یکی از مشکلات شغل محیط بانی علاوه بر دستمزد کم و خطرات زیاد و ابهام در شهید محسوب شدن آنها است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،یکی از مشکلات شغل محیط بانی علاوه بر خطرات زیاد و دستمزد کمی که برای عاشقان طبیعت دارد، ابهام در شهید محسوب شدن یا نشدن آن‌ها پس از حادثه را دارد.

طبیعت ایران با توجه به گستردگی، ۴ فصل بودن و تنوع زیاد گونه‌های حیات وحش نیازمند مراقبت و حراست بیشتری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و نیرو‌های مردمی است، بنابراین مقابله با شکارچیان تا دندان مسلح و تردید در حمایت یا عدم حمایت درست قانون از محیط بانان، این شغل را در ردیف مشاغل بسیار خطرناک قرار داده است .

بنابراین کمترین خواسته‌ی خانواده محیط بانان شهید و مجروح از مسئولین کشوری، شهید یا جانباز محسوب شدن و استفاده از خدمات بنیاد شهید توسط بازماندگان محیط بانان و فدا شدگان در راه حفظ و حراست از طبیعت و حیات وحش کشور است.

آیا محیط بانان جزء شهدا محسوب می شوند ؟

مرحوم رضا قلی خسروی ، محیط بانانی که به دست شکارچیان کشته شد

محمد غفوری رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران تهران درباره حکم شهادت محیطبانان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت : بر اساس آیین نامه مصادیق ایثارگری، دستگاه‌های مربوطه باید مدارک و اسناد خود را به اداره کل پذیرش و کارگزینی دفتر مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران ارسال کنند، در آنجا همکاران ما اسناد مربوطه را با آیین نامه مصادیق ایثارگری بررسی میکنند، اگر مدارک ارسالی مطابق با آن اهداف باشد، محیط بانان عزیز در حکم شهید محسوب می‌شوند و اگر خارج از مصادیق ایثارگری باشد، این عزیزان شهدای در راه خدمت محسوب می‌شوند.

غفاری در پایان گفت :  بنابراین میبایست تمامی دستگاه‌ها از جمله محیط زیست مدارک و مستندات محیط بانان عزیز را برای بررسی به داره کل پذیرش و کارگزینی دفتر مرکزی بنیاد شهید ارسال کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محیط بان
۰۸:۰۵ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
سلام: ما هیچی نیستیم. محیط بان در ایران باندازه یک چوپان حرمت نداره، جیره غذایی در حد صفر، بی سیم خراب، حمایت حقوقی نداریم، تو شهرهای کوچک درگیری بیشتر، امکانات پهبادی نداریم، یک فوق العاده ویژه داشتیم بعد از چند سال امسال اعمال کردند و از اون طرف نوبت کاری محیط بانان از حکم کاری حذف شد. دو یا سه ساله حق ماموریت نداریم. همیشه شکارچی 100 قدم از محیط بان مجهزتر میاد شکار، بهترین موتور یا خودروی شاسی بلند، الان که اکثر شکارچی ها به بی سیم دستی و هلی شات مجهزند و زمانی میروند شکار منطقه را رصد می کنند تا گیر محیط بان نیفتند. الان دو ماه از دولت سیزدهم میگذره متأسفانه هنوز بلاصاحب و بلاتکلیفیم. بزرگترین معضل و مشکل محیط زیست نداشتن فرهنگ توریسم و گردشگری یعنی در ایران محیط زیست فقط بحث شکار مطرح است و نکته حائز اهمیت این است که متأسفانه مسئولین ما از بالا تا پایین هرم همه دنبال شکار هستند و این باعث شده که محیط زیست و طبیعت و حیات وحش کشور با سرعت در حال نابودی است. حالا بحث ادامه تحصیل و تغییر پست و ... بماند. """""در پایان محیط بانان افراد مرفع و از خانواده های ثروتمند جامعه ایران نیستند. """جهت اطلاع کارگردان و نویسنده سریال افرا!!!!! با تشکر از باشگاه خبرنگاران
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۵ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
آیا محیط بانانی که در حین خدمت کشته می شوند جزء شهدا هستند؟

باید مسلح به کلت کمری باشند حین خدمت
باید مجوز شلیک درصورت درگیری داشته باشند.
اگر کشته شدند باید شهید محسوب شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
محیط بانا عین مأمورای کلانتری محسوب باید بشن و اگه توسط مجرمین کشته بشن شهیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
کسانی اند که در دفاع از حقوق بیت المال و همچنین محیط زیست از دست طمع ورزان و فرصت طلبان را دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
مقام شهید بودن رو فقط خدا میدونه به چه کسی اعطا کنه