محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درگفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: پاندمی کرونا گرههایی در حوزه گردشگری سلامت به وجود آورد که برخلاف همه برنامهریزیها، پیشبینیها و انتظارات بود.
او افزود: کنشگران و فعالان گردشگری پزشکی کشورمان در این دوران، چالشهای بسیار زیادی را متحمل شدند. یکی از این چالشها این بود که تمام ظرفیتهای ارائه خدمت به سمت خدمات ضروریتر تمایل پیدا کرد و به خدمات مربوط به حاشیه پاندمی کرونا متمرکز شد.
جهانگیری ادامه داد: به طور کلی ارائه خدماتی در زمینه زیبایی از دستور کار خارج شد. وقتی در حوزه سلامت موارد حاد و اورژانسی زیاد میشود، تقاضای خدمات عادی کمتر میشود. به طور کلی مسائل پزشکی قابل تحملتر در زمان کرونا فراموش شدند زیرا ریسک کرونا اجازه چنین کارهایی را نمیداد.
او تصریح کرد: ظرفیت مراکز و بیمارستانها به خاطر کرونا محدود شده بود و نمیشد همین ظرفیت را هم به موارد بستری و رسیدگیهای غیرضروری اختصاص داد. همچنین در کل دنیا رفتوآمد و سفر بین کشورها و حتی شهرها در حوزههای مختلف محدود شده است. حجم عظیمی از سرمایهگذاری اولیه کسانی که در حوزه خدمات بینالمللی سلامت یا گردشگری سلامت پا پیش گذاشته بودند، بدون بازگشت شد. در نتیجه به سمت رکودی جدی در شاخه گردشگری سلامت رفتیم.
جهانگیری بیان کرد: نمایشگاه اکسپو برای مارکتینگ و بازاریابی گردشگری سلامت، فضای مناسبی است اگر با ذهنی آماده و آگاهی از الزامات دوران پساکرونا در آن حضور داشته باشیم.
او تاکید کرد: قبل از استفاده از هر ظرفیت جدیدی که به بازاریابی گردشگر سلامت برای ایران مربوط است، باید حواسمان باشد که روند ارائه خدمت با دوران قبل از کرونا متفاوت خواهد شد. این موضوعی است که باید به آن توجه کنیم و خیلی زود باید با الگوگرفتن از برنامهریزی کشورهای جهان، ظرفیتهای خودمان را با الزامات دوران جدید سازگار کنیم. در این دوران همچنین سختگیریها برای گردشگران ورودی بیشتر و مشروط به انجام تست کرونا خواهد بود.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: ما باید حتما با قدرت در نمایشگاه اکسپو ظرفیتهایمان را به نمایش بگذاریم تا گردشگران زیادی را بتوانیم با بازار ایران آشنا کنیم و از این طریق در آینده به درآمدزایی این حوزه کمک کنیم. حتماً باید در اکسپو به توریست بالقوه سلامت اطمینان خاطر بدهیم که اگر ایران را انتخاب کند، کاملا در مسیر مطئنی قرار میگیرد و مسیر امنی را طی خواهد کرد. این مسیر را باید در همین فرصت باقیمانده تا شروع اکسپو تعیین کنیم.
جهانگیری ادادمه داد: اول باید نیازهای فروخفته کشورهایی که در حوزه خلیج فارس و سایر کشورها اطراف وجود دارد را شناسایی کنیم و سپس برند خاصی را ایجاد و پرزنت کنیم تا ایران بتواند از این مسیر ظرفیتهای خودش را نشان بدهد. در مرحله دوم باید با شرکتها و نمایندههای کشورهای هدف، در قالب ظرفیت نمایشگاه و پاویون گردشگری ایران در اکسپو، وارد مذاکره شویم.
او گفت: بخش خصوصی نباید از اقدامات بخشهای دولتی تأسی کند و باید به صورت فراگیر و از راه اصولی وارد عمل شده و با مهمترین بازیگران گردشگری سلامت ایران مذاکره کند. در حوزه گردشگری سلامت فعلا خدمات پزشکی و از طرف دیگر خدمات تندرستی ما بیش از بقیه مطرح هستند. پایه و اساس توریسم سلامت در دنیا زنجیره خدمتی کلینیکها و بیمارستانهای بزرگ با ظرفیت بالا هستند نه آژانسها.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/