تلسکوپ فضایی هابل شش کهکشان مرده را پیدا کرد که به گفته کارشناسان در این مرحله با وجود دماهای خاص همه کهکشان ها باید ستاره های زیادی را تشکیل دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از میل آنلاین؛ تلسکوپ فضایی هابل ناسا که سی و یکمین سالگرد پرتاب خود را در اوایل امسال برگزار کرد در یک کشف قابل توجه، شش کهکشان مرده را در اعماق فضا پیدا کرد.

براساس بیانیه آژانس فضایی ایالات متحده، گاز کهکشان هیدروژنی مورد نیاز برای ایجاد ستارگان در زمانی که جهان تقریباً سه میلیارد سال سن داشت، تمام شد. این شش کهکشان با نام‌های MRG-M۱۳۴۱، MRG-M۰۱۳۸، MRG-M۲۱۲۹، MRG-M۰۱۵۰، MRG-M۰۴۵۴ و MRG-M۱۴۲۳ شناخته می‌شوند. این کشف در ارتباط با آرایه میلی متر/ زیر میلی متر بزرگ آتاکاما (ALMA) در شیلی انجام شد.

گمانه زنی ها درباره کهکشان ها

در این نقطه از جهان ما، همه کهکشان‌ها باید ستاره‌های زیادی تشکیل دهند. کیت ویتاکر، از دانشگاه ماساچوست، استادیار نجوم آمهرست و نویسنده اصلی این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت که این دوران اوج تشکیل ستاره است. در حال حاضر، دانشمندان مطمئن نیستند که چرا گاز‌های کهکشان‌ها در ۱۱ میلیارد سال پیش تمام شده است و این مسئله را برای گمانه زنی کنار گذاشتند.

 تلسکوپ هابل

به احتمال زیاد این کهکشان‌ها هرگز تجدید نمی‌شوند، حتی اگر کهکشان‌های دیگر با دیگر کهکشان‌های کوچک در هم ادغام شوند. ویتاکر اضافه کرد: "با جذب کهکشان‌های دیگر، کهکشان‌های مرده "پف می‌کند" و اگر به دلایلی شروع به ایجاد ستارگان جدید کنند، شبیه "نوعی یخبندان" است. با وجود فقدان تشکیل ستاره، اعتقاد بر این است که این کهکشان‌ها تکامل یافته و رشد می‌کنند." این کهکشان‌ها به عنوان بخشی از برنامه کهکشان‌های بزرگنمایی QUIEscent Magnified At High Redshift (REQUIEM) مورد بررسی قرار گرفتند که به بررسی کهکشان‌های دوردست با رنگ قرمز می‌پردازد.

ویتاکر گفت که برای پیدا کردن کهکشان‌ها از تکنیکی موسوم به "لنز گرانشی" استفاده شده است. ویتاکر توضیح داد: "با استفاده از لنز‌های گرانشی قوی به عنوان یک تلسکوپ طبیعی، می‌توانیم کهکشان‌های دورتر، عظیم و اولین کهکشان‌ها را پیدا کنیم که تشکیل ستاره خود را متوقف کرده اند. طبق اطلاعات به دست آمده از هابل جهان تقریباً ۱۴ میلیارد سال قدمت دارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار