رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان همدان گفت: در هر شهرستان یک مرکز بهداشت ۲۴ ساعته برای پیشگیری از بیماری هاری خدمات درمانی ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سیدجلال الدین بطحایی رئیس گروه پیشگیری ازبیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان همدان با اشاره به اینکه در هر شهرستان یک مرکز بهداشت ۲۴ ساعته برای پیشگیری از بیماری هاری خدمات درمانی ارائه می‌کند،گفت: بیماری هاری یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که این بیماری بر اثر حمله ویروس به سیستم عصبی ایجاد شده و در نهایت با التهاب مغز فرد فوت می‌کند.

او در ادامه تاکید کرد: ویروس هاری به صورت پنهان در بزاق حیوان هار وجود دارد و در صورت حمله این حیوانات، فرد مورد گزش قرار گرفته و ویروس به فرد منتقل می‌شود.

بطحایی با اشاره به اینکه این بیماری مشترک بین انسان و حیوان بوده و پستانداران درگیر این ویروس می‌شوند بیان کرد: پس از گزش چه در حیوان و چه در انسان در صورت عدم اقدامات درمانی و عدم واکسیناسیون فرد یا حیوان مورد گزش قرار گرفته فوت می‌کند.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان همدان با اشاره به راه اندازی مرکز درمان پیشگیری از بیماری هاری درشهرستان قروه درگزین گفت: در حال حاضر هشت مرکز فعال در حوزه درمان، پیشگیری بیماری هاری وجود دارد که درصدد راه اندازی مرکز درمان، پیشگیری هاری در قروه درگزین هستیم که شهروندان این منطقه برای دریافت خدمات درمان، پیشگیری از این بیماری به رزن مراجعه می‌کنند.


بطحایی با بیان به اینکه عمده گزش‌هایی که موجب انتقال ویروس هاری می‌شود از طریق گزش سگ‌ها بوده همچنین در برخی موارد شاهد گزش سایر حیوانات از جمله گربه، گرگ، شغال و سایر حیوانات هستیم، تاکید کرد: این ویروس در بزاق حیوان هار پنهان بوده که با گزش به سایر حیوانات از جمله انسان منتقل می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان به اینکه تمامی حیوانات خانگی باید به صورت سالانه واکسن هاری دریافت کنند، گفت: تمامی حیوانات خانگی به صورت دوره‌ای واکسن هاری تزریق می‌کنند، اما دربرخی موارد این حیوانات ممکن است مورد گزش سایر حیوانات غیر خانگی قرار گیرند که صاحبان آن‌ها ممکن است متوجه گزش نشوند و به این ترتیب حیوان هار می‌شود و این ویروس در چرخه انتقال قرار می‌گیرد.

بطحایی با اشاره به اینکه اگر حیوان خانگی هار باشد حتی بدون گزش هم می‌تواند ویروس را انتقال دهد، گفت: در این شرایط برخی حیوانات خانگی عادت لیسیدن دارند ممکن است با لیسیدن دست یا پای صاحبان خود در صورت وجود خراش یا زخم درروی پوست صاحبان خود این ویروس منتقل شود

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار معاونت بهداشتی استان همدان یادآور شد:در صورتی که فردی مورد گزش حیوان قرار گرفت باید محل گزش با آب و صابون ضدعفونی و بلافاصله به نزدیک‌ترین درمانگاه مراجعه کند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.