دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه از مردم این کشور خواست بر مواضع خود پافشاری کنند و تأکید کرد مردم نیجریه صدای انقلاب اسلامی ایران هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شیخ ابراهیم زکزاکی، دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه و رهبر شیعیان این کشور در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبری پرس‌تی‌وی تأکید کرد: «چنانچه مردم نیجریه حق انتخاب داشته باشند اطمینان دارم که حکومت اسلامی را انتخاب خواهند کرد.»

اندیشه‌های انقلاب اسلامی با اندیشه‌های زمان دانشجویی ما مشابهت داشت

شیخ ابراهیم زکزاکی در معرفی خود گفت: «دانشجوی رشته اقتصاد بودم، در نشست‌های اسلامی حاضر می‌شدم و ترویج آموزه‌های اسلام را، تبلیغ می‌کردم. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران پی بردیم اندیشه‌های این انقلاب با اندیشه‌های ما دانشجویان در دانشگاه مشابهت دارد.»

او در پاسخ به این سوال مجری شبکه خبری پرس‌تی‌وی که «چرا با وجود آنکه جرمی را مرتکب نشده اید پاسپورت ندارید؟»، گفت: «مقامات به من و همسرم گفته‌اند حق خروج از نیجریه را نداریم.»

تا به امروز غرامتی به من پرداخت نشده است

دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه گفت: «مقامات نیجریه به منزل من یورش بردند و بسیاری از افراد حاضر در منزل و خارج از منزل را کشتند، چند تن از فرزندان من نیز کشته شدند، اما آنچه مرا غمگین‌تر می‌کند این‌که مقامات کورکورانه تیراندازی می‌کردند. همسرم در آن حمله زخمی شد و هنوز هم گلوله از بدنش خارج نشده است، در بدن من هم گلوله است ضمن این‌که از کم‌بینایی رنج می‌برم.»

وی افزود: «خواستار آن شدیم تا درباره کشتاری که به راه انداخته بودند تحقیق شود، چون مقامات بیش از هزار نفر را کشتند، خانه‌ها و مدارس را ویران کردند و حتی بیش از صد نفر از مجروحان را بازداشت کردند، اما تا به امروز مقامات کشور احکام دادگاه را هم اجرایی نکرده‌اند. دادگاه ژوئیه امسال در حکمی به ما حق داد تا خواستار غرامت شویم، اما تا به امروز غرامتی به من پرداخت نشده است.»

آمار دقیق شهدا در روز اربعین را نداریم

مرضیه هاشمی، مجری شبکه خبری پرس‌تی‌وی از شیخ زکزاکی پرسید: «جبنش اسلامی در روز اربعین عزاداری کردند، اما متأسفانه حملاتی علیه آن‌ها انجام می‌شود، علت چیست؟»

دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه در پاسخ گفت: «عزاداران حسینی در روز اربعین مورد حمله قرار گرفتند، البته آمار دقیق شهدا را نداریم. اما شمار دقیق شهدا و مجروحین را به صورت دقیق اعلام خواهیم کرد؛ برخی می‌گفتند ۲۰ الی ۷۰ نفر به شهادت رسیده‌اند، البته منتظر آمار دقیق هستیم.»

شیخ زکزاکی در پاسخ به این سوال مرضیه هاشمی که پرسیده است «چرا به این عزاداران حمله می‌شود؟»، گفت: «عزاداری ما نزدیک به جاده اصلی است و هیچ مزاحمتی برای کسی نداشتیم، اما مورد حمله قرار گرفتیم. من واقعاً نمی‌دانم علت حملات آن‌ها چیست.»

دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه و رهبر شیعیان این کشور همچنین تأکید کرد: «راهپیمایی‌هایی که برای همبستگی با فلسطینی‌ها باشد را ارتش نیجریه نمی‌پذیرد. این حق ماست که در راهپیمایی روز قدس شرکت کنیم.»

جنبش ما صرفاً مربوط به شیعه نیست، ما به دنبال عدالت هستیم

رهبر شیعیان نیجریه در پاسخ به این سوال مرضیه هاشمی که پرسید «چرا جنبش اسلامی نیجریه مسیر مسالمت‌آمیز را انتخاب کرده است؟»، به فرهنگ عاشورا اشاره کرد و گفت: «پیام امام حسین (ع) آشکار است و مفاد این پیام، پیروزی خون بر شمشیر است؛ مراسم عاشورا و اربعین حسینی در تمام این سال‌ها ادامه داشته است و تا ظهور امام زمان (عج) ادامه خواهد یافت.»

دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه تأکید کرد: «جنبش ما صرفاً مربوط به شیعه نیست، ما به دنبال عدالت هستیم. فرقی ندارد که مذهب چه چیزی باشد، مردم تشنه عدالت هستند.»

جنبش ما بدون خشونت و بدون افراطی‌گری آغاز شد

رهبر شیعیان نیجریه ادامه داد: «جنبش ما بدون خشونت و بدون افراطی‌گری آغاز شد. حتی در کربلا و در روز اربعین ما شاهد حضور سایر مذاهب و ادیان هستیم.»

شیخ زکزاکی با بیان این‌که «ارتش نیجریه به دنبال ایجاد اخلال در مسیر ما هستند»، پرسید: «این‌هایی که مدعی مبارزه با گروه‌های افراطی هستند، چرا این تعداد از جنایات گروه‌های تروریستی در نیجریه اتفاق می‌افتد؟»

وی افزود: «آن‌ها هیچ برنامه‌ای برای مشکلات ندارند؛ این‌که چرا آن‌ها به مردم حمله می‌کنند؟ چرا افراد ربوده می‌شوند؟ چه کسی از این کار‌ها سود می‌برد؟»

نیجریه یکی از قدرت‌ها در صحنه آفریقاست / اوضاع اجتماعی در نیجریه ادامه استعمار انگلیس است

دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه ادامه داد: «خیلی‌ها مایلند تا هرج‌ومرج در نیجریه وجود داشته باشد و امنیتی در کار نباشد. اوضاع اجتماعی در نیجریه ادامه استعمار انگلیس است.»

او در پاسخ به هژمونی و مسأله استعمار گفت که: «نیجریه یکی از قدرت‌ها در صحنه آفریقاست و انقلاب نیجریه مسائل را تغییر داد» و افزود: «یادمان می‌آید که نلسون ماندلا ۴ دهه در زندان به‌سر می‌برد، به این موضوع فکر کنیم که خود ماندلا هم می‌گفت او از امام حسین (ع) الهام گرفته است.»

مبارزه همچنان ادامه خواهد یافت

رهبر شیعیان نیجریه همچنین با اشاره به منش امام حسین (ع) گفت: «مبارزه همچنان ادامه خواهد یافت؛ ما باید در این مسیر گام برداریم و اگر هم کشته شویم اهمیتی ندارد. در تاریخ بسیار نقل شده است که خاندان اهل بیت (علیهم السلام) چه رنج‌هایی را تحمل کردند و مسیر ما هم همین باید باشد؛ ما از منش امام حسین الهام گرفته‌ایم.»

او درباره این‌که «نظرتان راجع به جنبش نیجریه چیست؟»، نیز گفت: «این جنبش روبه پیشرفت است و مردم با چشمشان آن را می‌بینند.»

شیخ زکزاکی به این سوال مرضیه هاشمی که پرسید: «چگونه می‌توانید به مسلمان‌ها و غیرمسلمان‌ها انگیزه بدهید که به دنبال عدالت‌خواهی بروند؟»، پاسخ داد: «دشمنان نیجریه حقیقت را کتمان می‌کنند و نمی‌خواهند تا درد مردم دیده شود. اما مردم ما روحیه خود را از دست نمی‌دهند و به مبارزه ادامه می‌دهند.»

از مردم نیجریه می‌خواهم بر مواضع خود پافشاری کنند

شیخ ابراهیم زکزاکی گفت: «از مردم می‌خواهم تا بر مواضع خود تا لحظه پیروزی پافشاری کنند. پیروزی از آن گروهی است که تا آخرین نفس مبارزه را ادامه می‌دهند.»

دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه افزود: «خدا را شکر می‌کنم و از همه ملت‌هایی که در کنار ما ایستادند، تشکر می‌کنم. خیلی از افراد وابسته به ما همچنان در زندان هستند و ما همچنان به دنبال آزادی آن‌ها هستیم.»

دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه و رهبر شیعیان این کشور همچنین تأکید کرد: «ما در نیجریه صدای انقلاب اسلامی ایرانیم.»

مرضیه هاشمی، مجری شبکه خبری پرس‌تی‌وی از دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه پرسید که: «پیام پایانی شما چیست؟» و او پاسخ داد: «از خدا و مردمی که در کنار ما ایستادند و با تظاهرات و سخنرانی و ... حمایت کردند تشکر می‌کنم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
لطفا بگویید چرا درباره این داروی آلرگارد استاپ سیویر که میگن خیلی موثره و هیچ تلفاتی هم نداشته گزارش نمی‌نویسید؟؟؟؟؟؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
ان شاء الله بالطف خدا و معصومین و نبود ظریف ایشان و نبجریه قوت خواهند گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
خدا به ایشان سلامتی و توفیق عنایت فرماید! واقعا شخصیت مومن ،مقاوم و مظلومی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
حکومت نیجریه حق داره وقتی وضعیت فساد و فلاکت ناشی از استقرار مدلی از حکمرانی رو در جایی میبینه برای اینکه این تجربه در کشور خودش اتفاق نیفته دست به هر جنایتی بزنه . همین مدل کشور داری که ادعای شایستگی برای صدور به اقصی نقاط عالم رو داره در این مدت چندین ساله استقرار در این خطه بغیر از به قهقرای سقوط کشاندن اهالی این سرزمین از هر حیث که عائله خدای متعال محسوب میشن چه کاری کرده که دیگران هم در جاهای دیگر گیتی بخوان کار مشابهی انجام بدن ؟ آخرت خود و دنیا و آخرت مردم رو بازیچه امیال و شهوات شیطانی خودشون قرار دادن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
این اسمش دخالت در کشور دیگه نیست؟ بعد یمن رو میگید که عربستان دخالت کرده
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۷:۲۸ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
خدایا خودت مسلمون ها از دست ظالما نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
تو رو قرآن تورو پیامبر تورو علی مرتضی اینار ول کنید مردم خودمون دارن نابود میشن
بخدا باید جواب پس بدید اون دنیا یکم بفکر اون دنیاتون باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
چرا تکلیف مردمو روشن نمیکنه و اسم حزبش رو حزب الله نمیذاره
نباید از تعداد کم شیعه ها بترسه
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۶:۳۱ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
چرا باید اخبار مربوط به ایران رو از سایت های خبری دیگر دنبال کنیم مثلا سخنان سردار پاکپور رو باید از اسپوتنیک فارسی ببی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۱ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
خدا حفظش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
اینقدر تو دنیا تفرقه افکنی نکنید اخر دودش میره تو چشم خودمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
انسان های شجاع و باتقوا می تونن جلوی ظلم و فساد را در جهان بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
واقعا که چقدر پشتکار داره با این همه زندانی و شهادت بچه هاش هنوز پای دینش وایستادن/خدا خیرش بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
خدا رو صد هزار مرتبه شکر که زنده است
آخرین اخبار