مدیرکل بهزیستی استان قم از ارائه خدمات توانبخشی و حمایتی به بیش از سه هزار سالمند قمی خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،مهدی پهلوانی مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: طبق بررسی‌ها جمعیت سالمند استان قم بیش از ۱۰۰ هزار تن می‌باشد که از این تعداد حدود ۳هزار و ۶۴ تن از خدمات بهزیستی در حوزه‌های توانبخشی و حمایتی بهزیستی قم برخوردار هستند.

مدیر کل بهزیستی قم همچنین از نگهداری ۲۰۰ سالمند در خانه‌های سالمندان استان و از فعالیت ۳ مرکز شبانه روزی، یک تیم ویزیت در منزل سالمندان و یک مرکز مراقبت در منزل خبر داد.

پهلوانی بیان کرد: عمده خدمات بهزیستی به سالمندان را خدمات مددکاری، راهنمایی و مشاوره، ویزیت و ارائه خدمات توانبخشی در منزل، نگهداری، درمان و توانبخشی شبانه روزی سالمندان، پرداخت کمک هزینه نگهداری و مستمری به سالمندان نیازمند، پرداخت کمک هزینه درمان و حق پرستاری و توزیع لوازم کمک توانبخشی شامل می‌شود.

به گفته او، در حال حاضر۷۴ درصد از سالمندان مقیم مراکز کاملا در مقابل کرونا واکسینه شده اند و بیش از ۵۰ درصد سالمندان تحت پوشش مقیم در منازل واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

پهلوانی با اشاره به روند رو به رشد سالمندی در سال‌های اخیر، عنوان کرد: پدیده سالمندی طی ۴۲ سال از جمعیت ۵ درصد سالمندان در سال ۱۳۵۵ به جمعیت ۱۰ درصد سالمندان در سال ۱۳۹۸ رسیده و طبق پیش‌بینی‌ها ظرف۲۲ سال آینده ۲۰ درصد و تا ۳۵ سال آینده یک سوم جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند که این شتاب منحصر به فرد در پیری جمعیت، احتیاج به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق و جامع دارد.

او افزود: با عنایت به ابلاغ و دسترسی عمومی به سند ملی سالمندان کشور و نیز پیشامد همه‌گیری کرونا که توجه افزون به سالمندان را سبب شده است، فرصت مغتنمی فراهم آمده تا در راستای نیل به اهداف این سند از جمله حفظ تکریم و منزلت سالمندان، ایجاد شرایط لازم برای خودمراقبتی و نگهداری عزتمندانه در خانواده، پوشش کامل انواع بیمه‌ها و دسترسی آسان به انواع خدمات و حمایت‌های لازم، ارتقاء مهارت‌ها و توانمندی‌ها و بهره‌مندی از انباشت تجارب در راستای افزایش مشارکت اجتماعی و آموزش شیوة سبک زندگی سالم در راستای نیل به سالمندی سالم و پویا تمرکز ویژه‌ای بر روی موضوع سالمندی و ارائه چالش‌ها و راهکار‌های آن صورت پذیرد.

مدیر کل بهزیستی قم «بهره‌مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال» را به عنوان شعار ملی روز سالمند اعلام کرد و رویکرد بهزیستی در زمینه خدمت به سالمندان را آگاه‌سازی در زمینه ترویج سبک زندگی سالم سالمندی، توانمندسازی، تکریم و ارتقای جایگاه خانوادگی و اجتماعی سالمندان و ترویج فرهنگ نگهداری سالمند در خانواده و گسترش مراکز روانه سالمندان برشمرد و از رسانه‌ها و کلیه صاحب نظران فرهنگی و دینی خواست در این زمینه با بهزیستی همکاری کنند.

نهم مهرماه روز جهانی سالمندان نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: بهزیستی ، سالمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار