حزب کارگر استرالیا: اسکات موریسون اقتصاد استرالیا را در موقعیت بحران قرار داده است

حزب کارگر استرالیا اسکات موریسون، نخست وزیر این کشور را عامل شکست دیپلماتیک با فرانسه اعلام کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، به تعویق انداختن مذاکرات تجاری بین اتحادیه اروپا و استرالیا این ترس را در کانبرا ایجاد کرده است که فسخ قرارداد با فرانسه و تیره شدن روابط بین دو کشور به کمرنگ شدن روابط استرالیا و اتحادیه اروپا بیانجامد.

روز پنجشنبه اتحادیه اروپا تایید کرد که دوازدهمین دور از مذاکرات تجاری بین این اتحادیه و استرالیا که قرار بود ماه اکتبر برگزار شود، با یک ماه تاخیر در ماه نوامبر برگزار خواهد شد.

اکنون حزب کارگر استرالیا، نخست وزیر این کشور را به خاطر شکست در مدیریت روابط با فرانسه مورد انتقاد قرار داد.

این تأخیر یک ماهه در پی فسخ قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری فرانسه - استرالیا از سوی مقامات استرالیایی بوده است. ماه گذشته، در پی انعقاد پیمان دفاعی آمریکا، انگلیس و استرالیا و اعلام حمایت آمریکا از استرالیا برای برخورداری از زیردریایی‌های اتمی، استرالیا توافق ۴۰ میلیارد دلاری برای خرید ۱۲ فروند زیردریایی از فرانسه را لغو کرد؛ اقدامی که خشم دولت فرانسه را برانگیخت. 

دان تهان، وزیر بازرگانی استرالیا که تلاش کرده است تا در سفر آینده خود به پاریس با همتای فرانسوی‌اش دیداری داشته باشد، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما واکنش فرانسه به لغو قرارداد را درک می‌کنیم؛ اما در نهایت هر کشوری باید در راستای منافع ملی خود اقدام کند. کاری که استرالیا آن را انجام داد.

هفته گذشته گاردین در گزارشی اعلام کرد که فرانسه به دنبال جلب حمایت اتحادیه اروپا برای به تأخیر انداختن مذاکرات تجاری استرالیا و این اتحادیه است.

روز پنجشنبه، تهان اعلام کرد که همچنان قرار است با «والدیس دومبروفسکی» معاون اجرایی کمیسیون اتحادیه اروپا دیدار کند و در مورد دوازدهمین دوره از مذاکرات تجاری بین اتحادیه اروپا و استرالیا صحبت کنند؛ اما خود مذاکرات تا ماه نوامبر اتفاق نخواهد افتاد.

سخنگوی کمیسیون اروپا گفته است این تأخیر به ما اجازه می‌دهد تا بهتر آماده شویم.

همچنین یکی دیگر از مقام‌های اتحادیه اروپا در این باره گفت: اتحادیه اروپا قصد ندارد کسی را تنبیه کند. استرالیا هم شریک اتحادیه اروپا است. ما همچنان با هم مذاکرات بازرگانی داریم. مفاد این مذاکرات به آمادگی و تلاش بیشتری نیاز دارد و بنابراین چنین تصمیمی دور از انتظار نبوده است.

برخی منابع اعلام کرده اند که این تعویق کاملا نمادین است و برای حفظ آبرو و وجهه فرانسه گرفته شده است.
با این حال دیپلمات دیگری در گفتگو با گاردین اعلام کرده است که جریان فعلی در سیاست آلمان باعث شده امانوئل مکرون در جایگاه قدرتمندتری قرار بگیرد و بتواند بقیه اعضای اتحادیه اروپا را ترغیب کند تا با استرالیا مذاکره نکنند.

این منبع در ادامه گفته است قرارگیری فرانسه در جایگاه قدرت به درازا نخواهد کشید. از آن سو، قرارداد این کشور با استرالیا هم آن‌قدر اهمیت ندارد که اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد همراه با فرانسه برای آن بایستد و بجنگد.

تهان در مورد تأخیر در برگزاری گفتگو‌ها اعلام کرد که وجود یک توافق تجاری آزاد بین اروپا و استرالیا به نفع هر دو بوده و روابط را تقویت می‌کند. اما در عین حال، حزب کارگر این کشور نخست وزیر را به «شکست‌های دیپلماتیک» متهم کرده است که در نتیجه آن صادرکنندگان استرالیایی و مشاغل گوناگون در خطر قرار گرفته اند. «درست در همان زمانی که استرالیا به تنوع بازرگانی نیاز دارد.»

مادلین کینگ، سخنگوی تجاری مخالفان در این خصوص گفت: «اتحادیه اروپا دومین شریک تجاری بزرگ ما است. صادرکنندگان ما به دولتی نیاز دارند که دسترسی به بازار جدید را افزایش داده و فرصت‌های بیشتری را برای تجارت و حمایت از مشاغل استرالیا فراهم کند.»

از زمان لغو قرارداد با فرانسه، یکی از چالش‌های جدی اسکات موریسون، کنترل خشم فرانسه و پیامد‌های آن بوده است.

گفتنی است در همین هفته، مالکوم ترنبول، نخست وزیر سابق استرالیا این ماجرا را «قسمتی وحشتناک» از امور بین‌الملل استرالیا توصیف کرد و رسیدگی دولت به آن را «ناشیانه، فریبکارانه و پر هزینه» خواند. با این حال موریسون به طور مستقیم به این اظهارات پاسخی نداد و گفت قصد دارد احترام مقامات سابق را حفظ کند.

موریسون هنوز با مکرون تماسی نگرفته است؛ اما یکی از مقامات کاخ الیزه در هفته جاری گفته است که هرگونه مذاکره آتی بین دو رهبر حتما باید آماده شود و مفاد آن هم مشخص شود.

لازم به ذکر است، اگر این تنش‌ها در روابط بین استرالیا و اتحادیه اروپا ادامه پیدا کند، ممکن است استرالیا را به سمت ایجاد روابط تجاری با هندوستان سوق دهد. همچنان که گفته شده دو کشور خود را برای دستیابی به توافق موقت در ماه دسامبر آماده می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار