مدیرجهاد کشاورزی تربت جام گفت: در مجموع اقلیم رو به خشک شدن است و در ۱۰ سال آینده درجه حرارت کره زمین ۱.۵ تا ۳ درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا عرفانی مدیرجهاد کشاورزی تربت جام گفت: تربت جام با میانگین متوسط بارندگی سالیانه ۱۷۰ میلیمتر، منطقه خشک بیابانی سرد می‌باشد. این در حالی است که میانگین متوسط بارندگی استان ۲۰۷ میلیمتر می‌باشد.

او افزود: با توجه به بررسی پیش بینی‌های میان مدت و بلند مدت از سیستم‌های مرجع اروپایی در سال زراعی جدید، مهرماه فاقد بارندگی و اولین بارش‌ها در شرق خراسان رضوی و تربت جام از نهم تا بیست و یکم آبان ماه پیش بینی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ادامه داد: وزش باد و تعداد کم روز‌های بارندگی دو عامل محدود کننده در تربت جام می‌باشد.


بیشتر بخوانید


عرفانی بیان کرد: با توجه به تغییر اقلیم و تغییرات بارشی و دمایی، الگوی کشت و استفاده از بذور مقاوم به خشکی و زراعت‌های کم آب طلب و همچنین افزایش بهره وری و راندمان مصرف آب باید با جدیت بیشتر در دستور کار کشاورزان و تولیدکنندگان قرار گیرد.

او تصریح کرد: تربت جام ۴۵هزار هکتار سطح زیر کشت دارد که ۲۳۵هزار۵۰۰ هکتار آن مجهز به سیستم نوین آبیاری و رتبه اول در خراسان رضوی را در کارنامه خود دارد.


انتهای پیام/س، ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.