نشریه نیوزویک با اشاره به اهمیت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، از افزایش چالش‌های راهبردی غرب سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه خبری هفته نامه آمریکایی «نیوزویک» با انتشار گزارشی، با اشاره به اهمیت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، این مسأله را سبب پیچیده‌تر شدن گزینه‌های راهبردی پیش روی آمریکا و رژیم صهیونیستی خواند.

نیوزویک در مقاله با عنوان «ورود ایران به سازمان همکاری شانگ‌های می‌تواند گزینه‌های راهبردی آمریکا و اسرائیل را پیچیده سازد» که به قلم «لارنس جی هاس» از مقام‌های ارشد سابق کاخ سفید به نگارش در آمده بود، مدعی شد: ورود قریب الوقوع ایران به سازمان همکاری شانگ‌های که در واقع تشکلی اوراسیایی است که چین و روسیه آن را رهبری می‌کنند، پتانسیل بالایی برای محدود کردن آمریکا – اسرائیل و غرب در رویارویی با خواسته‌های هژمونیک و هسته‌ای ایران دارد.

این نشریه در ادامه گزارش خود مدعی شد: ورود ایران به سازمان همکاری شانگ‌های در زمانی انجام می‌شود که «موسسه علوم و امنیت بین الملل» که یک اندیشکده پیشرو محسوب می‌شود، گزارش داده که بر اثر غنی سازی هسته‌ای تهاجمی تهران در ماه‌های اخیر، جمهوریس اسلامی هم اکنون سوخت غنی شده کافی برای ساخت یک سلاح هسته‌ای را ظرف یک ماه – در صورتی که اراده کند- داراست.

این نشریه در ادامه ادعا‌های خود نوشت: ورود ایران به سازمان همکاری شانگ‌های در زمانی انجام می‌شود که شواهد فزاینده‌ای از این مسأله که ایران مسیر نظارت بین المللی را بر فعالیت‌های هسته‌ای خود مسدود کرده، وجود دارد. تهران اخیرا اذعان کرده است که دوربین‌های نظارتی را که آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر در یک سایت تولید سانتریفیوژ در شهر کرج نصب کرده بود، برداشته است.

در بخش دیگری از گزارش نشریه نیوزویک با اشاره به ملحق شدن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های آمده است: واشنگتن و هم پیمانانش ممکن است تا پیش از آنکه دست به اقدامی نظامی علیه مسأله هسته‌ای ایران و یا دیگر فعالیت‌های تهران زنندمجبور شوند که فکر کنند؛ چرا که جمهوری اسلامی اکنون بخشی از یک پبمان امنیتی مرتبط با چین و روسیه است؛ دو قدرت هسته‌ای که به تضعیف آمریکا در سطح جهانی ادامه می‌دهند.

در این گزارش همچنین آمده است: ورود ایران به سازمان همکاری شانگ‌های که همکاری اعضا را بر سر مسائل اقتصادی، فرهنگی و امنیتی تشویق می‌کند، شاید در ادامه اخبار یکسال گذشته باشد که پکن و تهران در حال توسعه توافقی نظامی و اقتصادی جدیدی بودند که جای پای بیشتری را برای چین در خاورمیانه باز کرده و به ایران فرصت‌های نظامی و اقتصادی بالقوه‌ای می‌دهد تا از فشار‌های آمریکاد دوری کند.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: طبق این قرارداد ۲۵ ساله، چین قرار است تا ۴۰۰ میلیون دلار در بخش انرژی و دیگر بخش‌های ایران سرمایه گذاری کند و در عوض، نفت ایران را با تخفیف خریداری کند. دو کشور همچنین «مانور مشترک»، «توسعه و تحقیقات تسلیحاتی مشترک» و نیز به اشتراک گذاری اطلاعات را به انجام می‌رسانند. اکنون ورود ایران به سازمان همکاری شانگ‌های که او را به نهمین عضو پیمانی تبدیل می‌کند که شامل هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، اوزبکستان و تاجیکستان نیز می‌شود، نشان دهنده روابط رو به توسعه تهران با چین و روسیه است.

نشریه نیوزویک با اشاره به ناخوشنودی آمریکا و رژیم صهیونیستی از عضویت ایران در این سازمان گفت: هیچ کدام از این اخبار در واشنگتن و قدس (اشغالی) خوشایند نخواهد بود؛ چرا که هر دو آن‌ها به دنبال آن بوده اند که جمهوری اسلامی را به عنوان کشوری که خارج از قانون رفتار می‌کند، منزوی کرده و برای همین، راهبرد‌های مختلفی را برای مهار فعالیت هایش بکار بردند. واشنگتن تحریم‌های مالی و اقتصادی سختی را بر ایران در سال‌های اخیر اعمال کرد؛ خصوصا در زمان ریاست ترامپ که راهبرد فشار حداکثری را داشت و سایر تحریم‌ها نیز از طریق شورای امنیت اعمال شد. این در حالی است که اسرائیل نیز با خرابکاری در تأسیسات ایران و هدف قراردادن دانشمندان هسته ای، در جهت کند کردن پیشرفت هسته‌ای ایران قدم برداشت. این نشریه در پایان نوشت: حال با ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای، وضعیت ایران به عنوان یک بازیگر بین المللی مشروعیت خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۲۵ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
♧♧ورود و عضویت((ایران))به اتحادیه آسیایی شانگهای،مبارک وپرامیدباشدبرمومنین صبور ایران و سیاه وپرافول بادبر مستکبرین ومنافقین همیشه بدخواه این کشوروملت.☆قرآن:{امرنصر ویاری گروه مومنین حتمابرعهده ماست}.
آخرین اخبار