید کنندگان عرصه کشاورزی و در واقع حمایت از کشاورزان را بدنبال دارد.

او خواستار آموزش به‌ روز کشاورزان در زمینه باغات انجیر شد و افزود:  وجود آفات و نداشتن آگاهی در این زمینه باعث بهره‌وری کم محصولات می‌شود.

آرش صادقی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کوه‌ چنار نیز، با اشاره به تولید سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن انجیر خشک در شهرستان کوه چنار اضافه کرد: نیاز به بهسازی جاده‌های بین باغات و نبود صنایع بسته‌بندی و فرآوری محصولات، مشکلات عمده‌ای را برای کشاورزان ایجاد کرده است.

او با تاکید بر اینکه با وجود کشت چندصدساله انجیر دیم در شهرستان کوه چنار هنوز تعداد زیادی از باغداران سند مالکیت ندارند، اظهار کرد: همین مشکل باعث شد تا کشاورزان منطقه نتوانند از تسهیلات استفاده کنند که این موضوع در حال پیگیری است.

صادقی با اشاره به اینکه برای آموزش اصولی و صحیح کشاورزان که دارای باغ‌های انجیر دیم هستند از ظرفیت محققان معین و کارشناسان استانی استفاده می‌شود، گفت: رویکرد ما استفاده از کمترین میزان مواد شیمیایی و تولید محصول سالم است.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کوه‌ چنار بیان کرد: تمام مسئولان موظف هستند برای مشکلات بخش کشاورزی تمام برنامه ریزی‌ها و امکانات این شهرستان را در جذب سرمایه گذاران فراهم کنند.

او تصریح کرد: امروز رفع مشکلات تولیدی به‌ خصوص در حوزه کشاورزی که ۷۰ درصد از شغل مردم شهرستان است و جذب سرمایه گذاران و حمایت از آن‌ها  اولویت‌های مهم مسئولان باید باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.