رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با نیویورک تایمز با هر گونه مداخله‌ای در تصمیمات دفاعی این کشور مخالفت کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای با نشریه آمریکایی نیویورک تایمز، اعلام کرد که هیچ کس اجازه ندارد تا در مورد نوع سیستم دفاعی ما مداخله کند.

اردوغان به نیویورک تایمز گفت: «ترکیه می‌تواند به هر نحوی که می‌تواند توان دفاعی خود را تقویت کند».

اردوغان در گفتگو با سردبیران روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز تاکید کرد که آنکارا با خرید سامانه موشکی اس -۴۰۰ روسیه، ناتو یا اتحاد غربی را تضعیف نکرده است.

وی اذعان داشت اگر واشنگتن موشک‌های دفاعی پاتریوت را به ترکیه می‌فروخت، آنکارا «مجبور به خرید اس -۴۰۰ نمی‌شد». او گفت: «ما سلاح‌های خودمان را خریداری می‌کنیم».

اردوغان در پاسخ به این سوال که آیا خرید موشک‌های روسی از سوی آنکارا ارزش تعارض با آمریکا را دارد یا خیر، گفت: «فکر می‌کنم ارزشش را داشت. ما می‌توانیم وضعیت دفاعی خود را هرطور که می‌خواهیم تقویت کنیم».

اردوغان در مصاحبه با سی بی اس نیوز نیز گفت که ترکیه برای خرید سیستم‌های دفاعی بیشتر از روسیه گام برمی دارد.» او اضافه کرد: «در آینده، هیچ کس نمی‌تواند در مورد نوع سیستم دفاعی که از چه کشوری و در چه سطحی به دست می‌آوریم دخالت کند. هیچ کس نمی‌تواند در آن دخالت کند. ما تنها کسانی هستیم که چنین تصمیماتی می‌گیریم».

در آوریل ۲۰۱۷، زمانی که تلاش‌های طولانی مدت برای خرید سیستم دفاع هوایی از آمریکا بی نتیجه ماند، ترکیه قراردادی را برای خرید سامانه پیشرفته اس -۴۰۰ با روسیه امضا کرد.

مقامات آمریکایی با این اقدام مخالفت کردند و ادعا کردند اس -۴۰۰ با سیستم‌های ناتو ناسازگار است و جت‌های F-۳۵ را در معرض تهدید‌های احتمالی روسیه قرار می‌دهد.

در سال ۲۰۱۹، واشنگتن اعلام کرد که ترکیه را به دلیل خرید سامانه اس -۴۰۰ از برنامه جنگنده‌های مخفی F-۳۵ خارج می‌کند.

ترکیه، اما تاکید کرد که اس -۴۰۰‌ها در سیستم‌های ناتو ادغام نمی‌شوند و هیچ تهدیدی برای ائتلاف و تسلیحات آن به حساب نمی‌آیند. با این حال، آنکارا تاکنون چندین بار پیشنهاد ایجاد کمیسیونی برای روشن شدن این موضوع را مطرح کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار