در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

چرا وزارت بهداشت با توسعه دانشکده‌های پزشکی موافقت نمی‌کند؟

در حالیکه دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی خود را برای افزایش ظرفیت پزشک اعلام کرده اما هنوز این اقدام بی نتیجه باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی روسای ۴۴ دانشکده پزشکی مدعی کمبود امکانات برای افزایش ظرفیت پزشکی هستند که درخواست تاسیس دانشکده‌های پزشکی جدید به دلیل تعارض منافع رسیدگی نمی‌شود. علاوه بر این، دانشگاه آزاد اسلامی هم آمادگی خود را برای افزایش ظرفیت پزشک اعلام کرده که آن هم بی نتیجه باقی مانده است.

سلامت جسمی و روانی از مهم‌ترین ابعاد وجودی هر فرد بوده و تأمین آن بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی از مهم‌ترین تعهدات حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران است؛ همچنین بر اساس بند ۶ و ۹ اصل سوم قانون اساسی دولت موظف به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه‌های مادی و معنوی است که یکی از این ابعاد سلامت بوده و یکی از ارکان نظام سلامت کشور هم پزشکان هستند.

در حال حاضر سرانه پزشک در ایران ۷/۱۱ است یعنی به ازای ۱۰ هزار نفر و یک‌چهارم کشور‌های اروپایی است. سرانه پزشک ایران در منطقه نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و از بین بیست‌وپنج کشور منطقه، در رتبه بیستم و پایین‌تر از کشور‌هایی مانند عربستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ترکیه قرار دارد.

با کمبود پزشک در مناطق محروم، مردم برای دسترسی به خدمات پزشکی مجبور می‌شوند به مراکز استان‌ها و تهران سفر کنند. صف طولانی دریافت خدمت و کاهش کیفیت خدمات پزشکی از دیگر تبعات کمبود پزشک است.

همچنین کمبود پزشک موجب بالارفتن آسیب پذیری نظام سلامت در بحران‌ها می‌شود. برای مثال کمبود پزشک در بحران کرونا موجب خستگی کادر درمان به علت فشار کاری بالا و نبود نیروی جایگزین شد. تعداد بالای شهدای مدافع سلامت به‌ویژه پزشکان گواهی بر این مدعاست.


بیشتر بخوانید

ایران جزء بیست کشور جهان از لحاظ تولید علم/ علاقه به تحصیل؛ وجه مشترک ایرانی‌ها


سالمندی جمعیت؛ زنگ خطر بزرگ برای نظام سلامت

بر اساس پیش‌بینی‌ها جمعیت سالمند کشور تا ۲۰ سال آینده بیش حدود ۳ برابر خواهد شد. مطالعه سازمان بهداشت جهانی به‌وضوح نشان می‌دهد، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، پرفشاری خون، کاهش قدرت شنوایی، ضعف استخوانی عضلانی و اختلالات روانی، شیوع بالایی در بین سالمندان دارند.

افزایش جمعیت سالمند، از مهم‌ترین چالش‌هاى اقتصادى اجتماعی و بهداشتی در قرن بیست و یکم بوده و تبعات بسیارى به دنبال خواهد داشت. اهمیت تغییرات جمعیتی اخیر، تا حدی است که از سالمندی جمعیت به‌عنوان یک‌فوریت جهانی (Emergency Global) نام برده می‌شود. این مسئله نیاز به خدمات پزشکی را به‌شدت افزایش خواهد داد و درنتیجه کشور را با معضلات جدی در حوزه ارائه خدمات سلامت روبرو خواهد کرد.

بازنشستگی پزشکان؛ تشدیدکننده بحران کمبود پزشک

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برای جبران کمبود پزشک در کشور و بی‌نیازی از پزشکان خارجی، ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی افزایش یافت و این روند در نیمه دهه ۶۰ به اوج خود رسید؛ اما پس از آن درحالی‌که هنوز مردم بسیاری از مناطق کشور از کمبود پزشک رنج می‌بردند به بهانه اشباع بازار شغلی پزشکان ظرفیت پذیرش به‌شدت کاهش یافت، تا حدی که حدود نیمی از پزشکان کنونی را فارغ‌التحصیلان دهه ۶۰ تشکیل می‌دهند که تا ۲۰ سال آینده به سن بازنشستگی خواهند رسید. بازنشستگی پزشکان در کنار طوفان سالمندی جمعیت، بحران کمبود پزشک را تشدید خواهد کرد.


بیشتر بخوانید

فرصت جذب ۲۰۰۰ فارغ التحصیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گروه صنعتی انتخاب


کمبود امکانات آموزشی بهانه جدید انحصار طلبان؟!

با توجه به بحران کمبود پزشک در کشور، نمایندگان مجلس در جریان بررسی صلاحیت عین اللهی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی را از مطالبات اصلی خود از وزیر پیشنهادی بهداشت عنوان کردند. عین‌اللهی نیز افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی و بومی گزینی را از مهم‌ترین برنامه‌های خود بیان کردند.

پس از آن تعدادی از روسای دانشکده‌های پزشکی با انتشار نامه‌ای نسبت به افزایش بی‌رویه ظرفیت پزشکی هشدار دادند. این افراد ادعا کردند که دانشکده‌های پزشکی بیشتر از توان خود دانشجو می‌پذیرند.

این در حالی است که مقایسه امکانات وزارت بهداشت اعم از دانشکده پزشکی و تخت بیمارستانی و همچنین بررسی آمار دانشجویان پزشکی پذیرفته‌شده در دانشگاه‌های علوم پزشکی طول زمان نشان می‌دهد که ادعا برخی روسای دانشکده‌های علوم پزشکی مبنی بر نبود امکانات و توانمندی برای افزایش ظرفیت پزشکی بی‌اساس است و وزارت بهداشت امکانات لازم برای افزایش ظرفیت را به‌اندازه کافی دارد.

برای مثال ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی در ۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی در سال ۶۷ برابر با ۱۵۰۰ نفر بوده است و این مقدار در سال ۹۹ با وجود توسعه امکانات، تنها حدود ۷۰۰ نفر بوده است.

پس از نامه روسای دانشکده‌های پزشکی، وزیر بهداشت در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن دفاع از افزایش ظرفیت پزشکی و برمی‌گزینی، افزایش ظرفیت پزشکی را موجب افزایش کیفیت ارائه خدمات پزشکی دانست.


بیشتر بخوانید

نرخ غذای دانشجویی ۴۰ درصد افزایش یافت


افزایش تعداد دانشکده‌های پزشکی

رؤسای دانشکده‌های پزشکی در حالی از ناتوانی در توسعه آموزش پزشکی صحبت می‌کنند که به رغم پیگیری نمایندگان و مردم شهر‌های مختلف، با در خواست تاسیس دانشکده‌های جدید پزشکی در بسیاری از مناطق موافقت نمی‌شود. هم‌اکنون در ۶۸ دانشگاه علوم پزشکی سراسری ۵۳ دانشکده پزشکی وجود دارد و ۱۵ دانشکده امکان پذیرش دانشجوی جدید را دارند؛ همچنین محسن نفر، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد نیز اخیراً آمادگی این دانشگاه را برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی اعلام کرد.

افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر

با توجه به دلایل گفته‌شده، افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی یک اقدام ضروری و اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. اما هم‌اکنون با وجود شرکت بیش از ۵۵۰ هزار داوطلب در کنکور تجربی تنها یک درصد در رشته پزشکی پذیرفته می‌شوند. در صورت ناکافی بودن امکانات دانشکده‌های پزشکی کنونی، می‌توان از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی و ایجاد دانشکده‌های پزشکی جدید، برای توسعه آموزش پزشکی بهره برد. باید دید وزیر بهداشت فعلی، مطابق رویه وزرای سابق بهداشت پیش خواهد رفت یا با تغییر رویکرد، نسبت به افزایش ظرفیت پزشکی اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۰۵ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
با سلام
چرا پزشکان اینهمه از افزایش ورودی پزشکی دانشگاه واهمه دارند؟
چرا آنها باید تعداد ورودیها را تشخیص و تعیین نمایند؟این سیاستها را باید نظام تعیین کند یا اقشار مربوط به هر رشته دانشگاهی؟ آیا رشته های مکانیک و برق و عمران و.... نیز می توانند چنین محدودیتی در ورود به رشته های مرتبط خود لحاظ کنند و آیا حرف آنها نیز مانند پزشکان خریدار خواهد داشت؟ حال اگر چنین اتفاقی در بقیه رشته ها نیز بیفتد مابقی افراد چه باید بکنند؟آیا همین تفکر خائنانه باعث نگردیده تا بسیار از نخبگان سرخورده و بی انگیزه و فراری شوند؟چرا شخصی با سواد و با معدل بسیار کمتر به جهت وابستگی به دست اندر کاری می تواند یک سال در کشوری دیگر تحصیل کرده و سپس به واسطه امتیاز ناعادلانه برگردد و با رتبه 1 کنکور در یک کلاس به تحصیلات پزشکی ادامه داده و جزء برترینها شود ؟آیا این سرخوردگی افراد دیگر را که به مراتب باسودتر و معدل بالاتر را دارند به همراه نخواهد داشت؟عدالت کجاست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
در وهله‌ی اول همیشه کمیت اولویتش از کیفیت بیشتره چون الان که تعداد پزشکا به بهانه‌ی پایین آومدن کیفیت آموزش پذیرش دانشگاهیش کمتر هست خود به خود کیفیت آموزش پایینه چرا که یه اینترن باید در دوره‌ی آموزشیش تعداد بیشتری بیمار رو ببینه که مطمئنا درست اونا رو بررسی نمیکنه ولی وقتی نسبت پزشک به جمعیت استاندارد شد دیگه کم کم میشه به افزایش کیفیت دوره‌ی بالینی اونا هم فکر کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
من دکتر عمومی میشناسم خونه ماشین حساب پر پول ارز طلا حتی اسب هم داره
وضعشون توپه انصافا و تمام درآمدشم از پزشکیه یعنی قبلش پولدار نبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
مگه کاسب حاضر از سودش کم کنه که دکتر بخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
یک فوق تخصص قلب از دانمارک اومده بود میگفت درامد پزشک فوق تخصص قلب تو دانمارک نهایتا دوبرابر یک پرستار معمولی شاید هم کمتر ولی جالبه درامد پزشک فوق تخصص تو ایران نسبت به پرستار و معلم و پلیس گاهی تا صدبرابر هم بیشتره چرا؟ چون هم کمبود پزشک داریم هم اکثر پزشکان فرزندان افراد خاص و قدرتمند هستند و باتوجه به نفوذی که تو نهادهای قدرت دارن تعرفه بالا برا خودشون تصویب میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
این دکترها حتی حاضرند با گفتن اینکه بلد نیستیم از دستگاه کارتخوان استفاده کنیم، خودشان را تحقیر کنند، اما از درآمدشان کم نشود. باید باهاشون مقابله بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
پزشکی علم و حرفه شریفی است، اما اینها دکتر هستند یعنی یه کاغذی دارند به اسم دکترای پزشکی. خیلی ها شون (نه همشون) هم بیشتر به فکر پول و درآمدند و با هرچیزی که درآمدهایشان رو تهدید کنه مخالفت میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
جامعه کمبود پزشک داره همه هم میخان پزشک شن ولی وزارت بهداشت اجازه پذیرش کافی نمیده. عجب !!!حالا یا علت کمبود فضای اموزشیه وامکانات و یا تعارض منافع . هرچی باشه حاکمیت باید ورود کنه و پذیرش رو زیاد کنه تا انحصار و کمبود برداشته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
ادغام دانشگاه های علوم پزشکی با دانشگاه های وزارت علوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
بنده خدا دانشجوها ۷۲ ساعت گاهی ۹۶ ساعت شیفت دارند.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۵۳ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
کمبود پزشک تو ایران واضح و مشخصه و همه میدونن ولی نمیدنم چرا عده ای انکار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
چون اون عده سودشون توی انکاره: پزشک کمتر = درامد بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
من دریک بیمارستان وابسته به یک نهاد کار میکنم . کارمندان بیمارستان حدود ۵ میلیون میگیرن پرستاران با وجود کار سخت و مسوولیت زیاد حدود ۷ میلیون ولی پزشکان متخصص حدود ۵۰۰ میلیون هم بعضا و حتی بیشتر درامد دارن . جالبه که اکثر پزشکان سهمیه بودند و ادعای ارزشی دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
واقعاظرفیت رازیادکنیدچون باعث میشه اون دست نیافتنی وپرستیژش کم بشه وفقط اونایی واردپزشکی بشن که واقعاعلاقه به کارش دارن نه براموقعیت وپولش ضمنامگه هرکسی توتئوری نمره بالابیاره حتماتوپزشکی هم موفقتره؟درصورتیکه تحقیقات خلاف اینودربین پزشکان نشون داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
فقط به پزشکی مانند مهندسی گند نزنید مگر نمی بینید دانشگاه ازاد چقدر مهندس بیرون داده ولی همه بیکار
اگر شغل وکار برای مهندسین زیاد بشه این همه دنبال
پزشکی نمی روند در ضمن درامد دیگر مردم را بالا ببرید
خط فقر 11 ملیون اگر به دیگر اقشار مردم خوب حقوق
بدین اینقدر درامد یک عده معدود پزشک مورد توجه قرار
نمی گیره
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۴۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
من خودم دانشجوی پزشکی هستم. پزشکا پولدار نیستن دوستان درآمد من بعد فارغ التحصیلی ۸ تا ۱۲ تومنه در ماه.
وزارت حاضر نیس پزشکای جوان رو استخدام کنه تا هزینش کمتر باشه در حالی که همین الان ۱۴۰۰۰ پزشک بیکار داریم. این وسط یه عده پزشک باتجربه و متخصص هستن که درآمد بالا دارن که تعدادشون شاید ده درصد کل پزشکا باشه فکر نکنین همه پزشکا میلیاردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
من مهندسم بعد از شش سال درس خوندن بیکارم درآمدم صفره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
کاش منم حقوقم ۸ میلیون بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
مهندسی قبولیش الکی شده حتی سراسری حتی دانشگاه های معتبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
برن مطب بزنن
وام میدن بهشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
کمبود پزشک نداریم...توزیع پزشک خوب نیست....بکنم نظارت کنید رو آموزش و محیط بیمارستانی که دانشجو باید در اونجا بیمار ویزیت کنه...اصلا همین الانشم دارن پشه میپرونن خیلی وقتا...پزشکی که چهارتا کتاب بخونی تموم شده بره نیست باید بالینی هم بیمار ببینی ..
الانشم کلی پزشک سهمیه محروم گرفتید
چرا مجوز مطب بشون میدید که خلاف تعهدشونه ،این ساختارها رو درست کنید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
هم کمبود داریم، هم توزیع نامناسبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
پزشک ها یا وابستگانشون مخالف افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی هستندـ چون به درامدهای بالا عادت کردند و نگرانند که درامدشان کمتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
درآمد بالا چقدره?! عدد بده?!
همین الان شما بری کارمند شرکت های دولتی یا بانک بشی حقوق ات بالای ۱۵ تومن هست چند درصد پزشک های عمومی حقوق بالای ۱۵ تومن دارن?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
پزشک شدن از کارمند شدن اسونتره
درس میخونی پزشک میشی ولی کارمند شدن پارتی میخواد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۱۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
چون تعداد پزشکان زیاد بشه نون اون ها اجر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
میدونید چرا میترسن ظرفیت پزشکی افزایش پیدا کنه ؟نه نگران جان مردم هستن نه نگران کاهش کیفیت آموزشی فقط میترسن دست زیاد بشه درآمد های نجومی شون کم بشه فقط همین تنها راه زدن تو دهن این افراد هم افزایش ۵۰ دصدی ظرفیت پزشکی هست
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۴۶ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
بیا پایین بچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت بیشتر به فکر منافع صنفی هستند تا منافع عمومی هزینه های درمان بشدت بالاست و عامل آن انحصار است چرا باید فرزندان این مملکت علیرغم توانایی و علاقه به رشته های علوم پایه پزشکی در سایر کشورها مثل ترکیه و تاجیکستان تحصیل نموده ارز کشور به این کشورها منقل شود..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت بیشتر به فکر منافع صنفی هستند تا منافع عمومی هزینه های درمان بشدت بالاست و عامل آن انحصار است چرا باید فرزندان این مملکت علیرغم توانایی و علاقه به رشته های علوم پایه پزشکی در سایر کشورها مثل ترکیه و تاجیکستان تحصیل نموده ارز کشور به این کشورها منقل شود..
Iran (Islamic Republic of)
عباس بوعذار
۱۳:۰۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
این دانشگاه آزاد همه رشته ها رو خراب کرده.
فقط مونده پزشکی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
برای اونم برنامه داره چپ و راست واحدهاش دارن مجوز میگیرن برای پزشکی من مطمئنم پزشکی ام داغون میشه دیگه هیچ راهی نذاشتن برامون چه خاکی از دست اینا به سر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
پزشک دانشگاه آزاد = پرستار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
بعضی از پرستارا از پزشکای دانشگاه دولتی هم باسوادترن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
علت این که پزشکی احترام و ارزش خودش رو حفظ کرده سرازیر نشدن دانشجو به این رشته ها بوده.
زمان ما بچه های درس خوان میرفتن رشته ریاضی. چون مشتری زیاد داشت درهای دانشگاه به رشته های علوم ریاضی با ظرفیتهای بالا باز شد. در حالی که واسه آینده شغلی اینا برنامه ریزی نشده بود. نتیجه این شد که خیلیا یا از ایران رفتن یا وارد کارهای غیر مرتبط شدن.
با تکرار این سناریو میتونیم فعلاً خوش باشیم بعداً میشه بهشون گفت برید خودتان کارآفرینی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
همین الانم همه میخوان دکتر بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
هروقت افزایش دانشکده های مهندسی مشکلات ساخت و ساز کشور و بیکاری دانشجویان حل کرد افزایش دانشکده های پزشکی هم مشکلات سلامت جامعه و بیکاری دانشجویان حل خواهد کرد . به جای اینکه زورکی به همه مدرک بدین یه عده که واقعا دنبال درس خوندن بفرستین دانشگاه و کارشون تضمین کنین و بقیه رو بهشون هنر یاد بدین که بیکار نمونن. همه که نباید دکتر و مهندس بشن با شغل ازاد هزار برابر میشه درامد داشت
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۲۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
برای رشته های مهندسی باید بستر فراهم باشد یعنی کشور از تکنولوژی بالا برخوردارباشد تا مهندس هم کارکند که در کشور ما اینچنین نیست و نه تنها تکنولوژی و عمران نیست بلکه خرابی فراوان است. اما برای پزشکی بستر و بازار بدن مردم است که ماشاالله بیماری فراوان و وضع پزشکان توپ. حالا هرچه تعداد پزشکان بیشتر بشه مسلما کار و کاسبی پزشکان از رونق میفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
اصلا آقا مجید با این نظرت حجت بر من تمام شد!
الان یکی بخواد خودرو تعمیر کنه هم برای آموزش هم برای تعمیر به ابزار نیاز داره اونوقت پزشک نیاز نداره?!
United States of America
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
شما که این مقاله رو نوشتین. یه مقاله هم در مورد بیکاری پزشکان عمومی بنویسین که متوجه بشین که متوجه بشین کشور کمبود پزشک نداره بلکه مشکل از جای دیگست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
چون پزشکی بازی با جون آدمیزاده و هرکسی نباید پزشک باشه
باید ظرفیت کم باشه و رقابت زیاد تا اونیکه واقعا سوادشو داره پزشک بشه
اگه ظرفیت افزایش پیدا کنه میشه عین طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار که باهاش دارن گند میزنن به وکالت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
مهارت تست زنی سواد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۴ دی ۱۴۰۰
هر کی خوب تست زد که پزشک خوبی نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
چون سلامتی مردم به خطر می افتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
ها؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
وزارت بهداشت اگر یک کار درست انجام داده همین است چون در صورت افزایش دانشکده های پزشکی در دانشگاه آزاد مانند کار خانه جوجه کشی مثل بقیه رشته ها فقط برای کسب درآمد جوانان بیچاره را مدرکهای به درد نخور می‌دهد که نتیجه اش بیکاری و افسردگی است
Sweden
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
این امر به دلیل وجود تعارض منافع و مدیریت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی توسط خود پزشکان به صورت انحصاری است.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۱:۴۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
سلام ،

به نظر شما دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
سلام .

نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
سلام بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
خیر، واحد و مرکز است، که تفاوتی با دبستان ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
به هیچ عنوان
فقط به درد کارمندا میخوره تاوحقوقوشو زیاد کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
در کشورهای اروپایی به پزشک به دید یک کارمند و خدمت گذار نگاه میکنن. حقوقشون زیاد با افراد عادی تفاوت نمیکنه. اما در ایران به دید یک شغل پولساز و لاکچری نگاه میکنن که از روز اول مردم رو به بهانه های مختلف با تشخیص های بدشون میتیغن. همه دوست دارن پزشک بشن وضع مالی‌شان خوب بشه. اما در کشورهای دیگه اینطور نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
این همه درس میخونن که آخر سر درامد شون از آدمای بیسواد کمتر یا همتراز باشه؟! نه توی کشورهای دیگه هم دکترا درامد خوبی دارن. حرف تو مال وقتیه که درامد کافی برسه بعد بگی تعداد رو زیاد کنیم. نه اینکه مثل مهندسی گند بزنیم به علوم پزشکی و کلی داروساز و پزشک و دندانپزشک و ... رو بیکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۴۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
شما برو میانگین درآمد پزشک رو در مقایسه با شغلای دیگه تو کشورای اروپایی نگاه کن چندین برابر بیشتر از ایرانه طبیعیه کسی که اونقد درس خونده حقوق نسبتا بالایی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
پس اگه تفاوت نداره چرا بچه ها زبان میخونن که برن ! حتی با توجه به اینکه بعضی کشور ها مثل کانادا و آمریکا سیستم ایران قبول ندارن و اونجا یه دوره ۳ ساله تا ۵ ساله باید بخونی

ساده بگم عمان ! کشور شاقی هم نیست ۲ سال اونجا کار کنی آخر ۲ سال حدود ۳ میلیارد تومن میتونی بیاری ایران در حالی که تو ایران ماهی ۱۴ میلیون هست!کل درآمده
متاسفانه قطر و امارات دیگه نمیگیرن! وگرنه اونجا بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
کره , ژاپن و چین!
آمریکا!
آلمان و فرانسه!
ترکیه!
کشور های خلیج فارس!
خداوکیلی برو اعداد و ارقام نگاه کن بعد بیا اینجا حرف بزن هر کدوم خواستی از ۵ تا گزینه برو انتخاب کن
Iran (Islamic Republic of)
ن
۲۰:۲۷ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
به کمیت نیست به کیفیته . یه جمله دکترا یاد گرفتن اینهمه درس میخونیم. شما یه ترم دیفرانسیل پاس کنی قلنج مغزی میشی دکتر جون .چرا باید 300 برابر من پول بگیری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
کاملا با نظر شما مخالف هستم،
مشکل کشور ما کمبود پزشک نیست،
بلکه مشکل عدم وجود مدیریت صحیح در توزیع پزشکان در نقاط مختلف کشور است؛ در واقع مشوق ها و سازوکار لازم برای حضور پزشکان در مناطق کمتر برخوردار طراحی نشده است و به این خاطر اغلب پزشکان می خواهند در شهرهای بزرگ و پرجمعیت فعالیت کنند. اگر مسئولان به نحوه ی حل این مشکل در کشورهای مختلف جهان نگاه کنند، راه حل ها مشخص است و نیاز نیست راه های مختلفی که کشورهای دیگر تجربه کرده اند، ما از اول همه را تجربه کنیم و باید از تجارب دیگران استفاده کرد و راه هایی که قبلا موجب موفقیت شده اند رو پیاده کرد.
افزایش ظرفیت راه حل نیست و محکوم به شکست است،
راه حل درست بررسی نحوه طراحی سازوکار توزیع مناسب با توجه به تجربیات دیگر کشورهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
خوب این هم انحصاری هست مثل چیزهای دیگر مثلا تولید خودرو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۱:۰۷ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
جواب بسیار ساده است . ببینید زیادشدن پزشک به نفع چه کسانی ( مردم) و زیان آن بضرر درآمد چه کسانیست ( پزشکان )
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۰۷ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
تصور کنید 10 پزشک برای یک استان در مقابل 100 پزشک برای همین استان // کاملا مشخص است که افزایش تعداد پزشک باعث بهم ریختن بازار پرسود پزشکی می شود. در نتیجه واضح است که باید با این کار مخالفت کنند چون باعث بهم ریختن درآمد بالای آن ها می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
دوتا مساله است ۱. انحصار رشته پزشکی متاسفانه اکثر پزشکان سهمیه ای و فرزندان افراد خاص هستند
۲. نبود امکانات و فضای اموزشی سالم جهت تربیت پزشک به اندازه کافی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
دانشکده های دندانپزشکی را افزایش دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
منم با انحصاری کردن مخالفم
نگاهی به دنیا بندازید ببینید چجوریه
اگه کمه زیادش کنید
منظورم آمار پزشک به جمعیت نیست
منظورم ظرفیت دانشجوی پزشکی به دانشگاهه
سال ۶۷ کلی مجروح داشتیم زمان جنگ پزشکا روشون کار میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
سلام
توسعه پذیرش پزشکی باعث فرار مغزها وارز کشور شده و سرازیر شدن طبیعی سلامت به مناطق محروم می شود .
همچنین این مساله در بین متخصص ها حاد تر است. برای نوبت گرفتن باید روزها ،هفته ها و حتی ماه ها باید در انتظار بود. آیا این مافیا نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
مافیا دانشگاهیست که برای منافع خودش مدرک پزشکی به افراد بی سواد میدهد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
منظورشون عدم توسعه پذیرش پزشکی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
تو را به پیغمبر قسم ، دست از سر این رشته ها بردارید
و به دانشگاه آزاد اجازه افزایش ظرفیت حتی یک نفر را هم ندهید که مانند رشته های مهندسی بیچاره میکند این رشته پزشکی را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
چی میگی مانع پیشرفت