با وجود هشدارهای هواشناسی و مسئولان در خصوص توفان حاره ای شاهین هفته گذشته اما این توفان با خسارت های دردناک جانی و مالی به پایان رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، طبق برآوردهای اولیه استان های سیستان وبلوچستان و هرمزگان در جریان توفان حاره ای شاهین اما بازهم خسارت هایی در زمینه زیرساخت های اولیه مثل اسکله ها، تاسیسات برق ، شناورها و غیره به وجود آورد و پنج نفر از هموطنان در جریان این حادثه ناپدید شدند.

به واسطه وجود آمادگی مسئولان ۲ استان سیستان وبلوچستان و هرمزگان و تدابیر اندیشیده شده از سوی دست اندرکاران ، چرخش توفان از ساحل به دریا کمتر بود و تاسیسات این مناطق آسیب دید اما زمینه و تجربه ای برای حوادث بعدی خواهد بود که همکاری و هماهنگی بیشتری بین مردم ومسئولان صورت گیرد.

آن طور که مسئولان هواشناسی این توفان را پیش بینی کرده بودند ابعاد آن خیلی وسیع و خسارت های فراوان درپی خواهد داشت و لازم هم بود که مسئولان در برابر این رخداد مهم حساس و پیگیر باشند و هشدارهای سطح ۴ داده شود تا مردم به خصوص افرادی که در ساحل و دریا فعالیت دارند به موقع از محل حادثه دور کنند.

یکی از مزیت های این دوره از توفان حاره ای شاهین یا همان گردباد دریایی ، باقی ماندن شدت و فشار آن در دریا و اقیانوس بوده که با هیمنه زیاد وارد ساحل و مناطق ساحلی جنوب کشور به ویژه استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان شد.

خسارت بیش از یک هزار میلیارد ریالی به تاسیسات زیربنایی سیستان و بلوچستان و هرمزگان

همانطور که می دانید توفان حاره ای مخصوص آب و هوای گرم و مرطوب است، این توفان حاره ای بیشتر در منطقۀ خاصی از نواحی استوا ایجاد می‌شوند. در زمان شکل‌گیری نیز در منطقه‌ای کم فشار ایجاد می‌شود.

طبق اعلام مسئولان توفان حاره ای ۷۰۰میلیارد ریال به بخش برق و ۳۰۰میلیارد ریال به سایر امور سیستان وبلوچستان و همچنین ۲۰۰میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی استان هرمزگان خسارت وارد کرده است.

هشدارها و همکاری همه دستگاه های هرمزگان در جریان توفان حاره ای

وقتی توفان حاره ای یا گردبادی از منطقه‌ای عبور می‌کند، اگر چشم توفان از آن منطقه بگذرد تا حدود نیم ساعت سرعت باد تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و یا بیشتر می‌رود، این پدیده همراه با رعد و برق دیده می‌شود، ولی بعد از چند دقیقه توفان یک باره قطع می‌شود.

مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان دراین زمینه گفت:درجریان توفان حاره ای شاهین خسارت جانی در استان گزارش نشده ولی براساس برآورد اولیه ۱۵میلیارد ریال به تاسیسات برق جاسک خسارت وارد شده است.

حسن زاده افزود: از همان ابتدا صدور هشدارهای سطح نارنجی و قرمز و اعلام آماده باش به تمام دستگاه های اجرایی، به تمام فرمانداران و شهرداران قبل از وقوع توفان اعلام آماده باش شد. 

وی ادامه داد: پایش لحظه ای وضعیت جوی و اعلام گزارش به فرمانداران شهرستان های تحت تاثیر،تخلیه روستاهای در معرض خطر احتمالی در شهرستان جاسک ،آماده باش تمام تجهیزات و ماشین آلات مستقر در پروژه های عمرانی سطح شهرستان ها، آماده باش بالگرد امدادی جمعیت هلال احمر و اورژانس در استان و اطلاع رسانی به مردم از طریق دهیاران و معتمدین محلی در روستاها ازجمله اقدام ها بود.

حسن زاده یاد آور شد: وزش باد نسبتا شدید در بخش لیردف جاسک موجب شکسته شدن تعدادی از پایه های برق فشار ضعیف و قطعی برق در برخی روستاها شد که با حضور به موقع اکیپ های عملیاتی منجر به وصل شدن برق شد و در حال حاضر سامانه از سطح استان خارج شده و به صورت پراکنده تاثیراتی در برخی نقاط استان دارد که تمام دستگاه ها در حال آماده باش قرار دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: برق ۱۳ روستا که بر اثر شکستن تیرهای برق در بخش لیردف شهرستان جاسک قطع شده بود وصل شد و در مجموع سه کیلومتر شبکه توزیع فشار ضعیف برق در بخش لیردف شهرستان جاسک با حدود ۱۷ هزار مشترک بر اثر توفان حاره‌ای شاهین آسیب دیده بود که عوامل فنی شرکت برق شهرستان مشکل را برطرف کردند.

اِسکان شماری از اهالی یک روستای جاسک در منطقه امن

در مناطقی که توفان حاره ای تشکیل می شود، یعنی همان نواحی خاصی از استوا، باید جوّی ناپایدار حاکم باشد. ناپایداری جوی که باعث شود هوا رو به بالا حرکت کند.وجود بادهای نسبتاً ملایم نیز از عوامل به وجود آورنده یک توفان حاره ای است.

شدت باد در سطح دریا، نباید زیاد باشد،یعنی جو در آن منطقه باید کمی تا قسمتی آرام باشد،دمای آب اقیانوس در منطقه‌ای که توفان حاره ای به وجود می‌آید باید ۲۶/۵ درجۀ سانتی گراد یا بیشتر باشد، این دما تنها مربوط به سطح اقیانوس نیست، بلکه تا عمق ۴۵ متری باید نفوذ داشته باشد.

فرماندار جاسک نیز در این باره گفت: درپی احتمال خسارت توفان حاره ای شاهین، شماری از اهالی روستای کروچ این شهرستان با درخواست خودشان در مکانی امن در همان حوالی روستا اِسکان یافتند.

وی اضافه کرد: قایق‌ها و شناورها در راستای ایمن سازی دریا از روز گذشته به ساحل فراخوانده شدند تا کمتر در معرض خطر و آسیب باشند.

فرماندار جاسک ادامه داد: با وجود ورود توفان شاهین به هرمزگان، شرایط شهرستان در حال حاضر خوب بوده و تمهیدهای لازم اندیشیده شده است اما توفان چرخنده شاهین موجب شکستن تعدادی از تیرهای برق در منطقه لیردف در شرق این شهرستان شد.

توفان حاره ای از هرمزگان فاصله گرفت

چرخش توفان بر اثر نوع حرکت باد است، حرکت وضعی زمین نیز بر آن تأثیر دارد، بادهایی که دوام بیشتری دارند و حرکت‌شان طولانی است دارای چرخش و باعث به وجود آمدن گردباد می‌شوند، این گردبادها در نیمکرۀ شمالی بر خلاف عقربه‌های ساعت در چرخش هستند و در نیمکرۀ جنوبی در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخند.

کیانوش عارفی معاون هواشناسی هرمزگان اظهار داشت: براساس مدل‌های هواشناسی این توفان فاصله زیادی از سواحل دارد و سواحل هرمزگان با این انحراف شاهد حوادث ناگوار نخواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه احتمال تغییر وجود دارد، ادامه داد: باران سنگین هم اکنون بر روی دریا می‌بارد و موج‌های بلندی بر روی آن ایجاد شده است.

عارفی اضافه کرد: بیشترین سرعت وزش باد هم بر روی دریاست و در سواحل هرمزگان بارش چندانی رخ نداده است و با توجه به اینکه در لیردف ایستگاه باران سنجی وجود ندارد امکان تعیین میزان بارش در آن نقطه هم نیست.

تکرار توفان حاره ای شاهین ،تجربه ای برای سال های اخیر برای آینده

با توجه به تکرار توفان های سهمگین حاره ای کیار وشاهین در سال های اخیر در سطح آب های عمان، خلیج فارس و دریای عمان و رسیدن به سواحل شرقی و مکران، لزوم اندیشیده شدن اقدام های پیشگیرانه بیشتر از جمله جلوگیری از تردد دریایی، حفظ حریم دریا و ساخت وساخت ها با مصالح با دوام و تشکیل قرارگاه بحران در استان هرمزگان یک ضرورت بوده که کمتر دچار خسارت شویم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.