میرزائیان گفت:کودکان کار را نباید به عنوان مجرم دید، اما مردم باید بدانند نحوه رفتار آن‌ها میتواند تاثیر بسزایی در ترغیب آنان به انجام کار و در خیابان ماندن داشته باشد.

افسانه میرزائیان کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اظهار کرد: بر طبق آیین نامه سامان دهی کودکان کار، بهزیستی باید به عنوان دستگاه متولی در امر ساماندهی کودکان کار باشد؛ علاوه بر آن همکاری دستگاه‌های دیگر همچون شهرداری، دادگستری، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش، هلال احمر، تامین اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای نیاز است و باید به وظایف خود نسبت به کودکان کار عمل کنند.

او افزود: یکی مشکلات مربوط به کودکان کار به کار گیری آن‌ها به مشاغلی همچون زباله گردی و بازیافت‌ها است که شهراداری باید پیگیر این مسئله باشد چرا که به کارفرمایان نباید اجازه بکارگیری کودکان داده شود؛ شغل زباله گردی به سلامت جسمی و روانی کودکان آسیب جدی وارد میکند و ممکن مورد سوء آزار‌های مختلفی قرار بگیرند.

میرزائیان درباره حمایت‌های بهزیستی از کودکان کار اظهار کرد: بر طبق بند ۲ آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی بهزیستی باید نسبت به شناسایی، جذب، پذیرش و توانمند سازی آن‌ها با همکاری دیگر دستگاه‌ها اقداماتی را اتجام دهد. کودکانی که بواسطه همکاران شهرداری به مرکز نگهداری شبانه روزی آورده می‌شوند بررسی و اقدامات مدد کاری و روانشناسی روی آن‌ها انجام می‌شود و علت آن را که ممکن نبود سرپرست یا بد سرپرستی یا نبود سرپرست موثر باشد مورد بررسی قرار میگیرد و بعد از آن اقدامات مدد کاری روی آن‌ها انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر کودک فاقد سرپرست یا سرپرست موثر نداشته باشد با دستور مقام قضایی، گزارش مدد کاری تهیه و دستور پذیرش آن‌ها در خانه‌های کودک و نوجوان بهزیستی گرفته می‌شود.

او علت حضور کودکان کار با وجود سرپرست را این چنین بیان کرد: حضور کودکان کاری که والدین دارند در سطح شهر ممکن به علت مشکلات اقتصادی، فقر فرهنگی و باور‌های اشتباه باشد که اگر این امر موجب بازماندن کودک از تحصیل شود جرم محسوب می‌شود که با گزارش بهزیستی و دستور مقام قضایی پدر و مادر موظف به فرستادن کودک به مدرسه می‌شوند.

او افزود:، اما در خصوص کودکان کار اتباع با هماهنگی‌هایی که با اداره اتباع صورت میگیرد و با توجه به کارت هویت و مجاز و غیر مجاز بودن آن‌ها در مور آن‌ها تصمیم گیری می‌شود.

کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی اصفهان خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۲۱۸ مورد پذیرش کودک کار در مراکز بهزیستی صورت گرفتاست که در سطح استان مراکز دیگری هم وجود دارند که در رابطه با کودکان کار و خیابانی فعالیت میکنند.

او درباره نحوه برخورد مامورین در خصوص جذب و پذیرش کودکان کار گفت: خوشبختانه با آموزش‌هایی که به مامورین شهرداری در نحوه برخورد با کودکان کار و خیابانی داده شده دیگر شاهد بد رفتاری با این کودکان نیستیم و کودکان کار را نباید به دید مجرم پنداشت بلکه او را به عنوان فردی که نان آور و مسئولیت خانوار بر عهده اوست دید.

میرزائیان درباره نحوه برخورد مردم با کودکان کار تصریح کرد: شهروندان ما باید بدانند رفتار آن‌ها با کودکان کار می‌تواند تاثیر بسازیی در انگیزه و تشویق آن‌ها به کار در خیلبان‌ها شود و مردم در هنگام خرید از آن‌ها به عنوان یک فروشنده با او رفتار کنند و ترحم بی جا مثل اضافه دادن پول به آنان باعث ترغیب بیشتر به انجام کار و درخیابان ماندن آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.