از پوستر فیلم مستند قرارسرخ در مراسمی که در شهرستان کنگاور برگزار شد رونمایی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، مهدی ربانی نژاد معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در آیین رونمایی پوستر فیلم مستند قرارسرخ در سالن یادگار امام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کنگاور گفت: دفتر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان‌ها برای انتخاب یک روستا با مولفه‌های ایثاروشهادت، هنر، جاذبه گردشگری و اقتصادمقاومتی برای تولید مستند روستای برتر فرهنگی استان ماموریت داد.

اوافزود: طی فراخوان انجام شده و از بین آثار رسیده، سه فیلم به مرحله نهایی راه یافتند که روستای فش به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیان داشت: روستای فش به دلیل بهره مندی از تعزیه سنتی روستایی و همچنین داشتن یکی از بزرگترین میدانگاه‌های روباز تعزیه ایران، تولید ساز و آلات موسیقی، داشتن بیش از ۵۰کارگاه تولید ساز‌های سنتی و نمایشگاه‌های متعدد به عنوان روستای نمونه در زمینه گردشگری و روستای ملی ساز‌های سنتی معرفی شده است.

قرار سرخ با موضوع تعزیه کهن روستای فش تولید شده است

آریان پور کارگردان فیلم مستند قرارسرخ نیز با اشاره به این که مستند قرار سرخ در سی دقیقه و با موضوع تعزیه کهن روستای فش تولید شده است ادامه داد: قدمت و اصالت تعزیه روستای فش و علاقه مندی مردم برای ایفای نقش در آن، مولفه‌هایی است که در تولید این اثر مورد توجه قرار گرفته است.

او  با اشاره به این که فیلم مستند قرار سرخ برای شرکت در جشنواره خراسان جنوبی پذیرفته شده و رایزنی برای پخش آن از شبکه‌های سراسری در حال انجام است بیان داشت:اقدام مردم روستای فش در برپایی تعزیه سنتی بسیار قابل توجه است و امیدواریم این فیلم بتواند به معرفی بیشتر این روستای هدف گردشگری کمک کند.

تعزیه فش  از شاخص‌ترین اتفاقات فرهنگی در شهرستان کنگاور و استان کرمانشاه است

محمدرضاعظیمی از تعزیه خوانان به نام کنگاوری و از اعضا گروه بزرگ عاشورائیان نیز در این مراسم گفت:سنت تعزیه در روستای فش بنا به اسناد معتبر بیش از ۱۵۰سال قدمت دارد.

او با اشاره به این که این هنر در طول سال و به مناسبت‌های مختلف اجرا می‌شود گفت:شاخص‌ترین برنامه تعزیه در روستای فش و آنچه باعث شهرت این روستا شده، مراسم بزرگ تعزیه سوم امام در روز دوازدهم محرم هرسال است.

عظیمی تعزیه فش را از شاخص‌ترین اتفاقات فرهنگی در شهرستان کنگاور و استان کرمانشاه دانست و گفت:حرکت اسرا، آتش زدن و غارت خیمه‌ها و دفن پیکر‌های مطهر شهدای کربلا از جمله پرده‌هایی است که در تعزیه سوم امام در روستای فش به نمایش درمی‌آید.

او به ثبت ملی این مراسم هم اشاره کرد و یادآور شد:در راستای ایجاد دفتر تعزیه در روستای فش و برگزاری کنگره سالانه تعزیه در شهرستان کنگاور، تلاش‌هایی از سوی اداره فرهنگ و لرشاد اسلامی استان در حال انجام است.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.