خبرگزاری رویترز اعلام کرد که بر اساس گزارشات مقامات ارشد اقتصادی بین‌المللی، ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان قبل از تسلط طالبان بر کابل خالی شده‌ بود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز اعلام کرد به گزارش محرمانه ای دست یافته که نشان می دهد ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان قبل از تسلط طالبان خالی شده‌ و کاهش نقدینگی شدید آغاز شده بود.

به گزارش رویترز، این گزارش محرمانه‌ در اوایل ماه جاری توسط مقامات ارشد اقتصادی بین‌المللی برای موسساتی از جمله بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نوشته شده است.

در این گزارش آمده‌است: «ذخایر ارزی در صندوق‌های بانک مرکزی در کابل تمام شده و بانک مرکزی نمی‌تواند درخواست‌های نقدی را برآورده کند.»

این گزارش می‌گوید: «بزرگ‌ترین دلیل این مشکل سوء مدیریت بانک مرکزی قبل از تسلط طالبان است.»

گفتنی است که افغانستان با کاهش شدید نقدینگی مواجه است و روزانه صدها نفر ساعت‌ها پشت دروازه‌ بانک‌ها برای دریافت پول انتظار می‌کشند.

تقریبا ۹ میلیارد دالر ذخایر خارجی افغانستان به محض تصرف کابل توسط طالبان از سوی آمریکا منجمد شد و این امر باعث گردید تا تنها پول نقد موجود در ذخایر مربوط به بانک مرکزی باقی بماند.

بانک مرکزی، پیش از سقوط کابل به دست طالبان، از سوی اجمل احمدی، یک افغان‌ ـ آمریکایی مورد حمایت اشرف‌غنی اداره می‌شد. احمدی با وجود ایکه قادر به صحبت‌کردن به زبان‌های فارسی و پشتو نبود و از سوی پارلمان نیز رد صلاحیت شده بود، همچنان به عنوان «سرپرست» در راس بانک مرکزی افغانستان کار می کرد.

او پیشتر متهم شده بود که به مدت چهار ساعت، دوربین های امنیتی بانک مرکزی را خاموش کرده و مشخص نشد که در آن مدت، چه اتفاقی افتاده و آیا دارایی‌های ملی افغانستان به تاراج رفته‌ است یا خیر. احمدی همچنین متهم شد که با رئیس زندانی کابل بانک در مقر بانک مرکزی دیدار کرده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.