یک متخصص اپیدمیولوژی گفت با واکسیناسیون معلمان و والدین دانش آموزان، انتقال ویروس در مدارس به حداقل می‌رسد.

مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد واکسیناسیون دانش آموزان اظهار کرد: به نظر من پیش نیاز بازگشایی مدارس واکسیناسیون کودکان نیست و کشور‌های دیگری هم که در زمینه کنترل کرونا موفق بودند و مدارس را باز نگه داشتند واکسیناسیون را پیش شرط بازگشایی مدارس قرار ندادند.

او افزود: در حال حاضر واکسیناسیون معلمان و والدین دانش آموزان تقریبا انجام شده است و آن‌ها در معرض انتقال ویروس به کودکان نیستند. واکسینه نشدن دانش آموزان، دغدغه ای برای انتقال ویروس به کودکان به وجود نمی‌آورد. این به این معنا نیست که ما کودکان را در این شرایط رها کنیم بلکه از سایر روش‌های پیشگیرانه موثری که وجود دارد مثل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تنفسی، ایجاد دسترسی به ماسک و مواد ضدعفونی کننده، آموزش شستشوی مداوم دست، استفاده از تهویه مناسب در کلاس‌های درسی و به طور کلی در نظر گرفتن تدابیری برای کاهش تراکم در کلاس‌های درسی و رعایت فاصله حداقل یک متری بین محصلان می توان در راستای کاهش ریسک ابتلا به کرونا در دانش آموزان بهره گرفت.

این اپیدمیولوژیست بیان کرد: اگر تحت هر شرایطی معلم یا دانش آموز احساس کسالت داشت، بدون هیچ مقرراتی حتماً باید در منزل قرنطینه شود و هیچ ممانعتی با عدم حضور او در مدرسه نشود.

یونسیان ادامه داد: به این مسئله توجه داشته باشیم که اگر معلم یا دانش آموزی حتی احساس می‌کند که علائم کرونا دارند باید بدون اصرار و پافشاری برای نتیجه تست پی سی آر با قرنطینه شدن آن‌ها موافقت شود. عدم حضور یک یا چند معلم و دانش آموز ، بهتر از تعطیلی کل مدرسه و محروم شدن همه دانش‌آموزان از تحصیل است.

این متخصص اپیدمیولوژی افزود: با توجه به اینکه در نیمی از افرادی که مبتلا به کرونا هستند تست منفی کاذب می‌شود، نباید به مثبت و منفی بودن تست توجه کرد و صرفاً با توجه به علائم شرح حال فردی که احساس ابتلا به کرونا دارد اقدامات فوری برای دور شدن از حضور در کنار سایر دانش آموزان و معلمان انجام شود.

یونسیان گفت: بهتر است بازگشایی مدارس به همین روش مرحله بندی شده، شروع شود. ابتدا کلاس‌هایی که جمعیت کمتری دارند بازگشایی و حضوری شوند و پس از آن در صورت عدم بروز مشکل پس از دوهفته کلاس‌های با جمعیت بیشتر بازگشایی شود.

او تصریح کرد: با توجه به دسترسی جامعه به واکسن این احتمال وجود دارد که افراد بزرگسال تا پایان آبان‌ واکسینه شده باشند و پس از گذشتن همه این پروسه‌ها و با به دست آمدن اطلاعات جدید‌تر و به روز‌تر در مورد واکسن می‌توان با خیال راحت تری کودکان را واکسینه کرد. تا آن زمان این احتمال وجود دارد که واکسنی برای کودکان زیر ۱۲ سال نیز فراهم شود.

یونسیان ضمن تاکید بر این نکته که کشندگی ویروس در کودکان بسیار پایین است و حتی از آنفلوانزای فصلی کمتر تلفات دارد، افزود:  با این وجود باز هم واکسینه شدن بزرگسالان اولویت بیشتری نسبت به واکسیناسیون دانش آموزان به منظور بازگشایی مدارس دارد.

او ادامه داد: باید توجه داشت خطرات ناشی از بسته بودن مدارس می‌تواند هم بر روحیه و حتی بر سلامت جسمی کودکان و حتی بر آینده جامعه تاثیر منفی بگذارد.

این اپیدمیولوژیست یادآوری کرد: کودکانی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و یا اضافه وزن و چاقی و بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند، بهتر است به صورت مجازی در کلاس حاضر شوند یا فضای ویژه‌ای را در اختیار این گروه از دانش‌آموزان قرار دهند تا حداقل ارتباط و تماس را با سایر دانش آموزان داشته باشند تا هم از کلاس محروم نشوند و هم در معرض خطر ابتلا نباشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار