توسعه یک فناوری جدید باعث شده تجزیه و تحلیل نتایج دستگاه‌های رزونانس مغناطیسی هسته‌ای پزشکی امکان پذیر شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، گروهی از محققان، فناوری جدیدی را توسعه داده اند که تجزیه و تحلیل نتایج دستگاه‌های رزونانس مغناطیسی هسته‌ای پزشکی را با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی امکان پذیر می‌کند. این فناوری جدید که توسط محققان ایالات متحده آمریکا توسعه یافته است، با هدف درک بهتر معادلات شیمیایی و کنش پروتئین‌ها در بدن انسان انجام می‌شود.

تصاویری که توسط دستگاه‌های رزونانس مغناطیسی هسته‌ای ثبت می‌شوند امکان تجزیه و تحلیل ساختار مولکول‌های مواد مختلف داخل بدن مانند پروتئین‌ها را فراهم می‌کنند، اما این فرایند نیاز به تخصص ویژه انسانی و صرف زمان طولانی دارد، اما فناوری جدید امکان تجزیه و تحلیل سریعتر و با همان میزان دقت را فراهم می‌کند.

 MRI

به عنوان بخشی از مطالعه منتشر شده در مجله علمی Nature Communications، تیم مطالعه، تجربه آموزش سیستم هوش مصنوعی را در مورد چگونگی رمزگشایی تصاویر پیچیده رزونانس مغناطیسی برای درک خواص پروتئین‌ها در سطح مولکولی به عنوان باز کردن دری به سوی خواندن تصاویر دستگاه‌های رزونانس به روشی واضح و قابل فهم توصیف کرد.

وب سایت "Vis.org" به نقل از محقق رافائل بروشفلر از گروه بیوشیمی دانشگاه اوهایو آمریکا گفت: "برای استفاده از این داده‌ها، باید خواص مولکول‌های پروتئین را از نظر کیفی و کمی، برای تعیین ویژگی‌های تک تک مولکول‌ها در هنگام تداخل با یکدیگر استفاده کرد.

معمولاً تصاویر MRI به صورت مجموعه‌ای از منحنی‌ها به شکل خطوط بلند و نوسانی هستند تا تغییرات سطح پروتئین‌ها را در نمونه‌های بیولوژیکی مختلف مانند خون یا ادرار بیان کنند. این مطالعات به درک عملکرد‌ها و اهمیت پروتئین‌ها در بدن انسان کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار