دبیر ششمین دوره جشنواره شعر فجر، در یادداشتی درباره علامه حسن زاده آملی نوشت: علامه حسن زاده آملی الگویی ماندگار برای همه نسل‌ها و عصر‌هاست.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا حمیدی شاعر و دبیر ششمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر، یادداشت خود را درباره علامه حسن زاده آملی در اختیار باشگاه خبرنگاران جوان قرار داده است. در ادامه یادداشت وی را می‌آوریم:

«علامه حسن زاده آملی الگویی ماندگار برای همه نسل‌ها و عصر‌ها»

مُردن عاشق نمی‌میرانَدش
در چراغی تازه می‌گیرانَدش

نوشتن از حکیم الهی و ذوالفنون، علامه حسن زاده آملی، کاری است سهل و ممتنع، سهل است، چون آنقدر روح این شخصیت عظیم است که در هر موضوعی اخلاقی، علمی، عرفانی و ... بخواهی بنویسی، هزاران سوژه بکر و خواندنی از ایشان میتوان یافت و نوشت. ممتنع است، چون در میان این همه ویژگی‌ها، نمیدانی کدام را اولویت قرار دهی.

یک دهان خواهم به پهنای فلک
تا بگویم وصف آن رشک ملک

حکیم متأله و دانشمند فرهیخته، حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی را به یقین می‌توان احیاگر حکمت اسلامی و عرفان اسلامی در دوران معاصر نامید. ایشان با تدریس، تألیف و پرورش ده‌ها شاگرد و زی طلبگی خویش، توانست افق‌های نوینی از ظرفیت و توان حکمت اسلامی را به نمایش بگذارد و با تألیف ده‌ها کتاب ارزشمند در حوزه عرفان و معرفت نفس، جامعه و جوانان سرگشته از عرفان‌های نوظهور غیر انسان ساز و فرصت سوز را به دریای حکمت و معرفت و عرفان ناب برگرفته از قرآن و عترت رهنمون و متصل گرداند.

ایشان با توجه به شناختی که از عرفان‌های نوظهور و کاذب داشت، معیار و ملاک و خط کش را قرآن و اهل بیت علیهم السلام می‌دانست و هر گونه اعوجاج از مسیر این دو منبع را باطل و کجراهه و اسباب سقوط نفس ناطقه‌ی انسانی بر می‌شمرد و با تالیف آثاری همچون؛ «قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند»، «رساله لقاالله»، «رساله‌ای در سیر و سلوک»، «معرفت نفس در سه جلد»، «انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه»، «الهی نامه»، «نامه‌ها و برنامه ها» و نکاتی در لابه لای اثر چندین جلدی «هزار و یک نکته» در مبرهن ساختن مسیر صواب از کجراهه‌ها، مساعی بسیار نمود.

علامه حسن زاده آملی تندیس تقوا، اخلاق، سلوک معنوی، علم و دانش و ذوالفنون به معنای واقعی در علم و عمل بود و آنات حیات شان آکنده از درس و انسان سازی برای قشر‌های مختلف جامعه بشمار می‌رفت، بطوریکه مقام معظم رهبری در دیدار‌هایی که با ایشان داشت، فرزندان خود را نیز همراه می‌نمود و تاکید داشت در این دیدار‌ها روبروی استاد نشسته و با نگاه به سیمای این انسان آن سان فیض معنوی ببرند.

بی شک خدمات و مجاهدت‌های علمی این حکیم متأله و فیلسوف الهی و عبد صالح خدا، توانست فضای فکری، فرهنگی و عقیدتی را از دست اندازی افکار منحط و تهاجمات تفکرات غربی مصون سازد.بی تردید شناخت و شناساندن دقیق شخصیت اخلاقی و علمی و تبیین دیدگاه‌ها و اندیشه‌های این خردورز خبیر و اسوه بی نظیر که از شاگردان ممتاز علامه طباطبایی، علامه شعرانی، علامه الهی قمشه‌ای و آیات عظمایی همچون رفیعی قزوینی و فاضل تونی و محمد تقی آملی بود، اقدامی موثر و مناسب در معرفی حکمت و حکمای بزرگ ایرانی اسلامی در ایران و بین الملل و برای همه نسل‌ها و عصر‌ها خواهد بود.

در پیام مقام معظم رهبری نیز این نکته مورد تاکید قرار گرفته است که: «نوشته‌ها و منشات این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان شاءالله».

در پایان ذکر این نکته ضرورت دارد، آثار و مآثر و مکتب فکری و عملی استاد فرزانه آیت الله حسن زاده آملی، در اغلب موضوعات جذاب و اثر بخش در بازار فرهنگی موجود است و برای همه نوع مخاطبی از نوجوانان و جوانان و گروه‌های سنی بالاتر و از دانشگاهی و حوزوی، این آثار قابل ارائه و معرفی و استفاده است و جا دارد سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی کشور در شناساندن این علامه ذوالفنون، با این ظرفیت بلند شخصیتی ایشان در فضای مورد نیاز و تشنه امروز جامعه، گام‌های سترگ بردارند و حتی آثار قلمی ایشان بسیار شیرین و با قلمی زیبا برای گنجاندن در کتب درسی دبیرستان و دانشگاه مفید فایده و ارزشمند است.

از درگاه باهر حضرت باریتعالی برای روح این انسان ملکوتی، علو درجات و سمو مقامات مسألت می‌نماییم.»

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار