رئیس سازمان انتقال خون استان همدان گفت: اهدای خون هیچ‌گونه تأثیری بر کاهش اثر واکسن ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، دکتر افشین محمدی، رئیس سازمان انتقال خون استان همدان گفت: اهدای خون هیچ نوع تأثیر برا کاهش اثر واکسن نداشته و شهروندان با اطمینان خاطر برای اهدا خون در مرکز انتقال خون حضور یابند.

اوافزود: افرادی که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک دریافت کرده‌اند تا دو هفته معافیت اهدای خون داشته و بعد از آن می‌توانند نسبت به آن اقدام کنند، اما سایر واکسن‌ها هیچ نوع معافیت زمانی نداشته و افراد بعد از دریافت واکسن می‌توانند اقدام به اهدای خون کنند.

رئیس سازمان انتقال خون استان همدان همچنین به اهدای خون افراد بهبود یافته از کرونا اشاره و گفت: هیچ نوع محدودیتی برای این کار در افراد بهبود یافته نداشته و این افراد یک ماه پس از بهبودی می‌توانند اقدام به اهدای خون کنند همچنین برخی افراد که تنها در تست pcr، کرونای آن‌ها مثبت شده است می‌توانند خون اهدای کنند چرا که کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود، اما در مجموع برای اطمینان از وضعیت خود فرد که سطح ایمنی وی حفظ شود یک ماه بعد از بهبودی اهدای خون انجام می‌شود.

محمدی به سن اهدا خون اشاره کرد و گفت: افراد بالای ۱۸ سال نیز می‌توانند خون اهدا کنند و این در حالیست که در برخی کشور‌ها سن اهدا خون از ۱۶ سالگی آغاز می‌شود، همچنین افرادی که برای اولین بار خون اهدا می‌کنند ۶۰ سالگی در نظر گرفته شده و افرادی که جزء اهداکنندگان مستمر هستند تا سن ۶۵ سالگی می‌توانند خون اهداء کنند همچنین در مورد سایر فرآورده‌های خونی از جمله پلاسما، پلاکت و سایر مصادیق افراد تا ۶۵ سالگی می‌توانند در این امر خیرخواهانه مشارکت داشته باشند.

او در بخش دیگری از سخنانش از افزایش میزان درخواست خون باتوجه به نارنجی شدن وضعیت کرونا و افزایش آمار جراحی خبر داد و گفت: با توجه به نارنجی شدن وضعیت کرونا در همدان آمار جراحی‌ها به تدریج در حال افزایش بوده و به این ترتیب میزان در خواست خون در حال افزایش است.

رئیس سازمان انتقال خون استان همدان افزود: مجموعه انتقال خون همدان سعی بر نگهداری آمار ذخایر خون داشته و روزانه پنج برابر ظرفیت، ذخیره‌سازی انجام می‌شود و در حال حاضر مشکلی در زمینه ذخیره خون در انتقال خون نداریم.

محمدی با بیان اینکه هیچ کاهشی در ذخیره خون‌سازی نداریم، ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای اهداء خون انجام شده و در پایان ماه، تیم‌های سیار برای اهداکنندگان خون در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.