خلبانان ایرانی اف ۱۴ با توان و هوش بالای خود توانستند ضربات مهلکی را در طول جنگ تحمیلی بر پیکره رژیم بعثی عراق وارد سازند.

به گزارش  خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است.

نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.

وقتی خلبانان ایرانی برق را از سر صدام می‌پرانند/ تامکت ایرانی قاتل فایتر‌های بعثی

اگر بخواهیم نقش نیروی هوایی ارتش را در دوران دفاع مقدس بیان کنیم باید بگوییم که اگر خلبانان نیروی هوایی و پشتیبانی‌های آنان نبود شاید بسیاری از عملیات‌های دریایی و زمینی مانند عملیات مروارید و والفجر ۸ نیز به پیروزی نمی‌رسید. این نیرو از پایان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصه‌های خودکفایی، ساخت و تولید تجهیزات جدید و به روز هم از نیرو‌های پیشگام در نیرو‌های مسلح به شمار می‌رود.

وقتی خلبانان ایرانی برق را از سر صدام می‌پرانند/ تامکت ایرانی قاتل فایتر‌های بعثی

این نیرو از نخستین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی و بعد‌ها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیات‌های مهمی، چون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیات‌ها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است. نخبگان نیروی هوایی ارتش توانستند عملیات‌های بسیاری را علیه دشمن بعثی طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشت. این نوابغ و نخبگان نه تنها با این عملیات‌ها توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را هم به حیرت واداشتند. 

وقتی خلبانان ایرانی برق را از سر صدام می‌پرانند/ تامکت ایرانی قاتل فایتر‌های بعثی

امیر سرتیپ خلبان شهید علیرضا یاسینی

خلبانان جنگنده‌های اف‌۴ و اف‌۵ نیز از شجاع‌ترین و بهترین خلبانان ایران هستند؛ خلبانانی از جمله شهید فریدون ذوالفقاری، شهید علیرضا یاسینی، شهید حسین خلعتبری، فرج‌الله براتپور، شهید مصطفی اردستانی و هوشنگ آغاسی بیگ. اف ۵‌ها و اف۴‌های ایرانی نیز ستون‌های زرهی رژیم بعث را در دشت خوزستان به گونه‌ای مورد هدف قرار دادند که دشمن نتوانست به هدف خود برای تصرف جنوب خوزستان و دزفول  دست پیداکند. باید توجه کنیم که خلبانان ایرانی باعث شدند تا صادرات نفت عراق تحت از حدود دو میلیون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.  

وقتی خلبانان ایرانی برق را از سر صدام می‌پرانند/ تامکت ایرانی قاتل فایتر‌های بعثی

نبرد‌های هوایی خلبانان  ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که متاسفانه کمتر به آن‌ پرداخته شده است. اف۱۴‌های ایران در دست خلبانان بزرگی چون یدالله خلیلی، اسدالله عادلی، حسین خلیلی، جلیل زندی، فضل‌اله جاویدنیا و ده‌ها مرد بزرگ دیگر نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه حدود ۱۳۰ (پیروزی هوایی ثبت شده) تا ۱۹۰ (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند. در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند اف۱۴ ایران را ساقط کند.

وقتی خلبانان ایرانی برق را از سر صدام می‌پرانند/ تامکت ایرانی قاتل فایتر‌های بعثی

در ادامه با چند نمونه از رکوردهای خلبانان ایرانی اف۱۴‌ در دفاع مقدس آشنا می‌شویم.

رکوردهای خلبانان ایرانی اف۱۴‌ در دفاع مقدس

  1. شکار ۱۹ هواپیمای عراقی تنها در ماه اول جنگ.
  2. شکار ۳ فروند میگ-۲۳ از سوی تامکت ایرانی.
  3. شکار ۴ فروند میگ ۲۳ در یک روز و به وسیله یک تامکت.
  4. شکار ۳ فروند میراژ اف۱ عراقی دریک روز.
  5. شکار ۳ فروند میراژ اف۱ عراقی.
  6. شکار ۳ فروند میراژ و یک میگ ۲۳ عراقی در یک روز.
  7. شکار ۲ فروند میگ ۲۳ عراقی در یک روز توسط یک تامکت با یک فروند موشک فونیکس.
  8. دوربردترین شکار هوایی جهان به وسیله موشک فونیکس و هدف قرار دادن میراژ اف۱ عراقی از فاصله ۱۵۰ کیلومتری.
  9. شکار ۲ فروند میگ و یک سوخو در یک روز توسط یک موشک فونیکس تامکت ایرانی.
  10. شکار ۱۰ فروند میراژ اف۱ عراقی توسط تامکت‌هایی که گفته می‌شد کارایی ندارند.

وقتی خلبانان ایرانی برق را از سر صدام می‌پرانند/ تامکت ایرانی قاتل فایتر‌های بعثی

رکوردهای مذکور تنها بخشی از رکوردهایی است که توسط خلبانان ایرانی جنگنده‌های تامکت در دفاع مقدس کسب شده؛ رکوردهایی که شاید در دنیا نظیر نداشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۳:۴۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
درود بر خلبانان تیز پرواز و لاور نیروی هوایی ارتش..واقعا اگه شاه اون هواپیماهارو نمیخرید جنگ رو باخته بودیم..
شاه از نیت شوم صدام با خبر بود و گفته بود به ازای هر تانک عراقی یه بالگرد کبرا میخرم... یکم با شرف و قدرشناس باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
انشاءالله در جنگ اقتصادی هم امریکا رو شکست میدیم، با استقامت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
درود بر ایران
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۵:۳۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
خیلی از پرسنل سپاه بودن که بعدا لباس ارتش به تن کرده و خیلی از ارتشیان بودن که لباس سپاه تن کردن یه سرچ کنی تو نت میفهمی چه کسانی بودن، ارتش و سپاه دو بال نیرمند کشور ایران هستند من خودم ارتشی بودم ولی تعجب میکنم که سپاه چه هیزم تری به برخی فروخته که همیشه مورد هجمه قرار میگیره نیروی سپاه همیشه برای ما عزیز بوده و هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
اگر تامکت ها نبودند و خلبانانی که به درستی در کشور امریکا آموزش دیده بودند بطور حتم نیروی هوایی عراق تمام صنایع ایران را نابود و ایران توان جنگ را نداشت. اگر تامکت ها نبودد جنگنده های اف4 و اف5 بدون اسکورت نمی توانستند عملیات بمباران عراق را انجام دهتد. یک عده افراطی میخوان بگن که ما فقط با قدرت ایمان جنگیدیم. و ربطی به سلاح ساخت شیطان بزرگ نداشته. این آدمها همینن. کاریشون نمیشه کرد. انها از خواب بیدار نمیشن چون خواب نیستند خودشون رو به خواب زدند تا حقیقت همیشه پنهان بماند. اینها پراید رو هم به کادیلاک ترجیح میدن و برکت رو هم به فایزر. تمام بدبختی ایران از همین هاست.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۱:۵۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
آدمی مثل تو هرگز درکی از ایمان نداشته و ندارید و مفهوم سلاح ایمان رو درک نکردید، به نظر میرسه که فهم جنابعالی از قدرت ایمان و کارآیی سلاح حتی از خود خلبان‌هایی که این کارها رو کردند هم بیشتره؟ پس بهت توصیه میکنم بری و وصیتنامه شهدای خلبان و یا خاطراتشان رو بخونی تا بفهمی تفاوت سلاح ایمان با سلاح شیطان چیه، حتی خود خلبان‌های نخبه آمریکایی که کشورشون سازنده اف۱۴ ها بوده و به قول جنابعالی مربیان خلبانان ما بودند هم تجربه شکار سه جنگنده با یک موشک رو ندارند، فقط باید مفهوم ایمان به خدا و سلاح ایمان رو درک کرده باشی تا بفهمی چنین معجزاتی از هیچ تکنولوژی بر نمیاد ایمان قوی هستش که باعث پرورش چنین خلبانانی میشه، وگرنه خیلی از خلبانان عراقی هم در آمریکا و اروپا آموزش دیدند و هم جنگنده هایی مثل میراژ و... بهترین های اون روزگار بودند، و اما در مورد افراد مومن حرف زدی در حالیکه تند رو شماها هستید،چون این افراد معتقد به قرآنی بودند،قرآنی که تاکید داره که خودتون رو همیشه مجهز کنید و همواره برای ایجاد قدرت تلاش کنید تا برتر از دشمنان خود باشید، ولی افرادی مثل شماها که فقط ذوب در جهان مادی غرب هستید تا چنین خاطرات و روایاتی رو از تجهیزات غربی می‌شنوید دلتون غش میره، برای اینکه موضوع رو درک کنی و حرف کسانی رو که از قدرت ایمان بدون تجهیزات مطمئن حرف میزنند رو بفهمی برو روایات بچه های غواص یا نیروهایی رو بخون که حتی تجهیزات غواصی کامل نداشتند اما چطور باعث تغییر در سرنوشت جنگ میشدند،هر بچه ای میدونه داشتن تجهیزات خوب شرط داشتن قدرت، و قدرت فقط در داشتن تسلیحات غربی نیست، کاش ایمان داشتید و می‌دید که همین الان چطور فرزندان ایران در شرایط تحریم صددرصدیه همون غرب تجهیزات جنگی و موشکی به مراتب بهتر از کعبه آمال شما میسازند، این ها همان به قول شما تندروها هستند! پس بدان سلاح های آمریکایی گرچه موثر اما موثرتر از اونها خلبانان با ایمانی بودند که با ایمان به قدرت خداوند و معجزات ائمه اطهار با یک موشک سه تا جنگنده رو شکار می‌کردند،وگرنه بهتر از اف۱۴ها جنگنده‌های اف۲۲ و اف۳۵ هستند که هرگز چنین شکارهایی رو با وجود همون خلبانان آمریکایی ثبت نکردند،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
پیروزی درمیادین جنگ نقش موثر نیروی هوایی بود اگر صدها هزار نیروی پیاده داشته باشید وقتی ازهوا پشتیبانی نشوید همان صدهاهزار نفر نیروی رزمی نمیتوانستند قدمی از قدم جلوتر بروند پس باید درود فرستاد برشهیدان نهاجا وهمرزمان شهید درنهاجا واینجاست که نقش نیروی هوایی در8سال دفاع مقدس مغفول مانده وازهرکسی پرس وچو شوند تمام کننده جنگ بنام سپاه رقم خورد درصورتیکه نقش عمده پیروزهای هرعملیات با نهاجا بود ارتش مظلوم بود مظلوم میماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
شما تفرقه افکنی میکنی تمام نیروهای نظامی ایران در جنگ زحمت کشیدند وخداوند اجر دهنده است نه مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
اسوه تقوا شهید بابائی همیشه با انکه فرمانده بود لباس بسیجی میپوشید وافتخار به این لباس مردمی میکرد
(((نفاق خیلی بد است )))
کسی که نفاق اندازی کند منافق است >>>>>
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
درود خدا برتمامی خلبانان ورزمندگان این شاهکارها از خلبانان ایران بر می امده کاری به تجهیزات نداره نفر استفاده کننده اموزش دیده وماهر بوده میدونسته چه کار انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
درود به غیرت و شرف همه رزمندگان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
ای کاش به نیروی هوایی قهرمان که افتخارات جهانی و ملی بسیاری دارد نظیر عملیات هایی مانند حمله به اچ ۳ توجه بیشتری میشد و جنگنده ها و آموزش و دوره های خارج از کشور بهتری به این نیروی قهرمان پر افتخار تعلق میگرفت

جای دوری نمیره بخدا اینها محافظان و فدایان و سرمایه کشوراند
مانند تمام نیرو ها چه زمینی و دریایی که الحق با این بودجه کم نظامی و نبود تجهیزات و دوره های خارج از کشور نیرو های نظامی ایران در هر زمینه ای مورد خیانت قرار میگیرن چون بلاخره اینها هم سرمایه ها و افتخارات یک ملت است و هم از جان و زندگی عادی خودشان گذشتن تا مایه سربلندی ایران بشوند چه سپاه و چه ارتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
قابل توجه اونایی که درود میفرستن و فلان...
آره دم خریدارش گرم ولی اف ۱۴ اساسا هواپیما ی ناو نشین هست و مخصوص عملیات از رو ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا بود و همچنین مختص رزم هوایی هست و قابلیت عملیات هوا به زمین نداره. موقع خرید، شاه میتونست بین اف ۱۴ و اف ۱۵ انتخاب کنه. اف ۱۵ مال نیروی هواییه و از روی زمین عملیات میکنه. سریعتر از اف ۱۴ هست. قابلیت عملیات هوا به زمین داره. ارزون تره، با پول ۸۰ تا اف ۱۴ میشد حدود ۳۰۰ فروند اف ۱۵ خرید. خود آمریکا و اسرائیل و عربستان و چندتا کشور دیگه اف ۱۵ استفاده میکنن، پس تامین قطعات یدکیش راحت تره. هزینه تعمیر و نگهداری اف ۱۵ به علت ساختار ساده ترش و زمین پایه بودن خیلی کمتر از اف ۱۴. مهندسی معکوس کردن اف ۱۵ خیلی راحت تره.
با این همه و بیشتر از اینا من اگه جای شاه بودم اف ۱۵ رو میخریدم. خریدن اف ۱۴ اگه خیانت نبود، صد در صد حماقت بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
اف ۱۵ بعد از اف ۱۴ ساخته شد و شاه به زور خرید سهام شرکت توانست مجوز خرید اف ۱۴ رو از کنگره بگیره و همین پول سرمایه تولید اف ۱۵ و اف ۱۶ شد

بعدش هم اف ۱۴ نه خیانت بود نه حماقت

العانش هم بزرگترین و دور برد ترین رادار سه بعدی رو داره که روی کمترین هواپیمایی نصب میشه که اجازه میده موشک های راداری برد بلند روش نصب بشه و قبل از درگیر شدن با هواپیمای دشمن و رسیدن به رنج موشک های دشمن اونا رو هدف گیری و بهشون شلیک کنه العان هم که موشک های کروز ساخت داخل رو بهش نصب کردن که برد و سر عت بیشتری نسبت به فونیکس داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
هیچ شکی به خائن بودن شاه نیست ، شما فقط بگو که بین کادیلاک و پراید کدوم رو انتخاب میکردی ؟ !
Iran (Islamic Republic of)
محمد کاظمی
۱۲:۴۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
دوست عزیز، انتقاد خوبه، اما نه با غرض ورزی، مطمئنا وقتی یه خرید نظامی میخواد انجام بشه،مسئولین اون دوره میان شرایط موجود و در نظرمیگیرن، درسته عربستان و امریکا از اف ۱۵ استفاده میکنن، اما آیا رادار اف ۱۵ که در اون برهه زمانی ۶۰ کیلومتر برد داشت، قابلیت پوشش مناطق غربی ایران و داره؟ اساسا ایران هدفش از خرید اف ۱۴ عملیات هوا به زمین بود(خب در این صورت ما فانتوم و موشک ماوریک و داشتیم دیگه)، یا هدفش این بود پروازهای شناسایی فاکسبت های شوروی و از ایران قطع کنه؟ در ثانی شاه از کجا میدونست که قراره ۳ سال بعد انقلاب بشه و تهیه قطعات یدکی برای ایران مشکل بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
اف 14 رو امریکایی ها به اعراب نفروختن والا اونها هم خریدار این هواپیما بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
البته باید بپذیریم اگر این هواپیماها وارد نمیشد و این خلبانان در آمریکاآموزش ندیده بودند معلوم نبود سرنوشت مملکت به کجا ختم میشد.اما یادمون باشه افغان ها هم 20سال تحت نظر آمریکا آموزش دیدند.خلبانان آنها به تاجیکستان گریخته اند و ارتش آنها هم نتوانست در مقابل طالبان ایستادگی کند.بنابراین رمز اصلی این پیروزی ها به غیرت خاص ایرانیها مربوط میشه غیرتی که امروز در شجاعت علی لندی تبلور پیدا کرده.برای شادی روح شهدای خلبان درود میفرستیم.قطعا نیروی هوایی چه در ارتش وچه در سپاه بیکار ننشسته اند ودر آمادگی محض قرار دارند.از تولید قطعات هواپیما تا ساخت کوثر و... کاش به زودی زود این همت وتلاش در صنعت خودرو سازی هم نمایان شود و دست مسئول نما ها از این صنعت (خودروسازی)کوتاه شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
آی دمت گرم چه زیبا تعبیر کردی
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
اگه خریدارش نبود خوزستان خاک ما نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
آره جون خودت.
میلیون ها جنگاور. صد ها هزار
صد ها هزار جانباز و قطع عضو.

تو فقط قصد شیطانی ات همینه که پیام برسونی : فقط بخاطر جنگنده ها بردیم!!
اگر بردن به جنگنده باشه که عراق 700 فروند جنگنده نوین داشت.
و تا آخر جنگ همین طور تامین میشد از میگ های پیشرفته روسیه تا فانتوم های آمریکا و میراژ فرانسوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
درود به شرفت داداش
این مردم همیشه قدر نشناس بودن
اون بنده خدا هرچی بود مرده رفته پی کارش
خدا میدونه با اعمالش
ولی رمز موفقیت خلبانان ما توی جنگ، دوره های حرفه ای آموزشی در ایالات متحده و هواپیماهای بروز بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
دم وارد کننده ش گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
دم استفاده کننده ورانندش گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
درود به خریدارش
Iran (Islamic Republic of)
123
۰۹:۰۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
این خلبانان کجا آموزش دیدند؟ مرگ بر اونجا؟ همه چیزمون از همون مرگ بر اون هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
مرگ بر تو.
که نمیدونی الان خلبانان در ایران آموزش می‌بینند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
خلبانان جوان امروز نیروی هوایی را ندیدی
شکار ۴ فروند میگ ۲۳ در یک روز و به وسیله یک تامکت که برای آن ها کاری ندارد ۱۰ فروند اف ۳۵ را در یک روز با اف ۱۴ یا تامکت در هوا پودر میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
مرگ بر خائن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
این جنگنده ها دیگه قدیمی شده.
یه خبر از قاهر 313 بدید.
سال 1400 هم داره تموم میشه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
به کوری چشم دشمنان خارجی وداخلی قاهر 313 داره ارتقاء پیدا میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
قاهر تبلیغات پوشالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
تبلیغات بود داداش باور نکن
منم اوایلش خیلی بهش امیدوار شدم ولی بعدا فهمیدم الکی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
انشالله در دولت سیزدهم قاهر 313 بپرواز در خواهد آمد چشم منافقین و اسراییل کور خواهد شد مگه هر هواپیما که ساخته میشود مثل پراید یک شبه میا توجاده کلی آزمایش های مختلف باید رویش انجام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
ماشاا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
میراژ در حد اف پنجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
نه نیست
آخرین اخبار