برخی مشترکان پرمصرف مدعی اند به آن ها اعلام شده تعرفه شما با نرخ رمزارز محاسبه شده است اما سخنگوی شرکت برق خراسان رضوی این ادعا را رد کرده و از فرمول دیگری سخن می گوید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ما یک موسسه فرهنگی هستیم که قبض برق برای یکی از طبقات موسسه ما حدود 9 میلیون و 500 هزار تومان صادر شده است. در حالی که تابستان سال گذشته قبض برق ما سه یا چهارمیلیون تومان شده بود. شرکت برق در پاسخ به اعتراض ما اعلام کرد که طبق مصوبه، مصرف بیشتر از 600 کیلو وات در تابستان با نرخی معادل تعرفه رمز ارز محاسبه می شود.

از طرفی دیگر به دلیل قطعی های مکرر برق 40 میلیون تومان هزینه باتری دادیم که به دستگاه هایمان آسیب وارد نشود. آیا منطقی است که با وجود قطعی مکرر برق و پرداخت هزینه های این چنینی ، حالا شرکت برق ،قبض حدود 9 میلیون و 500 هزار تومانی برای ما صادر کند؟» این ها بخشی از گلایه های یکی از کارکنان یک موسسه فرهنگی هنری در مشهد است. در حالی که او معتقد است هزینه برق موسسه آن ها به عنوان یک موسسه فرهنگی نباید این گونه محاسبه شود.

حسن حشمتی سخنگوی شرکت برق خراسان رضوی می گوید: مدیریت مصرف برق ربطی به این ندارد که کار شما خانگی، صنعتی یا فرهنگی باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا هزینه برق مشترکین پرمصرف با هزینه ای معادل نرخ رمز ارزها محاسبه می شود یا خیر، می افزاید: نرخ رمز ارزها سیستم جدایی دارد و خیلی بیشتر از این است، رمز ارز بار جریمه ای دارد و متفاوت از این سیستم تعرفه های الگوی مصرف است. در واقع مشترکی که بیشتر از 600 کیلووات ساعت در تابستان و بالاتر از 400 کیلووات ساعت در ماه های غیر تابستان استفاده کند، هزینه برق او به قیمت تضمینی خرید برق که چیزی حدود 800 تومان برای هر کیلو وات است، محاسبه می شود و علاوه بر آن، 7درصد افزایش قیمت سالیانه و 16 درصد افزایش تعرفه هم شامل حال او می شود و ما واحدهای متخصص این موضوع داریم که یا حضوری مراجعه یا از راه دور کنترل می کنند ،خیلی موارد را بازدید هم نمی کنیم و از روی سیستم تشخیص می دهیم ، گاهی از روش های خودمان هنگام پایش اطلاعات شبکه متوجه می شویم که به صلاح نیست این روش ها توضیح داده شود.

رد ادعای محاسبه قبض برق با تعرفه رمزارز

سخنگوی شرکت برق خراسان رضوی درباره افزایش چند برابری قبض های برق ادامه می دهد:در قبض خانگی وقتی مشترکی بالای 600 کیلو وات در ماه مصرف می کند، مبلغ قبض خیلی بالا می رود حتی احتمال دارد بیش از سه برابر هم باشد. به طور کلی یک منحنی است که هر چه میزان مصرف افزایش یابد، به همان میزان ضریب تعرفه قیمت هم افزایش پیدا می کند.

افزایش تعرفه برق برای جلوگیری از رمزارز ها

 از سال گذشته به علت کمبود برق در کشور که یکی از عوامل آن وجود دستگاه های استخراج رمز ارز است، مشترکین در مقاطعی با مشکل قطعی مکرر برق مواجه شدند. برای رفع این مشکل، تدابیر متفاوتی اندیشیده شد که یکی از آن ها افزایش تعرفه های قیمت برق برای جلوگیری از زیاده روی در مصرف بود به طوری که براساس مصوبه هیئت وزیران، تعرفه مشترکین برق از اول اردیبهشت امسال افزایش یافت و بر اساس آن مشترکین پر مصرف از خرداد مشمول ۱۶ درصد افزایش تعرفه شدند.

در این خصوص چندی پیش رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرده بود:« آیا می‌توان گفت که افزایش قیمت حامل‌های انرژی مشکلات زیرشاخه مهمی از اقتصاد - صنعت برق - را کم می‌کند؟ با توجه به این که یک‌سوم مصرف برق کشور ما مربوط به بخش خانگی و یک‌سوم مصرف مربوط به بخش تجاری و اداری است، افزایش قیمت برق بخش خانگی با توجیه واقعی‌شدن قیمت‌ها برای کنترل مصرف، منصفانه نیست. راه درست این است که در ابتدا قدرت خرید مردم را ترمیم و بعد برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی برنامه‌ریزی کنیم».

سالیانه 7 درصد افزایش قیمت پایه برق

 حشمتی درباره تعرفه های قیمت برق بیان می کرد:  سیستم تعرفه وزارت نیرو یکسان است و به طور کلی سالیانه 7 درصد افزایش قیمت پایه دارد. همچنین قیمت برق، افزایش دیگری هم دارد که به مدیریت مصرف برق بر می گردد. مدیریت مصرف برق ربطی به این ندارد که کار شما خانگی، صنعتی یا فرهنگی باشد این سیاست های تعرفه ای اهدافی دارد. یک هدف این است که مردم مصرفشان را مدیریت کنند که میزان قطعی برق کاهش یابد. هدف دیگر این است که مشترکین پرمصرف نباید معادل مشترکین کم مصرف از یارانه استفاده کنند.

او تصریح می کند: از آن جا که تعرفه برق ما آزاد نیست، تعرفه ای که برای عموم مردم داده می شود تقریبا بخش عمده اش یارانه ای است. بنابراین کسی که 10 برابر از برق استفاده می کند، اگر 10 برابر هم از یارانه استفاده کند، عادلانه نیست. برای جلوگیری از مصرف زیاد برق به ویژه در تابستان که با قطعی برق مواجه نشویم و همچنین بحث یارانه ها، وزارت نیرو الگوی مصرف تعیین کرده است.


بیشتر بخوانید


تعرفه های اضافه برای مشترکین پر مصرف

سخنگوی شرکت صنعت برق خراسان رضوی درباره محاسبه قیمت برق بر اساس تعرفه ها تاکید می کند: الگوی مصرف بر اساس آن چه وزارت نیرو تعیین کرده، در ماه های غیر از پیک (ماه های غیر از تابستان)200 کیلو وات در ساعت و در ماه های تابستان 300 کیلووات در ساعت است بنابراین اگر همین مقدار باشد، همان 7 درصد افزایش سالیانه را به هزینه شما اضافه می کنند. اگر هم میزان مصرف بیشتر از این مقدار باشد، 16 درصد دیگر به آن مبلغ نیز اضافه می شود.

حشمتی اظهار می کند: حال مشترکی که بالاتر از حد دو برابر الگوی مصرف استفاده کند، همین 16 درصد اضافه می شود ضمن این که مبلغ تعرفه شان با قیمت خرید تضمینی برق( قیمتی که برق از نیروگاه ها خریداری می شود) محاسبه خواهد شد.

او می افزاید: در واقع مشترکی که بیشتر از 600 کیلووات ساعت در تابستان و بالاتر از 400 کیلووات ساعت در ماه های غیر تابستان استفاده کند، هزینه برق او به قیمت تضمینی خرید برق که چیزی حدود 800 تومان برای هر کیلو وات است، محاسبه می شود.

تعرفه الگوهای خیلی پر مصرف متفاوت از رمز ارزهاست

سخنگوی شرکت برق استان درباره این که آیا هزینه برق مشترکین پرمصرف با هزینه ای معادل نرخ رمز ارزها محاسبه می شود یا خیر، ادامه می دهد: قیمت محاسبه رمز ارزها سیستم جدایی دارد و خیلی بیشتر از این است. رمز ارز بار جریمه ای دارد و متفاوت از این سیستم تعرفه های الگوی مصرف است.

چگونگی تشخیص استفاده از رمز ارز

حشمتی در پاسخ به این سوال که چگونه از روی مصرف و بدون بازرسی تشخیص می دهید که مشترک از رمز ارز استفاده می کرده یا خیر، بیان می کند: ما واحدهای متخصص این موضوع را داریم یا حضوری مراجعه یا از راه دور کنترل می کنند. بنابراین نمی شود گفت چرا مصرف موردی بالا بوده و چرا بازدید نرفته اند. ما خیلی موارد را بازدید هم نمی کنیم و از روی سیستم تشخیص می دهیم.  با وجود این صرفا نمی توان به روش از راه دور اتکا کرد. گاهی اوقات از طریق همین رصد از راه دور مشکوک می شویم و نمی دانیم رمز ارز است یا خیر و مراجعه حضوری می کنیم. به هر حال متخصص شرکت برق داریم و نمی توان گفت چرا بعضی موارد را رفته و بعضی را نرفته اید. مطمئن باشید اگر به موردی شک کنند که 10 درصد رمز ارز است قطعا اقدام می کنند چرا که شرکت برق از بودن این دستگاه های رمز ارز منتفع نیست.

رد ادعای محاسبه قبض برق با تعرفه رمزارز

او درباره افزایش چند برابری قبض های برق می گوید و تصریح می کند: در قبض خانگی وقتی مشترکی بالای 600 کیلو وات در ماه مصرف می کند، مبلغ قبض خیلی بالا می رود حتی احتمال دارد بیش از سه برابر هم باشد. به طور کلی یک منحنی است که هر چه میزان مصرف افزایش یابد، به همان میزان ضریب تعرفه قیمت هم افزایش پیدا می کند.

سخنگوی شرکت صنعت برق خراسان رضوی همچنین تاکید می کند: تمام اطلاعات مصرف داخل قبض برق درج شده است. اولین کاری که مشترک باید انجام دهد این است که کیلو وات ساعتی را که در قبض شان درج شده است با کیلو وات ساعت روی کنتور تطبیق دهد. حال اگر چنین اختلافی وجود نداشت، می تواند با استفاده از قیمت واحد و کیلو وات درج شده روی قبض برق، قیمت حدودی آن را به دست آورد و در صورت مغایرت به اداره برق مراجعه کند.

2.5 تا 3 درصد مشترکین در سطح خراسان رضوی در گروه خیلی پرمصرف هستند

حشمتی اظهار می کند: فعلا برنامه ای برای افزایش قیمت تعرفه ها ابلاغ نشده است. این مدیریت مصرف یکی از اهرم هایش همین تعرفه هاست.

او می افزاید: چیزی حدود 75 تا 80 درصد مشترکین ما جزو خوش مصرف ها هستند، یعنی کسانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند و فقط همان 7 درصد افزایش سالیانه به آن ها تعلق می گیرد. مشترکینی که بیشتر از 600 کیلووات استفاده می کنند، خیلی پرمصرف هستند و حدود 2.5 تا 3 درصد مصرف کننده های ما در سطح استان را تشکیل می دهند که تعدادشان کم است اما میزان مصرف شان بالاست.

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.