افزایش دوام و کاهش وزن سازه‌ها با الکترود‌های جوشکاری نانویی

یک فعال فناور گفت ما توانسته ایم با طراحی الکترود‌های جوشکاری حاوی مواد نانوساختار موجب کاهش وزن سازه شویم.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حامد پارسائیان، مدیرتولید شرکت توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد نانوساختار نماد اظهار کرد: الکترود‌های جوشکاری حاوی مواد نانوساختار منجر به جوش‌هایی با استحکام بالاتر می‌شود از این رو به تعداد لایه‌های کمتری از جوش نیاز بوده و این کار موجب کاهش وزن سازه می‌شود. این ویژگی در حوزه‌هایی نظیر ساخت پره‌ها اهمیت زیادی دارد.

پارسائیان افزود: ما سه نوع الکترود برای مقاومت در برابر ضربه، سایش و ضربه/سایش تولید می‌کنیم، در حال حاضر این الکترود‌ها وارد بازار شده‌اند. در الکترود‌های معمولی از کرم یا کاربید کرم استفاده می‌شود که ما فرمولاسیون ویژه‌ای برای ساخت الکترود ارائه کردیم که مصرف ترکیبات کرم در الکترود کم شده و در عین حال عملکرد بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند.

این فعال فناور ادامه داد: ما با ارائه نسل جدیدی از الکترودها، طیف وسیعی از سختی را برای مشتریان ارائه می‌دهیم. همچنین این امکان وجود دارد که متناسب با نیاز مشتری محصولی را طراحی کنیم. این کار برای راه‌آهن انجام شده و الکترود‌هایی برای سوزن‌های ریلی طراحی و تولیدشده که تست‌های خود را با موفقیت پشت سرگذاشته است و در حال حاضر تست‌های میدانی این الکترود‌ها در شرایط آب و هوایی مختلف در حال انجام است.

او بیان کرد: این شرکت ظرفیت تولید ۳۰۰ تن در سال الکترود جوشکاری نانو را داشته و در حال حاضر حجم تولید سالانه تقریبا ۱۲۰ تن در سال است. این الکترود‌ها در کارخانه‌های مختلفی از جمله شرکت تخته فشرده ممتاز گلستان، مجموعه سیمان بنوید و شرکت صنایع ریخته‌گری ایران مورد استفاده قرار گرفته است. چندین ماه کار با این الکترود‌ها نشان می‌دهد که عمر سایش در محصول ایجاد شده نسبت به جوشکاری‌های معمولی ارتقا قابل توجهی پیدا کرده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: سیم‌جوش‌های توپودری در مقایسه با الکترود‌های دستی از نرخ رسوب‌گذاری بسیار بالاتری برخوردار بوده و همچنین نسبت به آن‌ها حرارت بسیار کمتری تولید می‌کنند. با یک بار جوشکاری با این سیم‌جوش‌ها می‌توان به حدی از سختی رسید که با الکترود‌های جوشکاری معمولی نیاز به سه بار جوشکاری است تا آن مقدار سختی به وجود آید. سیم‌جوش‌های توپودری شرکت توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد نانوساختار نماد از رقت پایینی برخوردار هستند به این معنا که با زیرلایه ممزوج نمی‌شود و سختی در تمام کل سطح جوشکاری یکسان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار