رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی گفت: در ابتدای امسال تا پایان مردادماه، صادرات از پایانه مرزی سرخس ۳۰۴ هزار تن بوده و ۴۱۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدعلی امیرفخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در ۵ ماهه سال ۱۴۰۰، صادرات از پایانه مرزی سرخس ۳۰۴ هزار تن به ارزش ۵۵.۴ میلیون دلار بوده که از لحاظ وزنی ۱۷۲ درصد و ارزشی ۴۱۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

او افزود: در پایانه مرزی لطف‌آباد که سال گذشته تعطیل بوده است نیز شاهد رشد بسیار خوبی در صادرات بوده‌ایم، به طوری که در ۵ ماه ابتدایی سال، ۱۰۸ هزار تن به ارزش ۲۵ هزار دلار، صادرات از این منطقه مرزی انجام شده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در چهار ماه ابتدای امسال، تجارت با کشور افغانستان از مرز دوغارون به لحاظ وزنی کاهش و از لحاظ ارزشی افزایش داشته است ادامه داد: در سایر مبادی مرزی در خراسان رضوی مانند سرخس، باجگیران و لطف‌آباد که با ترکمنستان هم‌مرز هستند وضعیت متفاوت است و صادرات از لحاظ وزنی و ارزشی رشد قابل ملاحظه‌ای را نسبت به سال قبل داشته است.

امیرفخریان با اشاره به اینکه بخش مهمی از صادرات کشور از مبادی پایانه‌های مرزی دوغارون، سرخس، باجگیران و لطف‌آباد در خراسان رضوی انجام می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر پایانه مرزی دوغارون فعال بوده، اما با سقوط دولت افغانستان و تحولات سیاسی پیش آمده در این کشور و بی‌ثباتی در این منطقه، روند صادرات از این مرز تا حدودی دچار اختلال شده و بازرگانان فعالیت خود را محدود کرده‌اند، اما به سمت شرایط عادی در حال پیشروی هستیم.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: در گذشته مرز‌های مشترک با ترکمنستان به خاطر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که دولت این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده بود تقریبا به حالت تعطیل درآمده بودند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: با وجود اینکه بار کامیون‌های ایرانی در مرز ترکمنستان باید به کامیون‌های ترکمنستان تحویل داده شود و این امر باعث کندی در روند صادرات در این مرز‌ها شده است، اما آمار‌ها نشان دهنده افزایش خروجی‌ها از مرز‌های یاد شده می‌باشد.

امیرفخریان اظهار کرد: پایانه مرزی باجگیران در حال حاضر در شرایط تعطیل قرار دارد و صادرات بسیار کمی در این منطقه انجام می‌شود، که علت آن این است که با توجه به نزدیکی باجگیران به شهر عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان، این کشور تلاش می‌کند تا تردد‌های کامیونی این مرز را به مرز لطف‌آباد انتقال داده و از مرز باجگیران تنها برای رفت و آمد انسانی و موارد دیپلماتیک استفاده کند.

او افزود: برای رفع این مشکل و تقویت مسیر‌های ترانزیت به دنبال مسیر‌های جدید برای رسیدن به بازار‌های آسیای میانه هستیم که یکی از این مسیرها، مسیر «کتای» در افغانستان است که شامل کشور‌های افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان و به تبع آن آسیای میانه می‌شود و کشور‌های آسیای میانه نیز می‎توانند از این طریق به خلیج‌فارس متصل شوند؛ و اصلی‌ترین رقیب ما در صادرات منطقه و آسیای میانه را کشور ترکیه دانست و گفت: این کشور به دلیل داشتن منابع آبی بیشتر از ما در صادرات برخی از اقلام از مزیت برخوردار بوده و متقابلا ما نیز در صنایع پتروشیمی و نفت معدن و صنایع معدنی و صنایع انرژی بر و برخی محصولات کشاورزی که نیاز چندانی به آب ندارند دارای مزیت هستیم.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت ارائه خدمات حین فروش و پس از فروش، ادامه داد: اگر بخواهیم سهم‌مان را در بازار افزایش دهیم باید به این موارد توجه بیشتری داشته باشیم، ضمن اینکه در بحث توسعه صادرات به شدت به برند و برندسازی نیاز داریم که باید توسط شرکت‌های خصوصی انجام شود و این مساله مستلزم فرهنگ‌سازی و اختصاص تسهیلات، توسط دولت برای این شرکت‌ها است.

امیرفخریان بیان کرد: حضور پررنگ‌تر در کشور‌های هدف صادرات، مستلزم آشنایی بیشتر با فرهنگ مصرف آنها، تقویت روابط دیپلماتیک و افزایش تعداد رایزن‌های بازرگانی در این کشور‌ها است.

او بر ارتقاء زیرساخت‌های صادراتی تاکید و تصریح کرد: در صورت تسریع در تکمیل و راه‌اندازی راه‌آهن کریدور شرق، صادرات کشور رونق گرفته و توسعه پیدا می‌کند.

انتهای پیام//ف. ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار