محققان موفق به ساخت یک ابزار کشسان جدید شدند که با استفاده از آهنرباهای کوچک می تواند نیروی الکتریکی تولید کند و خیس شدن هم تاثیری بر عملکردش ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آی ای؛ ما اغلب درباره مواد پیزوالکتریک که می‌توانند فشار را به الکتریسیته تبدیل کنند، چیز‌هایی شنیده ایم، اما تاکنون این مواد دارای قابلیت‌های محدودی مانند ناتوانی در تولید انرژی کافی در صورت کمی خیس شدن هستند، اما اکنون همه چیز در حال تغییر است.

ژنراتور‌های مغناطیس کشسان، اختراع جدید دانشمندان

اختراع جدیدی متشکل از ژنراتور‌های مغناطیس کشسان که متشکل از ماتریس پلیمری سیلیکون کاتالیزور شده با پلاتین است که در داخل آن نانوآهنربا‌های نئودیمیوم-آهن-بور در مقیاس نانو قرار دارند، ابداع شده است که منجر به ایجاد دستگاه‌های بیوالکترونیکی خودکار، بسیار نرم و انعطاف پذیر می‌شود.

این فناوری از حرکات بدن انسان برای تقویت حسگر‌های تشخیصی موجود در گجت پوشیدنی و دستگاه‌های قابل کاشت (ایمپلنت ها) استفاده می‌کند. علاوه بر این حتی در صورت مرطوب بودن و خیس شدن هم کار می‌کند، به این معنی که بارش باران یا عرق بدن آن را غیرفعال نمی‌کند.

جون چن، سرپرست این مطالعه و استادیار زیست مهندسی در دانشگاه کالیفرنیا گفت: "یافته‌های ما راه جدیدی را برای انرژی‌های عملی، سنجش و فناوری‌های درمانی که بدن انسان محور هستند و می‌توانند به اینترنت اشیا متصل شوند، باز می‌کند. چیزی که این فناوری را منحصر به فرد می‌کند این است که به افراد اجازه می‌دهد به راحتی همراه این دستگاه روی پوست ورزش و حرکت کنند و از آنجا که بیشتر به نیروی مغناطیس متکی است تا الکتریسیته، رطوبت و عرق بدن، عملکرد آن را به خطر نمی‌اندازد. "

نانوآهنربا

چن و تیمش در ادامه گزارش دادند که اثر مغناطیس کشسان این ابزار، چهار برابر بیشتر از دستگاه‌های آلیاژی فلزی سفت و سخت در همان اندازه است. در واقع این دستگاه توانایی تولید جریان الکتریکی ۴.۲۷ میلی آمپر بر سانتی متر مربع را دارد که ۱۰ هزار برابر فناوری‌های معمولی قبلی است.

بسیاری از فناوری‌های مشابه دیگر نیز در حال آزمایش هستند، اما متأسفانه فاقد کاربردی هستند که این دستگاه جدید ارائه می‌دهد یا با اینکه انعطاف لازم را برای قرارگیری روی پوست ندارند و در رطوبت هم عملکردشان مختل می‌شود. این ژنراتور‌های مغناطیس کشسان پوشیدنی حتی پس از یک هفته در معرض عرق مصنوعی بودن به عملکرد عالی خود ادامه دادند. چن و تیمش اکنون اختراع این فناوری را ثبت کرده اند و به دنبال کشف برنامه‌های کاربردی جدید و مفید برای آن هستند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار