مدیرکل استاندارد استان اردبیل گفت: ۱۵۸ فقره گواهینامه صادرات و واردات کالا از این استان از طریق مبادی گمرکی کشور در نیمه اول امسال صادر شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، هاشم علایی، مدیرکل استاندارد استان اردبیل گفت: ۱۰۳ مورد از گواهینامه‌های صادر شده از نوع انطباق با استاندارد کالاهای وارداتی و ۵۵ فقره نیز از نوع انطباق با استاندارد کالاهای صادراتی بوده است.

او بیشترین اقلام صادراتی از مبادی گمرکی استان را شامل خرما، کشمش، سنگ‌های ساختمانی، رویه درب، زغال آخال، الیاف مصنوعی و نمک غیر خوراکی اعلام کرد و افزود: این کالاها پس از ارزیابی و بررسی کارشناسان اداره کل استاندارد استان اردبیل به مقصد کشورهای روسیه، گرجستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر شده است.

دبیر شورای استاندارد استان اردبیل کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب به منظور فراهم کردن امکان رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین المللی از وظایف مهم سازمان ملی استاندارد ایران ذکر کرد.

علایی بیان کرد: کنترل کیفیت کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب خارجی نیز از جمله  وظایف سازمان تعریف شده است.

او افزود: در راستای نظارت مستمر بر عرضه کنندگان کالاهای مشمول استاندارد اجباری، انجام عملیات بازرسی و نظارت بر اصناف از ابتدای امسال آغاز شده و با همکاری شرکت بازرسی تائید صلاحیت شده استان، بازرسی از واحدهای صنفی در تمامی شهرستان‌های استان انجام شده و اطلاعات آن در سامانه یکپارچه نظارت بر اجرای استاندارد، ثبت شده است.

مدیرکل استاندارد استان اردبیل از شناسایی ۳۳ مورد کالای فاقد نشان استاندارد در زمینه‌های شیمیایی، غذایی و کشاورزی، مکانیک و فلزشناسی و برچسب انرژی و پنج مورد کالای مظنون به جعل نشان استاندارد در زمینه‌ محصولات غذایی و کشاورزی، نصب برچسب معیار مصرف انرژی در جریان این بازرسی‌ها خبر داد.

علایی افزود: علاوه بر اقدام قانونی و برخورد با عرضه کنندگان کالاهای فاقد نشان استاندارد یا مظنون به جعل علامت استاندارد، با استان تولید کننده و نیز اتاق اصناف استان جهت جلوگیری از توزیع و خرید و فروش این کالاها نیز هماهنگی لازم به عمل آمد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.