به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جعفر زاهدی مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس گفت: ثبت اطلاعات در این سامانه منجر به ایجاد شفافیت اطلاعاتی در حوزه مسکن، اخذ تصمیمات سیاستی صحیح و نهایتا تسهیل فرآیند خانه دار شدن همه اقشار جامعه خواهد شد.
او ادامه داد: از دیگر مزایای ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان زمینه ایجاد سرشماری برخط نفوس و مسکن، تنظیم بازار مسکن و امکان اجرای سیاستهای مطلوب دولت نظیر اعمال مالیات یا پرداخت یارانههای هدفمند فراهم میشود.
زاهدی افزایش دقت برنامه ریزی اقتصادی در بخش مسکن را از دیگر مزایای ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان بیان و اضافه کرد: با ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان فروش یا اجاره یک واحد مسکونی به چند فرد به میزان قابل توجهی کاهش مییابد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس همچنین به آثار و تبعات ناشی از ثبت نشدن اطلاعات ملک اشاره و اضافه کرد: در صورت ثبت نشدن اطلاعات ملک و برابر الزامات قانونی، آن واحد مسکونی خالی تلقی میشود و برای آن ملک برگه مالیاتی صادر شده و اگر پرداخت نشود، مشمول جرایم مالیاتی میشود.
زاهدی گفت: هر زمان که نیاز به اخذ مفاصا حساب مالیاتی برای ملک مورد نظر باشد، مالک آن واحد مسکونی مکلف به پرداخت جرائم مالیاتی در خصوص ملک خواهد بود. همچنین از آنها که میزان مالیات مربوطه از شش تا هجده برابر مالیات بر اجاره تعیین شده است رقم مالیات متعلقه بسیار قابل توجه بوده و مالک متضرر میشود.
او اضافه کرد: به موجب قانون ارائه بسیاری از خدمات نظیر افتتاح حساب، صدور چک، خرید انشعابات برق، آب، فاضلاب منوط به ثبت اطلاعات در سامانه بوده و بسیاری از خدمات براساس آدرس مندرج در سامانه به ساکنین ارائه خواهد شد.
او اظهار داشت: ثبت نشدن اطلاعات و خوداظهاری در سامانه ممکن است مشکلات عدیدهای برای خانوارها (چه ساکن و چه مالکی که خوداظهاری نکرده باشد) در استفاده از خدمات ایجاد کند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس تصریح کرد: از دیگر تبعات ناشی از ثبت نشدن اطلاعات ملک، مکلف شدن وزارت نیرو به محاسبه تعرفه برق کنتور این املاک در بالاترین پلکان قیمتی است.
انتهای پیام/