به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در یک روز داغ تابستانی که مشغول رانندگی در جاده بودم، ناگهان متوجه تغییراتی در خودرو شدم. موتور خودرو قدرت کمتری داشت و صدای بیشتری از موتور شنیده میشد، در مکانی مناسب توقف کردم اما متوجه شدم کاپوت ماشین گرمای بیشتری دارد، اما تا آن روز، چنین شرایطی را تجربه نکرده بودم و هیچ اطلاعاتی نداشتم. حدود نیم ساعتی ماشین را خاموش کردم سپس به اولین تعمیرگاه مراجعه کردم فکر میکنید مشکل از کجا بود؟ بله درست حدس زدید مشکل جوش آوردن ماشین بود. از آن روز سعی کردم اطلاعات دقیقتری در رابطه با بخشهای مختلف خودرو به دست بیاورم تا در چنین مواقعی، بهترین عملکرد را داشته باشم. در این مقاله قصد دارم نتایج مطالعات خود را تحت عنوان 4 دلیل جوش آوردن خودرو برایتان شرح دهم، با ما همراه باشید.
اگر شما هم مثل من فنی نیستید، بهتر است نشانههای جوش آوردن خودرو را بشناسید. بر خلاف تصور عموم، همیشه پیدا کردن علت جوش آوردن ماشین راحت نیست! اما در بیشتر مواقع، یکی از نشانههای زیر به دلیل داغ شدن موتور ظاهر میشوند.
داغ شدن کاپوت در فصل تابستان، پس از چند ساعت روشن بودن خودرو، کاملا طبیعی است اما در برخی مواقع، کاپوت به صورت غیرعادی و بیش از اندازه، داغ است که میتواند ناشی از حرارت زیاد خودرو باشد.
یکی دیگر از علائم، روشن شدن چراغ هشدار و رسیدن عقربه دمای موتور، به محدودهی افزایش دمای موتور است. به خاطر داشته باشید که این نشانهها نیز گاهی با خطا مواجه هستند.
اگر دمای روغن خنککننده موتور بالا برود و به نقطهی جوش برسد، سبب خروج بخار از کاپوت میشود.
اگر موتور خودرو داغ شود، قطعا قدرت آن نیز کم میشود. دقت داشته باشید که ممکن است قدرت موتور در اثر عوامل دیگری کاهش یابد.
اگر موتور خودرو بیش از اندازه افزایش دما داشته باشد، واشرهای لاستیکی و رزینهای داخل موتور، آب میشوند که سبب ایجاد بویی شبیه به سوختن پلاستیک میشود.
یکی دیگر از علائم، ممکن است نشت روغن موتور باشد. مثلا احتمال دارد سیستم خنک کننده موتور داغ کرده و سبب خروج روغن شده باشد.
اگر صدای موتور غیرعادی به نظر برسد، یکی از علتهای آن، عدم روغنکاری صحیح است. در این صورت، موتور داغ شده و صدای کاملا مشخصی از آن شنیده میشود. ممکن است سوپاپ گرم شود و در پی آن، روغن نیز داغ شده و سبب تولید صدایی شبیه به پرت شدن یک جسم شود.
پس از اینکه علائم جوش آوردن خودرو را شناختیم، بهتر است به چهار علت جوش آوردن خودرو اشاره کنیم. معمولا این موارد در بین بیشتر خودروها رایج هستند. دلایل اصلی جوش آوردن خودور عبارتند از:
میتوان گفت اصلی ترین عامل جوش آوردن خودرو، پایین بودن سطح آب رادیاتور است. شاید بپرسید رادیاتور چیست؟ رادیاتور برای خنک کردن آب برگشتی موتور خودرو استفاده میشود. آب رادیاتور، به دلایلی مانند خراب بودن پمپ آب خودرو، نشتی رادیاتور، خراب بودن درب رادیاتور و... ممکن است کم شود.
همانطور که میدانید، موتور خودرو دارای یک سیستم خنک کننده است که روغن با گردش در این سیستم، از داغ شدن موتور جلوگیری میکند. ممکن است در اثر عواملی مانند ساییدگی واشرهای موتور، سوراخی ایجاد شده و سبب نشتی روغن شود. در این حالت، گردش روغن به درستی انجام نمیشود و در نتیجه، دمای موتور بالا میرود.
روغن دو وظیفه مهم در خودرو دارد؛ یکی روانکاری قطعات موتور است که سبب میشود تمامی قطعات در اصطکاک باهم، بهدرستی کار کنند و دیگری کاهش دمای موتور است. اگر روغن کم باشد، دمای موتور بالا میرود. اگر چندین بار پشت سرهم و در طی روزهای متفاوت، سطح روغن را بررسی کردید و کم بود، ممکن است دلایل دیگری مانند نشتی روغن، خرابی یا پارگی سوپاپ و رینگهای پیستون داشته باشد.
اگر داخل یک کتری را که از آن برای جوشاندن آب استفاده میکنید، نگاه کنید، رسوبات زیادی وجود دارد. رادیاتور نیز دقیقا میتواند همین حالت را داشته باشد. با جوش آمدن و تبخیر آب موجود در رادیاتور، املاح آب به صورت رسوب در داخل رادیاتور باقی میمانند و سبب جوش آوردن خودرو میشوند.
قبل از اینکه با چنین حادثهای مواجه شوید، بهتر است بدانید که بهترین کار در زمان جوش آوردن خودرو چیست. زمانی که من خودروی L90 خود را به علت جوش آوردن به تعمیرگاه بردم، متوجه شدم که خرابیهای دیگری نیز در جلوبندی وجود دارد و مجبور به خرید سگ دست L90، واشرهای موتور و... شدم. بهتر است شما هم مانند من با نکات مهم زیر آشنا شوید تا به موقع، به داد ماشین برسید.
سخن آخر
شناخت برخی علائم خرابی خودرو ضرورت است، باید آن ها را بشناسیم و اقدامات مناسب در برخورد با آنها را یاد بگیریم. در هنگام جوش آوردن خودرو، قبل از هرچیزی، آرامش خود را حفظ کنید و در اولین توقفگاه امن بایستید و اقدامات اولیه را انجام دهید. برای پیشگیری از آسیب به کاپوت، گلگیر جلو راست، چپ و... مراقب باشید تا افزایش دمای موتور، حواستان را پرت نکند و تصادف نکنید.
انتهای پیام/
چند جا برد تعمیرگاه نفهمیدن تا آخرش موتور ماشینش سوخت
موتور رو که باز کردن تازه فهمیدن کمپرسور سوخته بوده