در ساعات آینده اوج بارش‌ها را در جنوب سیستان و بلوچستان خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، منصور بیجار  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان صبح امروز در جلسه مدیریت بحران سیستان و بلوچستان که در فرمانداری چابهار برگزار شد تاکید کرد: در ساعات آینده اوج بارش‌ها را خواهیم داشت و باید در نوار ساحلی محدودیت تردد وجود داشته باشد تا دچار خسارت جانی نشویم.

منصور بیجار گفت: مسوولان به‌صورت جدی برای مقابله با طوفان ورود کرده‌اند و وضعیت مناطق مختلف به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود.

وی بر تخلیه روستا‌های در معرض خطر تاکید کرد.

رییس اداره هواشناسی چابهار نیز گفت: در چند سال اخیر این پنجمین طوفان حاره‌ای است که اتفاق می‌افتد و همیشه شاهد خسارت‌ها و تخریب زیرساخت‌ها بوده‌ایم.

محمدرضا سالاری فنودی افزود: طوفان فعلی بنام شاهین بارندگی خوبی داشته به‌طوریکه در مناطق بریس ۴۴، باهوکلات ۱۸، ریمدان ۲۶، نگور دشتیاری ۲۶، شهرچابهار ۱۱ و برخی مناطق تا ۱۰ میلمتر بارش باران داشتیم و ارتفاعات راسک و قصرقند نیز بارش‌هایی داشته‌اند.

وی گفت: براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی امروز دید افقی از یک تا سه کیلومتر، وضعیت جوی ابری، مه آلود و غبارآلود و وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همچنین سمت و سرعت باد از شمال شرق تا جنوب شرق ۴۰ تا ۴۵ گاهی بیش از ۵۰ نات و ارتفاع موجب از ۱۰ تا ۱۲ و گاهی ۱۵ متر پیش‌بینی می‌شود.

رییس اداره هواشناسی چابهار گفت: سرعت طوفان کاهش پیدا کرده و به سمت سواحل عمان رفته است و تا فردا رگبار و باران پراکنده را در سطح سواحل و شهرستان‌های چابهار، زرآباد، دشتیاری وکنارک خواهیم داشت.

علیرضا شهرکی رییس ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان هم در این جلسه گفت: فرمانداران و بخشداران گزارش‌ها را به موقع به این ستاد ارسال و در حال آماده باش بوده و به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز گفت:: تیم‌های ارزیاب و افراد با تجربه سیل ۹۸ در منطقه آزادچابهار مستقر هستند و خدمات لازم را ارائه خواهند کرد.

عبدالرحیم کُردی اعلام کرد: در ۶ نقطه پایگاه پشتیبانی مستقر هستند و با استقرار ۱۲۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین با این ستاد همکاری خواهیم داشت.

کُردی همکاری نکردن برخی مردم در جابجایی از مسیر رودخانه را یکی از مشکلات عمده عنوان کرد که با توجه به این موضوع، امکان خسارت وجود دارد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری چابهار از شهروندان خواست از تردد غیر ضروری در سطح معابر شهری و سفر‌های برون شهری در موقع فعالیت طوفان اجتناب کنند.

محمدی همچنین گفت: لازم است شهروندان هشدار‌های لازم درخصوص عدم اطراق و تردد در حاشیه رودخانه‌ها تجه داشته باشند و در حال حاضر مسیر‌های منتهی به ساحل بسته شده است.

فرماندار کُنارک نیز اظهار داشت: لنج و قایق‌های صیادی در تمامی بنادرصیادی به مکان امن انتقال داده شده و تمامی دستگاه‌های اجرایی در حال آماده‌باش هستند.

حمیدالدین یوسفی افزود: استقرار تیم‌های راهداری در محور‌ها و باز کردن مسیر آب، پل‌های جاده‌ای بین‌شهری شهرستان، هدایت شناور‌ها و قایق‌ها به نقاط امن، آماده‌سازی تمامی سالن‌های ورزشی و سالن‌های ادارات برای اسکان، اصلاح اشجار و درختان در معرض خطر توسط شهرداری، بازگشایی کانال دفع آب، جداول، معابر، پل‌ها و مسیل‌های داخل شهر ازجمله اقدامات انجام شده در چابهار است.

وی ادامه داد: در شهر کنارک که خاک آن نفوذ ناپذیر است، آبگرفتگی معابر و نفوذ آب به خانه‌های حتمی بوده و شاید برخی محلات و ساکنان آن باید تخلیه شوند.

عادل عفتی فرماندار دشتیاری نیز افزود: بارندگی‌های پراکنده در سطح شهرستان گزارش شده و مسوولان در حال خدمات رسانی به مردم هستند و نیاز است امکانات لازم برای خدمات رسانی مطلوب در نظر گرفته شود.

سرپرست فرمانداری قصرقند نیز اظهار داشت: مسیر دسترسی به ۲۲ روستای منطقه صعب‌العبور کاجو با جمعیت بیش از چهار هزار نفر در پی طغیان رودخانه تا چند روز و هفته بسته می‌شود و نیاز به خدمات رسانی هوایی و خودرو‌های شاسی بلند است.

مرتضی سایگانی افزود: مرمت و بازسازی دیوار حاشیه رودخانه کاجو محدوده شهر قصرقند از نیاز‌های ضروری است تا در صورت سیل و بارندگی تخریب نشود و هزاران نفر و واحد‌های مسکونی و اراضی کشاورزی دچار خسارت جدی نشوند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار