کارشناس امور سالمندان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر معتقد است فناوری‌های دیجیتال، راه‌های بیشتری را برای جبران کمبود‌های جسمانی سالمندان ارائه می‌دهد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، صدف جفره کارشناس امور سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مناسبت هفته سالمند، بیان کرد: تغییر در ساختار‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منجر به تغییر در شکل و اندازه هر خانواده شده است به نحوی که تعداد فرزندان کم و خانواده‌های چندنسلی و گسترده به خانواده‌های هسته‌ای و جدا از هم تبدیل شده است. بنابراین وجود این شرایط بیش از گذشته زنگ خطری برای افراد سالخورده هر خانواده محسوب می‌شود چرا که سالمندان را وارد تنهایی خواهد کرد.

او افزود: از طرفی قرنطینه و جداسازی افراد سالمند در شرایط کرونایی و سایر مشکلات این دوره سنی همگی منجر به تهدید سلامت روان این افراد خواهد شد، بنابراین می‌توان گفت که بی علت نیست که امسال شعار روز جهانی سالمند در امسال «بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال» در نظر گرفته شده است.

 کارشناس امور سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره با وضعیت سالمندان در همه‌گیری کرونا، ادامه داد: معطوف شدن نگاه‌ها به افراد سالمند در شیوع کرونا و افزایش جمعیت این گروه سنی در جهان و ایران، فرصت مناسبی است که در خصوص فرصت‌ها و تهدید‌های پیش رو در این افراد، بازنگری‌های لازم صورت گیرد. زمان آن رسیده است که باورکنیم با بهره‌مندی از فناوری‌های دیجیتال و فضای اینترنت می‌توان به بهبود سطح سلامتی، افزایش امید به زندگی و میانگین طول عمر بشر در سراسر دنیا کمک کرد.

جفره عنوان کرد: یافته‌های مطالعات نشان داده‌اند که با وجود افزایش ضریب نفوذ استفاده از ابزار‌های دیجیتالی در میان گروه‌های سنی مختلف، این رشد برای گروه‌های سنی بالا، بسیار محدود بوده است. برای مثال ضریب استفاده از اینترنت برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۴ سال، ۶٫۴ درصد و برای گروه‌های سنی بالای ۷۵ سال کمتر از یک درصد بوده است.

او با اشاره به وجود شکاف دیجیتال در جامعه ایران ،گفت: از جمله کاربردی‌ترین راهکار‌های مقابله با این شکاف، زمینه‌سازی برای پذیرش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی میان سالمندان است. البته عواملی مانند سطح تحصیلات، میزان درآمد و وضعیت سلامتی در تبیین میزان پذیرش سالمندان نقش دارد.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بهداشتی، پرکردن اوقات فراغت، ارتباط با دوستان و اقوام، جامعه پذیری، افزایش انگیزش ذهنی، ارتقای سلامت فکری و تقویت قوای مغزی را از دیگر مزایای استفاده از فناوری‌های دیجیتال برشمرد و افزود: فناوری‌های دیجتال، راه‌های بیشتری را برای جبران کمبود‌های جسمانی سالمندان ارائه می‌دهد.

جفره بیان کرد: امید است همه متولیان امور سلامت سالمندی و متخصصان حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سلامتی زمینه‌های ایجاد کسب آموزش‌های لازم از فناوری‌های دیجیتال را فراهم آورند تا با داشتن سالمندان مستقل و شهروندان ارشد آشنا به فضای دیجیتال، در بحران‌هایی نظیر شیوع کرونا دغدغه کمتری را برای سالمندان وخانواده‌های آن‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.